Kalevala-projekti

Kalevala-projekti

KALEVALA-PROJEKTI (neljän hengen ryhmät)

VALMISTAUTUMINEN
* Opettaja kertoo luokalle ensin Kalevalan synnystä, kielestä, sisällöstä, tapahtumapaikoista ja pääteemoista sekä Elias Lönnrotista.
** Käydään läpi opintokokonaisuuden tavoitteet, sisällöt, arvioinnin kriteerit ja työskentelyn aikataulu.

Opetussuunnitelman tavoitteet:

vuorovaikutus

T1: osoitat taitosi toimia tavoitteellisesti, motivoituneesti, eettisesti ja rakentavasti ryhmässä
T2: monipuolistat ryhmäviestintätaitojasi ja kehität taitojasi perustella näkemyksiäsi
T3: monipuolistat taitojasi ilmaista itseäsi esitystilanteissa, myös draaman keinoin

tekstien tulkitseminen

T5: kehität taitoasi tekstien ymmärtämisessä, tulkinnassa ja analysoimisessa
T9: monipuolistat luku-, ja katselukokemuksiasi ja niiden jakamisen keinoja sekä syvennät ymmärrystäsi fiktion keinoista

tekstien tuottaminen

T10: kehität taitoasi ilmaista ajatuksiasi kirjoittamalla
T12: vahvistat taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseäsi esiintyjänä sekä tekstin tuottajana

Tavoitteisiin liittyvät sisällöt:
T1, T5: tiivistää yksi juonikokonaisuus poimimalla lähdetekstistä keskeiset juonenkäänteet
T1, T3, T12: esittää oma tekstikatkelma muille eri kokonaisilmaisun keinoja (ääni, keho...) , havainnollistamisen keinoja (kuva, ääni, tehosteet...) ja draamamenetelmiä (nukketeatteri, kuunnelma, näytelmä, lyhytelokuva, pantomiimi...) käyttäen
T2, T9, T5: pohtia tarinan henkilöiden pinta- ja syväkuvaa ja esittää siitä omia tulkintoja
T1, T9: herättää koko luokan yhteinen keskustelu tai muu vuorovaikutuksellinen toiminta
T1, T2, T10, T12: kirjoittaa Kalevalan pohjalta fiktiivinen pastissi tai uutinen sekä ihan lopuksi pohtiva essee.

Aseta omat henkilökohtaiset tavoitteesi (jotka arvioidaan projektin lopussa). Kirjoita tavoitteet kotona wilmaan viestiluonnoksena.
Jokaiseen kysymykseen 2-3 lupausta.
T1: Millä tavoin edistät ryhmän pääsyä tavoitteeseen tunneittain? Miten osoitat sen, että hoidat oman osuutesi vastuullisesti? Mitä rehellisyys merkitsee sinulle tässä tehtävässä? Miten käyttäydyt työskennellessäsi ryhmässä (myös mahdollisissa ristiriitatilanteissa)? Ajankäyttö oppituntien aikana?
T2: Perustelutapoja on kahdenlaisia: järkiperäisiä ja tunneperäisiä. Miten aiot perustella mielipiteitäsi järkiperäisesti ja tunneperäisesti?
T3: Pohdi edellisen kurssin esiintymistilannettasi. Mitä tuot nyt lisää esittämiseesi? Onko tarvetta tehdä muutoksia aiempaan esiintymiseen /esittämiseen valmistaumiseen verrattuna? Millaisia?
T5: Tehtävässä harjoittelet analysoivaa lukutaitoa (siis tekstin erittelyä tehtävänannon mukaisesti). Mitä lukemiseen liittyviä hankaluuksia tunnistat taidoissasi ja miten kehität tavoitteellista lukutyöskentelyä tässä tehtävässä ja ryhmässä?
T9: Miten hyvin osaat eritellä teksteistä fiktion keinoja - tunnetko niitä riittävästi? Tarvitset käsitteitä: teema, aihe, motiivi, kliimaksi, miljöö, henkilön pinta- ja syväkuva, teoksen aikatasot. Kalevala-runoudesta puhuttaessa edellisten lisäksi: personifikaatio, hyperbola, alliteraatio. Opiskele puuttuvat tiedot eli sinun kohdallasi mitkä?

