Tyynen matkapäiväkirja

PE:Lähdettiin ajamaan kohti Oulua klo:10:30, tosin menimme vielä mummon luo virpomaan. Lähdimme mummolasta klo:11:15. Oulussa olimme noin klo:15:00
Majoutuimme Kylpylä-Hotelli Edeniin, jossa yövyimme. Kun pääsimme hotelli huoneeseen, lähdimme uimaan. Uinnin jälkeen menimme syömään. Kävimme myös kaupassa. Halusimme käydä vielä iltauinnilla, jonne meille tuli aikalailla kiire-onneksi ehdimme vielä puoleksi tunniksi uimaan. Katsoimme vielä televisiota. Koko päivässa riitti paljon iloa ja naurua! "Päivän lause": Äkkiä nyt, että ehitään varmasti!Kylpylä hotelli Edenissä.LA: Aamu oli tosi sumuinen ja sateinen, kun heräsimme klo:7:15. Söimme tosi hyvän aamupalan, jonka jälkeen pakkasimme kimpsut ja kapsut ja lähdimme ajamaan kohti Torniota. Torniossa kävimme kaupassa. Tornion jälkeen tuli aivan kauhea ruuhka! Ajoimme auto letkan alkupäässä aina noin 60 kilometrin päähän Äkäslompoloa. Äkäslompolossa äiti ja isi kävivät kaupassa ja hakemassa avaimet mökkiin. Mökillä purimme söimme ja lähdimme hiihtämään. Hiihto lenkki oli hyvä ja kelikin oli hyvä, mutta vasen olkapääni oli jotenkin aivan jumissa! Suunilleen kymmenen kilometrissä pysähdyimme ja minä venyttelin kipeää olkapäätäni-ja se kyllä auttoi! Kun käteni oli parempi, jatkoimme matkaa kohti Ylläs-tunturia. Vaikka latu ei mennyt aivan tunturin laelle, saimme hyvät vauhdit aina mökille saakka. Hiihto lenkistäni tuli noin 20 kilometriä. Kun tulimme hiihtämästä menimme saunaan ja söimme. Katsoimme vielä televisiota, jonka jälkeen menimme nukkumaan.Napapiirin raja Rovaniemellä. "Päivän lause": I döggä däggä döggä döö!
Tornio-joki Tornion liepeillä.
SU: Heti aamulla isi lähti hiihtämään ja minä ja Juho lähdimme isiä vastaan. Äiti ja Toini oli käyneet ja aamulla hiihtämässä. Ainut joka ei kyennyt hiihtämään oli Tiina. Tiina oli herännyt kuumeessa, niinpä hän jäi mökkiin lepäämään.Kun olimme hiihtäneet noin seitsemän kilometriä isi tuli vastaan. Pysähdyimme ja ostimme kaakaot. Tutkistelimme latukarttaa ja päätimme lähteä vielä pienelle lenkille, jota kautta pääsisimme takaisin mökille. Hiihdimme Kesänki-tunturin ympäri. Latu oli aika vaihtelevaa:Ylä-ja alamäkeä. Hiihto lenkistä tuli yhteensä 24 kilometriä. Kun tulimme mökille olin aivan poikki! Katsoimme televisitota ja söimme, jonka jälkeen lähdimme Ylläs-tunturille "lumilautailemaan". Meidän lumilautailu taidot eivät ole mitenkään hyvät. Sitä paitsi laskeemme aloittelijoiden loivassa mäessä. Tunturilla oli hirveä tuuli ja lumipyry. Kaikki hissit suljettiin, mutta me jäimme vielä laskemaan. Ketään muita ei ollut laskemassa. Meille tultiin sanomaan, että saamme jäädä laskemaan vielä, kunhan suljemme mäen naruhissin. Laskimme vielä vähän aikaan, kunnes suljimme hissin ja lähdimme ajelemaan Ylläkselta alas mökille. Söimme, saunoimme ja katsoimme telkkaria, jonka jälkeen menimme nukkumaan. "Päivän lause": Ohh hoh!Maisema Kesänki-tunturin edeustalta.Tyylinäyte minun lumilautailu taidoista.
MA: Aamupalalla katselimme latukarttoja. Minä, Toini, Juho ja isi lähdimme hiihtämään, kun äiti jäi Tiinan kanssa mökkiin. Tiinalla ei ollut enää kuumetta. Kun olimme tulleet hiihtolenkiltä, äiti ja isi lähtivät hiihtämään. Minä laskekeskelin äsken hiihdetyn ladun pituutta ja sehän oli 13.7 kilometriä. Minä ja Juho lähdimme äitiä ja isi vastaan. Kun olimme tavanneet sovitussa kohdassa, levähdimme hieman. Laavulla, jolla pysähdyimme oli kuukkeleita, joita ruokimme keksin muruilla. Jatkoimme matkaa ja päätimme tai äiti ja isi päätti, että kierretään yhtå reittiä, jota ei muuten täällä enää hiihdetä. Lenkki oli ihan hirveä, koska olimme ihan poikki. Yhteenä lenkistä tuli 24.4 kilometriä ja koko päivän saldosta 38.4. kilometrä. Illalla kävimme vielä laskemassa lumilaudoilla.
TI: Heräsin klo:9:00. Noin tunti sen jälkeen lähdimme käymään Kaupoilla ja Luontokeskus Kellokkaassa. Siellä oli Meän kansa-näyttely.Kellokaassa oli täytettyjä eläimiä ja kuvia luonnosta. Kun olimme tulleet takaisin mökille, lähdimme lumilautailemaan. Lumilautailun jälkeen lähdimme hiihtämään. Hiihtolenkillä näimme poro lauman.

Kommentit

Heii oli varmasti mukava reissu ja kaikkien mieliksi muistakaas ensi kerralla ottaa mut mukaaan ;-)

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin