Pihapelit

Kirkonrotta

Yksi lapsista valitaan kirkonrotaksi, joka on leikissä "jäänyt" tai etsijä. Muut lapset piiloutuvat lähistölle, ja kirkonrotta laskee esim. 30:een tai 60:een, ennen kuin lähtee etsimään heitä. Kirkonrotalle valitaan joku paikka pesäksi, jonne muut lapset joutuvat kirkonrotan nähdessä heidät. Pesän kannattaa olla keskeisellä paikalla, jotta muut pelaajat pääsevät helposti pelastamaan "vankina" olevat lapset. Se voi olla esim. puu, seinä, kivi, ovi tms.

Kun kirkonrotta on laskenut ja muut piiloutuneet, alkaa kirkonrotta etsiä heitä. Kun hän näkee jonkun, on hänen mentävä takaisin pesäänsä ja huudettava esim. "Antin-nimet kirjoissa" tai "Antin-nimet" tai "rotta-Antti nähty". Tällöin Antti joutuu vangiksi pesään ja odottaa, että joku tulisi pelastamaan hänet. Pelastaminen tapahtuu siten, että joku pelaajista juoksee pesälle ja huutaa "Kaikki pelastettu!" Sen jälkeen rotat etsivät uudet piilopaikat ja kirkonrotta laskee uudelleen. Leikki loppuu, kun kirkonrotta on löytänyt kaikki ja huutanut heidän nimensä.

Polttopallo

Pelaajat asettuvat maahan piirretyn ympyrän sisäpuolelle. Yksi tai useampi pelaaja on ympyrän ulkopuolella ja yrittää "polttaa" muita pelaajia osumalla heitä alavartaloon. Muut pelaajat yrittävät väistellä palloa. Kun pallo osuu pelaajaan, hän "palaa" ja siirtyy kehän ulkopuolelle "polttajaksi". Peli jatkuu niin kauan, kunnes kaikki pelaajat ovat ympyrän ulkopuolella. Viimeiseksi jäänyt pelaaja on voittaja.

Vieraan kielen saa näppärästi mukaan, kun lasten pitää sanoa aina ennen heittoa joku ennalta sovittu sana kohdekielellä. Lapset voivat myös sanoa esim. haluamansa eläimen, värin tai numeron. Tällöin leikki toimii hyvin jo tuttujen sanojen kertauksessa tai uusien opettelussa.