PROJEKTIN SISÄLTÖ:

A:
* Varmistakaa, että jokainen ryhmän jäsen on laatinut wilmaan tavoitteet sekä opetellut käsitteet/asiat, joita ei vielä osaa. (Opettakaa toisianne, jos tiedoissa on aukkoja. Myös open luona voi käydä "tukkarissa".)

** Valitkaa (tai arvotaan)
seuraavista vaihtoehdoista joka ryhmälle yksi Kalevalan henkilö, jota alatte tutkia.

1. Väinämöinen on runonlaulaja ja suuri tietäjä, jossa on myös jumalallisia piirteitä, kärsii yksinäisyydestä mutta on todellinen turva hädässä.

2. Ilmarinen on seppäsankari, jolla on myös jumalallisia piirteitä. Hieman yksinkertainen mutta aidosti rehellinen ja todella rauhallinen mies, kärsii yksinäisyydestä.

3. Lemminkäinen, äiti ja Kyllikki; Lemminkäinen on punahiuksinen, korea nuorimies, joka on heikko vastustamaan naisten ja sodankäynnin kiusauksia.

4. Louhi on Pohjolan emäntä, ilkeäksi luonnehdittu Pohjan akka harvahammas. Häntä pelätään ja arvostetaankin. Ovela ja määrätietoinen, rohkea.

5. Pohjolan tytär, johon Kalevalan miehet ovat rakastuneita, koska hän on niin kaunis. Leikittelee etenkin miesten tunteilla

6. Kullervo syntyy onnettomien tähtien alla ja kulkee orpona ihmisten pilkattavana. Ei ole pohjimmiltaan pahis mutta ajautuu hirvittävään koston kierteeseen kohtalokkain seurauksin.

7. teinit Aino ja Joukahainen ja näiden nuorten äiti. Aino on nuori neito, Joukahaisen ainoa sisar. Siitä on peräsin Aino-nimi. Joukainen on nuori ja komea, omasta mielestään myös viisas...

8. Marjatta on nuori nainen, joka tulee yllättäen suunnittelematta raskaaksi ja synnyttää ihmepojan.

Lähteinä:

a) Kai Niemisen kirjoittama "Kalevala.Nyt." (Suomen kirjallisuuden seura 2013):

1. Väinämöinen: s. 7-11, 27-32, 56-63, 140-148
2. Ilmarinen: s. 33-37, 64-73, 134-139 (huom. selvittäkää open kanssa, miten vaimo kuolee)
3. Kullervo: s. 114-133
4. Pohjan tytär: s. 74-91, 118-122
5. *Aino + Joukahainen: s. 12-23 (erityistukea tarvitseville)
6. Louhi: s. 24-26, 149-180
7. Lemminkäinen: s. 38-55, 92-113
8. *Marjatta: s. 181-186 (erityistukea tarvitseville)

b) Lyhyt Kalevala (tai netissä oleva koko Kalevala)

c) Kalevalasta tehdyt kansallisesti arvokkaat taideteokset (maalaukset, sävellykset, elokuvat, näytelmät, korut...)

d) itse löytämänne lähteet

B. TYÖ ALKAA:

ENSIMMÄINEN OSIO:

ALUKSI: Jokainen ryhmän jäsen
* lukee Kalevala.Nyt -kirjasta osoitetut sivut ja kokoaa itsenäisesti tutkittavan henkilön tiedot,
* kerää luetteloksi vihkoon juonen päätapahtumat (= mitä henkilölle tapahtuu, missä järjestyksessä, missä paikassa, miten hän reagoi...)

