Eläinleikit
Avaimen piilotus / Schlüssel verstecken
Vinkki: Eläimiä voi ottaa useamman, kuten esim. kissa, koira, perhonen jne. Ja käyttää vaikkapa kuvakortteja apuna.
Esimerkkejä leikissä käytettävistä sanoista saksaksi: "Vogel (lintu), Fisch (kala) oder Schmetterling (perhonen)?"
kylmää = kalt (kun lapsi on melko kaukana)
kuumaa = heiß (kun lapsi on lähellä)
Tulosta tästä saksankieliset kuvakortit leikkiä varten:
Liitteet:
Eläinpantomiimi / Tierpantomime
Pantomiimin avulla voidaan opetella myös esim. harrastuksia ja verbejä.
Evoluutioleikki / Evolutionsspiel
1. kala (der Fisch)
2. jänis (der Hase)
3. apina (der Affe)
4. ihminen (der Mensch)
Jokaisella tasolla on oma liikkumistapansa: kalalla uintiliike käsillä, jäniksellä pomppiminen kädet korvina ja apinalla rintaan takominen. Päästessään viimeiselle tasolle eli ihmiseksi leikkijä pääsee pelistä pois. Leikin alussa kaikki ovat ensimmäisellä tasolla eli liikkuvat kaloina. Kun kaksi kalaa kohtaavat, pelaavat he "kivi-paperi-sakset" (kivi voittaa sakset, paperi voittaa kiven ja sakset voittavat paperin). Kivi-paperi-sakset-peliä pelatessa leikkijät voivat laskea vastustajansa kanssa ääneen "eins-zwei-drei" sen sijaan että sanoisivat "kivi-paperi-sakset". Voittaja etenee jänikseksi ja pelin hävinnyt pysyy kalana. Leikissä yritetään siis voittaa kivi-paperi-sakset niin monta kertaa, että edetään eri vaiheiden kautta ihmiseksi. Kivi-paperi-sakset pelataan aina samalla tasolla olevan leikkijän kanssa.
Leikin alussa seinälle kiinnitetään eri eläimien ja ihmisen kuvat, jotka on nimetty vieraalla kielellä ja numeroitu eri vaiheiden mukaan. Näin lapset voivat aina kurkata, mikä vaihe on seuraava ja mikä kyseinen eläin olikaan vieraalla kielellä.
Tulosta tästä saksankieliset kuvakortit leikkiä varten:
Evoluutio saksa.pdf
Herra kettu, mitä kello on? / Herr Fuchs, wie viel Uhr ist es?
Pelialueeksi sopii pieni kenttä, jonka päätyihin on piirretty kaksi viivaa, jonka välillä lapset juoksevat. Keskellä on herra ketun pesä ja muut lapset ovat kanoja, joita kettu yrittää jahdata. Lapset seisovat toisessa päädyssä ja huutavat ketulle: "Herr Fuchs, wie viel Uhr ist es?" Herra kettu seisoo selkä vasten lapsia ja vastaa kysymykseen jollakin numerolla. Kanat ottavan kyseisen määrän askelia eteenpäin kettua kohti. Kun kettu uskoo kanojen olevan tarpeeksi lähellä ja saavansa jonkun kanoista kiinni, hän huutaa "Frühstückszeit" tai "Mahlzeit". Kanat lähtevät juoksemaan kettua karkuun vastapäätä olevalla viivalle. Se tai ne kanat, jotka kettu saa kiinni, auttavat häntä ottamaan kiinni loput kanat seuraavalla kierroksella.
"Herr Fuchs, wie viel Uhr ist es?" = Kuinka paljon kello on, herra Kettu?
"Es ist ein/zwei/drei/vier/fünf/sechs/sieben/acht/neun/zehn Uhr" = Kello on yksi/kaksi jne.
Frühstückszeit = aamiaisaika
Mahlzeit = ruoka-aika
die Hühner = kanat
der Schritt, die Schritte = askel, askeleet
Vinkki: Leikissä voi ottaa myös erikokoisia askelia esim.
das Küken = tipu (pieni askel)
das Huhn = kana (pieni askel)
der Hahn = kukko (pieni askel)
der Fuchs = kettu (normaali askel)
der Bär = karhu (iso askel )
Leijonanmetsästys / Löwenjagd
Die Kinder sitzen auf ihren Plätzen und führen mit der Spielleiterin folgenden bewegten Dialog:
- Die Spielleiterin fragt: „Gehen wir jetzt auf Löwenjagd?“
- Alle: „Ja, wie gehen auf Löwenjagd!“ (alle klatschen)
- Spielleiterin: „Halt!“ (Alle hören auf zu klatschen) „Was ist das? Ist das ein Löwe?“
- Alle: „Ist das ein Löwe? Nein.“ (Alle machen eine verneinende Kopf- und Handbewegung.)
- Spielleiterin: „Da ist eine Wiese (oder: ein See, ein Berg usw.)“
- Alle wiederholen: „Da ist eine Wiese.“ (oder: ein See, ein Berg)
- Spielleiterin: „Da müssen wir duch (oder: drüber).“ (Sie macht eine entsprechende Handbewegung.)
- Alle: „Da müssen wir durch (oder: da drüber).“ (Alle machen die entsprechende Handbewegung nach).
Von Allen werden je nach Gebiet, das überquert werden muss, passende Gesten und Geräusche gemacht, z. B.:
- Die Gruppe muss durch eine Wiese: Alle reiben die Handflächen aneinander, so dass es klingt wie raschelndes Gras.
- Die Gruppe muss durch einen See: Alle ziehen pantomimisch Schuhe und Strümpfe aus, ebenso Hose und Pullover. Mit einer Hand werden die Kleidungsstücke festgehalten, mit der anderen Schwimmbewegungen gemacht.
- Die Gruppe muss über einen Berg: Alle strampfen steil bergauf, dann geht es schnell wieder auf der anderen Seite hinab. Usw.
Irgendwann ruft die Spielleiterin: „Halt, was ist das?“
Alle werden ganz ruhig. Die Spielleiterin ruft: „Ein LÖÖÖÖWWEEEEEE!“
Alle laufen vor dem Löwen weg. Dabei müssen sie unter Anleitung der Spielleiterin die gesamte Strecke zurücklegen. Alle Stationen werden mit gesteigertem Tempo wiederholt nur in umgekehrter Reihenfolge, bis Alle zum Anfang der Löwenjagd zurückgekehrt sind und ruhig auf ihrem Platz sitzen.
Lähde: Die 50 besten Bewegungsspiele (Don Bosco MiniSpielothek)
Ochs am Berg
Tähän leikkiin voi vaihtaa myös jonkun toisen eläimen.
Susi tulee / Ein Wolf kommt
Piirileikki, jossa oppilaat kävelevät tuolien ympärillä eri tavoilla. Lapset voivat kävellä kuin jättiläiset, ryömiä, liikkua kuin robotit, hyppiä, kävellä takaperin jne. Kun ohjaaja huutaa vieraalla kielellä ”susi tulee”, lapset menevät äkkiä istumaan tuoleille. Sitten liikkuminen jatkuu eri tyylillä.
Vaihtoehtoja: Lapset voivat myös leikkiä eri eläimiä. Tuolien sijaan turva voi olla myös puolapuissa.
Susi tulee! = Ein Wolf kommt!
Saksaksi: auf einem Bein hüpfen, mit beiden Beinen hüpfen, rückwärts laufen, auf allen Vieren hoppeln, auf Zehenspitzen gehen, mit großen Schritten und erhobenen Armen schreiten wie Riesen, schleichen wie Katzen, trippeln wie Ballerinas, sich mechanisch bewegen wie Roboter usw.
Tervapata
Eläimiä voi vaihtaa esim. Hund und Katze (koira ja kissa ), Löwe und Tiger (leijona ja tiikeri), Vogel und Fisch (lintu ja kala) jne.
Lisää eläimiä löydät täältä: Eläimet
Tulkaa lapset kotiin! / Alle meine Kinder kommt nach Hause!
Vinkki: tässä leikissä voi käyttää kuvakortteja apuna tai ottaa eläinten tilalla eri kulkuneuvoja.