SITTEN:
Lukemisen jälkeen keskustelette muistiinpanoistanne ja täydennätte omianne tarvittaessa. Kiinnittäkää huomiota siihen, miten kukin luki tekstin ja miten lukutaitoa pitää kehittää. Antakaa rakentavaa palautetta ja ohjausta toisillenne.

TÄMÄN OSION LOPUKSI:
* Luonnehtikaa tutkimanne henkilön luonteen vahvuudet ja heikkoudet (muistakaa perustelut tekstin pohjalta!). Toteuttakaa tämän purku keskustellen aiheesta luokan kanssa näytelmänne jälkeen (ette kerro suoraan mielipidettänne itse vaan yleisön avulla).
* Listatkaa hänen tekemänsä hyvät työt ja typeryydet. (Vastaus muodostettava yhteistoiminnassa yleisön kanssa.)
* Määritelkää hänen elämänarvonsa ja maailmankatsomuksensa.
* Perustelkaa monipuolisesti mielipiteenne hänestä a) ihmisenä b) tarinaan vaikuttavana henkilönä
* Etsikää henkilöstänne tehtyjä maalauksia: tutkikaa kuvasta, millaisia luonteenpiirteitä taideteos nostaa esiin ja miten ne osoitetaan, millaisia tunteita ja tunnelmia kuva esittää, mistä tilanteesta maalaus on jne.
* Kuvitelkaa hänet elämään nyky-Suomeen: millainen hän olisi, mitä tekisi työkseen, mistä hän olisi kiinnostunut jne. (Voitte esitellä luomanne hahmon paitsi suullisesti vaikkapa lyhytelokuvassa, dokumentissa, haastattelussa, dramatisoidussa tilanteessa, posterina, sarjakuvana....)
* Kertokaa myös henkilön tarinassa käsiteltävät teemat sekä niiden pohjalta ainakin yksi sanoma perusteluineen

C. TOINEN OSIO:

* Suunnitelkaa yhdessä, miten draaman keinon esitätte oman tarinan osuuden koko luokalle. Edetkää ripeästi lopputuotoksen harjoituksiin asti. Laaditaan esityksen tuntisuunnitelma (esitysjärjestys, osioiden kesto mitataan harjoituksissa, varatehtävät, työnjako ryhmän kesken).

LISÄTEHTÄVÄ NOPEILLE:
** samanaikaisesti (kotona):

vaihtoehtoisesti:
* kirjoita lukemasi pohjalta elävästi kuvattu sama tarina mutta nykyajassa, niin että se on tunnistettavissa Kalevalan alkuperäisen tarinan pastissiksi
tai
* kirjoita toimittajana tarinan huippukohdan pohjalta oikeaoppinen uutinen kuvitteelliseen Kalevalan (tai Pohjolan) Sanomiin. Muista taitto.

D. KOLMAS OSIO:

Esitelkää työnne suullisesti koko luokalle. Esityksen kesto n. 35 min + arviointi 5 min. (Valmistautuminen esitykseen edeltävän välitunnin aikana!)

E. ITSEARVIOINTI:
Kommentoi ja selosta, miten saavutit wilman luonnosviestiin tallentamasi taitotavoitteet. Kuvaile (älä vain totea) edistyminen, oppiminen, epäonnistuminen, riemukkaat onnistumiset yms. Lähetä luonnoskansiossa oleva viesti nyt Varjalle.

L I I T T E E T :

LIITE 1: TYÖVAIHEIDEN SEURANTALOMAKE: Rastittakaa sitä mukaa, kun saatte osuuksia valmiiksi:

ENSIMMÄINEN JA TOINEN OSIO:

□ oma lukupätkä luettu
□ analyysitehtävä tehty itsenäisesti ja ryhmän kanssa täydennetty. KAIKKI keskeiset tapahtumat ja henkilöt ovat mukana, tarina ei saa lyhentyä olennaisilta osiltaan
□ Tarinan esittäminen koko luokalle suunniteltu, ideoitu, käsikirjoitettu (video, näytelmä, lukuteatteri, vauhdikas selostus, nukke- tai sormiteatteri... – tai kaikkea tätä!!!)
□ Yliluonnolliset ja hyperbola-kohtaukset suunniteltu toteutettavaksi nokkelasti
□ Harjoittelua on riittävästi
□ keskusteluosuudet oman parisi kanssa käyty
□ jokainen väite perusteltu tarinan avulla eli osoittamalla selvästi ne tilanteet, joista olette päätelmänne tehneet (kerratkaa siis vastauksia selostaessanne nähdyn näytelmän kohtauksia, jotta yleisö tietää, mistä puhutte)

KOTITYÖ (KOLMAS OSIO):
□ yksi kolmesta tehtävävaihtoehdosta tehty itsenäisesti kotona ( □ suunnitelkaa kuitenkin kummankin työn sisältö yhdessä)
□ tekstin oikeakielisyys ja oikeinkirjoitus tarkistettu
□ otsikointi ja kappalejako kunnossa

LOPUKSI:

□ henk.koht. tavoitteiden saavuttaminen arvioitu itsenäisesti ja lähetetty Varjalle wilma-viestinä
□ muut ryhmän jäsenet antaneet palautteen ryhmätyöskentelytaidoistani
□ työn esittämistä harjoiteltu riittävästi


LIITE 2: ESITYKSEN ARVIOINTILOMAKE

KALEVALA-ESITYKSEN ARVIOINTI : ____________________________________________

arvioija(t): _______________________________________________________

1. Kokonaisuus

□ ehjä ja kiehtova (erinomainen)
□ monipuolinen ja sisällökäs, mutta ilmaisullisesti melko tavallinen (kiitettävä)
□ ilmaisullisesti monipuolinen mutta sisältö hajanainen tai puutteellinen (hyvä)
□ sisällöltään riittävä ja monipuolinen mutta ilmaisullisesti vaatimaton (tyydyttävä +)
□ sisältö liian suppea mutta ilmaisullisesti yritteliäs ja monipuolinen (tyydyttävä+)
□ panostus tehtävän sisältöön ja ilmaisun monipuolisuuteen ei vakuuta kuulijaa (tyydyttävä-)
□ esitys on hajanainen, muistuttaa enemmän läpihuutojuttua kuin määrätietoista eri taitojen kehittämistä (välttävä)

2. Käytetyt havainnollistamiskeinot:

□ video □ musiikki □ kuvat □ äänet □ tarpeisto (esineet, rakennelmat...)
□ peruukit □ puvustus □ näytelmä □ power point □ dokukameran käyttö
□ eläytyvä lukeminen (rooleissa)

□ jokin muu: _________________________________________________________________

(kiitettävässä esityksessä monia keinoja, hyvässä muutama, tyydyttävässä pari, välttävässä vähintään 1)

3. Pohdintatehtävien purku

□ aiheen pohtimiseen selvästi käytetty aikaa; paljon ajatuksia, perusteluja yms. (kiitettävä)
□ vastattu kaikkiin kysymyksiin, mutta vastaukset enemmän toteavia kuin pohtia (hyvä)
□ vaikuttaa siltä, että vastaukset mietitty pikaisesti ja yksipuolisesti (tyydyttävä)
□ vastaukset hyvin suppeat ja ylimalkaiset (välttävä)

4. Itsenäiset tehtävät

□ kumpikin tehnyt osansa tavoitteellisesti ja osoittaa tekstin tuottamisen taitonsa
□ kumpikin tehnyt osansa mutta lopputuotos ei osoita riittävää tekstilajin tuntemusta (tuotos puutteellinen)
□ vain toinen tehnyt osuutensa ja sen kiitettävästi / hyvin / tyydyttävästi / välttävästi
□ kumpikin jättänyt työn tekemättä

5. Näytelmä

□ luovasti ja ilmeikkäästi esitetty, esittäjät panostavat ilmaisuun ja voivat ylittää jopa rajojaan (kiitettävä)
□ vaikuttaa hyvin suunnitellulta ja toteutetulta; esittäjät ovat silti pidättyväisiä tai epävarmoja, roolijaon pitäisi olla tasaisempi (hyvä)
□ vaikuttaa enemmän vitsiltä kuin määrätietoiselta taitojen näytöltä, keskeiset tapahtumat silti mukana kokonaisuudessa (tyydyttävä)
□ väkinäinen ja hutaistu, pakkopullan maku, lopputuotoksesta puuttuu selvästi osia (välttävä)
□ puuttui kokonaan

LIITE 3: NÄYTELMÄN SUUNNITTELU

1. Nimetään roolit ja näytelmän genre (komedia, tragedia, ihmissuhdedraama)

2. Määritellään kohtausten määrä – kuinka monta kohtausta tarvitaan? (juoni palasteltuna kohtauksiin, jotka vaihtuvat juonen käänteen, tapahtumapaikan vaihdoksen tai jonkin uuden asian ilmestyessä meneillään olevaan kohtaukseen)

3. Määritellään kunkin kohtauksen sisältö:

- missä paikassa ollaan? Miten se osoitetaan kuulijoille?
- keitä henkilöitä kohtauksessa on mukana? (mistä ja missä tunnetilassa he tulevat kohtaukseen, millaista toimintaa heillä on kohtauksessa, miten reagoivat tapahtumiin eli tunnetilan muutokset tiedettävä; mitä heille tapahtuu; jos he poistuvat näyttämöltä, missä tunnetilassa he lähtevät näyttämöltä ja minne ovat menossa) –- miten tämä kaikki näytellään?
- mitä henkilöt puhuvat kohtauksessa? (= repliikit)
- millainen puvustus ja muu rekvisiitta tarvitaan? Lavastus? Tehosteet (musiikki, äänet, koreografia…)

4. Miten siirrytään kohtauksesta toiseen mahdollisimman jouhevasti? (huonossa esityksessä tuleeesitykseen ikävä tauko)

5. Millaiset avustajat tarvitaan kohtaukseen (esim. tuottamaan tehosteääniä, liikuttamaan lavasteita tai rekvisiittaa…)? Avustajat ovat niitä ryhmän jäseniä, jotka eivät itse ole sillä hetkellä roolissa näyttämöllä.

6. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty; suunnitelman pohjalta harjoitellaan riittävästi, jotta esittäjillä on varma olo.

TEATTERIESITYS VOI OLLA

1) NAAMIOTEATTERIA,
2) NUKKETEATTERIA,
3) SORMITEATTERIA,
4) PANTOMIIMIA (väkivaltakohtaukset aina hidastettuina ilman kosketusta!)
5) MUSIKAALIA, BALETTIA...
6) KUUNNELMA
7) VIDEOELOKUVA
8) NÄIDEN YHDISTELMIÄ

LIITE 4: MAALAUSTEN KUVA-ANALYYSI

- mitä kuva esittää? (esitelkää kaikki taulun "osat", erit. symbolit)
- millainen tunnelma taulussa on ja mistä tunnelma syntyy?
- millaisia värejä taitelija on käyttänyt? Millaisia valoja ja varjoja hän käyttää? Kätkeytyykö ratkaisuihin jokin viesti katsojalle?
- mistä tarinan kohtauksesta kuva on?
- millaisia tunteita kuvan henkilöillä on? Millaisen tunteen katsoja saa kuvaa katsoessaan?
- onko taululla nimi? Mitä nimi kertoo? Kuka on maalannut taulun? Missä taulun voi nähdä "livenä"?

LIITE 5: päättöESSEEN AIHEET

1. Otsikkoehdotuksia: Sori, mutsi , Äideistä parhain sä oot?

Mistä tuntee hyvän äidin? Valitse kolme keskeisintä ominaisuutta, joiden perusteella voit arvostaa naista äitinä ja lapsen kasvattajana sekä hoivaajana? Mitä hyvä äiti ei ole/ei tee? Kerää faktatietoa netistä hakusanalla ”hyvä äiti”, kokoa keskeisiä ajatuksia netin keskustelupalstoilta aiheesta. Yhdistä kaikkeen keräämääsi tietoon Kalevalan kolme äitityyppiä vahvuuksineen ja heikkouksineen: pohdi sitä, missä asioissa voisit nostaa Kalevalan eri äidit esikuviksi tai varoittaviksi esimerkeiksi tuleville kasvattajille. (Vertaile heitä toisiinsa, älä selosta sitä minkä kaikki Kalevalasta jo tietävät.) Millaiseksi äidiksi itse haluat kasvaa / Millaisen äidin sinä miehenä haluat omille lapsillesi tulevaisuudessa?

2. Otsikkoehdotus: Me ollaan sankareita kaikki jos oikein silmin katsotaan (J. Karjalainen),

Millaisia hyveitä ja ominaisuuksia liittäisit oikeaan sankariin ja idoliin? Valitse kolme merkittävintä seikkaa, joiden perusteella jotakuta voi pitää syystä esikuvana muille. Sankareiden ei tarvitse olla täydellisiä ja virheettömiä – kukaanhan ei silloin voisi olla sankari – mutta miten mielestäsi oikea sankari toimii tehtyään väärin tai kohdatessaan omat puutteensa ja heikkoutensa? Tutki netistä (esim. keskustelupalstoilta), millaisia ominaisuuksia julkkisidoleissa ihaillaan ja vihataan, ota kantaa. Miten tietokirjoissa määritellään sankari tai urheus, jalous, sankaruus? Yhdistä kaikkeen keräämääsi tietoon Kalevalan hahmoja sopiviksi esimerkeiksi joko hyvässä tai pahassa. Löytyykö Kalevasta todellisia sankareita tai tyyppejä, joissa olisi sankariainesta, jos he olisivat kehittäneet itseään? Mitä hyveitä haluat itse säilyttää tai kehittää omassa persoonallisuudessasi kasvaaksesi ihmiseksi, jota toiset katsovat arvostavasti?

3. otsikkoehdotuksia: Enkeli joka väsyi lentämään , Missä olet, toivo? , Pimeydestä valoon

Millaiset kokemukset, ajatukset, elämäntilanteet ajavat ihmisen niin ahtaalle, että hän harkitsee elämänsä päättämistä oman käden kautta? Millaisia tilastoja löydät itsemurhista Suomessa? Entä millaisia syitä itsemurhan tehneet ovat esittäneet jäähyväiskirjeissään? Tutki netin asiantuntija- ja tukisivustoja, joissa käsitellään itsemurhia ja masennusta. Millaisia ohjeita annetaan lukijalle? Pohdi keinoja auttaa itsemurhaa harkitsevaa. Mitkä syyt johtivat Kalevalassa kolmeen itsemurhaan? Millaisia yhteyksiä niillä on nykyaikaan? Miten surulliset elämänpäättymiset olisi voitu välttää Kalevalassa?

4. otsikkoehdotus: Silmä silmästä – hammas hampaasta?

Miten määritellään kostonhalu, katkeruus, viha? Mitä ne saavat aikaan nuoressa: käyttäytymisessä, asenteissa, toiminnassa, puheessa…? Mitä vaihtoehtoja kostamiselle olisi? Mitä keinoja nuorella on vapautua silmittömästä vihasta, joka riivaa häntä? Pohdi kateuden, vihan ja katkeruuden vaikutusta kolmen Kalevalan keskeisen hahmon elämässä? Mitä heidän olisi kannattanut tehdä elämässään toisin? Tutki netistä pohjatiedoksi asiantuntijoiden sivustoja, joissa käsitellään esim. koulusurmia: mikä ajoi nuoret sellaiseen toimintaan? Missä vaiheessa koulussa pitäisi opettajien, vanhempien ja luokkakavereiden avata silmänsä, jotta tällaisilta onnettomilta tapahtumilta vältyttäisiin?

LIITE 6: KALEVALA-VISA

1. Maailma syntyi Kalevalan mukaan tässä järjestyksessä (numeroi tapahtumat)

___ Ilmatar ikävystyi elämäänsä avaruudessa ja laskeutui mereen

___ Munat vierähtivät mereen, kun Ilmatar ravisti jalkaansa.

___ Meri ja tuuli panivat Ilmattaren paksuksi, ja tämä alkoi odottaa lasta.

___ Sotka ilmestyi meren aavalle etsimään pesäpaikkaa.

___ Munan kuorista syntyi maan kamara ja taivaan kansi, keltuaisesta Aurinko, valkuaisesta Kuu.

___ Sotka alkoi hautoa Ilmattaren polven päällä munia, ja polvea alkoi todella kuumottaa.

___ Sotka muni munat Ilmattaeren merestä nostamalle polvelle.

2. Ilmattaren kohdussa kasvava lapsi on

1 Louhi X Väinämöinen 2 Ilmarinen

3. Joukahainen haastoi Väinömöisen

1 tietokilpailuun X tappeluun 2 laulamaan

4. Joukahainen joutuu ylimielisyytensä vuoksi häpeällisesti suohon ja alkaa upota. Päästäkseen pinteestä hän lupaa Väinämöiselle lahjuksia, mm.

1 puukon X miekan 2 Sammon

5. Vasta kun Joukahainen lupaa yksinäiselle Väinämöiselle sisarensa Ainon vaimoksi, vanha tietäjä innostuu ja päästää pojan suosta. Ainon ja Joukahaisen äiti on sulhasehdokkaasta

1 innoissaan X peloissaan 2 kauhuissaan

6. Epätoivoinen Aino ei keksi muuta keinoa vapautua avioliitosta Väinämöisen kanssa kuin

1 suostua X lähteä karkuun 2 hukuttautua

7. Joukahainen haluaa kostaa sisarensa Ainon kohtalon ja päättää Väinömöisen kohtalosta:

1 tappaa hänet X ryöstää hänet 2 vaatia suuret lunnaat

8. Kun Louhi, Pohjolan emäntä, on hoitanut Väinämöisen terveeksi, hän vaatii maksuksi

1 Sammon X veneen 2 Tuonelan joutsenen

9. Ilmarinen houkuttelee vastahakoista Ilmarista takomaan Pohjolaan Sampoa lupaamalla tälle

1 Louhen tyttären X rahaa 2 Kalevalan johtajuuden

10. Ilmarinen ei suostu, mutta ovela Väinämöinen harhauttaa sepän matkaan järjestämällä

1 kanteleen X suuren hauen 2 kuusen latvaan Otavan

ja laulullaan loihtii tuulen, joka vie Ilmarisen suin päin Pohjolaan.

11. Sammon rakentaminen ei ollut helppoa, se piti rakentaa seuraavista aineksista

1 joutsenen sulasta X mahon lehmän maidosta 2 ohran jyvästä

12. Lisäksi Sammon rakennusaineeksi tarvittiin

1 uuhen villaa X aura 2 jousi

13. Sammon laidoilla oli kolme myllyä, joista yksi jauhoi ________________________, toinen

rahaa ja kolmas _____________________________.

14. Ilmarisen palkkioksi luvattu morsian, Pohjan neiti,

1 kieltäytyy X suostuu vaimoksi 2 tappaa itsensä hukuttautumalla

15. Lemminkäinen, Saaren poika, on

1 taitava seppä X estoton naistenmies 2 vihamielinen teini

16. Lemminkäinen saa Kyllikin vaimokseen

1 ryöstämällä hänet X uhkailemalla 2 maksamalla suuret rahat

17. Lemminkäisen on luvattava Kyllikille, että ei enää

1 käy naisissa X vie häntä takaisin kotiin 2 lähde sotimaan

18. Ennen kuin Lemminkäisen ja Kyllikin liitto on lopullisesti solmittu, Kyllikin on luvattava

1 leipoa leipää X pysytellä pois kylältä 2 pukeutua seksikkäästi

19. Kyllikin ja Lemminkäisen suhde alkaa rakoilla, kun Lemminkäinen

1 viipyy kalassa X vokottelee muita naisia 2 päättää lähteä Pohjolaan sotaan

20. Louhi pilailee Lemminkäisen kustannuksella ja saadakseen Pohjan tyttären pojan on

1 kynnettävä kyinen pelto X ammuttava Tuonelan joutsen 2 soitettava kannelta

21. Sokea märkähattu karjapaimen surmaa Lemminkäisen lopulta

1 vesikäärmeellä X kirveellä 2 miekalla

22. Lemminkäisen kotona pojan kuolemasta kertoo

1 suka X Louhi 2 kotka

23. Lemminkäisen äiti pelastaa poikansa lopulta sitomalla ruumiinosat yhteen, mutta saadakseen poikaansa hengen hän pyysi apuun

1 kotkan X sotkan 2 mehiläisen

24. Väinämöinen päättää lähteä kosimaan Pohjolan tytärtä ja hän saa kilpailijakseen Ilmarisen, joka päättää koettaa uudelleen onneaan. Kumman tyttö valitsee puolisokseen?

25. Pohjolan emäntä ei anna tytärtään noin vain, vaan hän vaatii miehen todistamaan rakkautensa

1 ihmeteoilla X laulutaidoilla 2 kanteleen soittotaidolla

26. Häät vietetään Pohjolassa, mutta kutsumatta jätetään kohtalokkain seurauksin

1 Kullervo X Lemminkäinen 2 Joukahainen

27. Kutsutta jäänyt tulee kuokkavieraaksi hääjuhlan jo loputtua ja riidan seurauksena surmaa

1 Louhen X Pohjolan isännän 2 tuoreen morsiamen

28. Selosta, miten seuraavat esineet liittyvät onnettoman Kullervon elämään:
- puukko
- kaksi rikkinäistä kattilaa, kolme koukun puoliskoa, viisi tylsää viikatetta, kuusi kehnoa kuokkaa
- leipä
- ensirakkaus metsässä
- Musti

29. Ilmarisen menetettyä vaimonsa hän suree ja päättää takoa itselleen lohdutusnaisen

1 kullasta ja hopeasta X raudasta 2 Sammon aineksista

30. Matkalla Pohjolaan Sampoa lainaamaan Väinämöinen, Ilmarinen sekä Lemminkäinen joutuvat merellä kohtaamaan suuren

1 meripedon Iki-Turson X suuren hauen 2 jättiläiskotkan

jonka luista Väinämöinen rakentaa kanteleen.

31. Louhen kostona merellä syntyy Sammon ryöstön seurauksena taistelu, jossa Sampo

1 putoaa mereen ja särkyy X alkaa jauhaa 2 menee eopäkuntoon

32. Miten sauna liittyy Kalevalaan?

33. Väinämöisen taidoilla Kalevan kansa pelastuu Louhen hurjalta kostolta, jossa jopa

1 Väinömöinen haavoittuu X Ukko suuttuu 2 taivaalta katoavat Kuu ja Aurinko

34. Selitä Marjatan poika -runon yhteydet Raamatun jouluevankeliumiin.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä