Numeroleikit

Numeroleikkejä

Myrkkysieni. Yksi lapsista menee hetkeksi ulos huoneesta. Muut lapset ovat lattialla kyykyssä sieninä. Yksi sienistä valitaan myrkkysieneksi. Huoneen ulkopuolella ollut lapsi alkaa poimia sieniä koskettamalla selkään ja samalla lasketaan vieraalla kielellä poimitut sienet. Kun poimija koskee myrkkysieneen, huudetaan vieraalla kielellä "Myrkkysieni!".

----------

Numeroketju. Istutaan piirissä ja jokainen lapsi saa oman numeron. Ohjaaja aloittaa huutamalla jonkun numeron, jolloin kyseinen lapsi reagoi huutamalla jonkun toisen numeron. Jatketaan niin kauan kunnes joku sanoo väärään aikaan tai numeron, jota ei ole piirissä.

----------

Numerokuvat. Piirretään kuvat numeroista 0-9 siten, että numero yhdistyy kuvaan. Esim. 0 on lumiukon vatsa tai pääsiäismuna, numerosta 2 tulee ankka, numerosta 4 tuoli, numerosta 7 viiri, joka lipattaa tuulessa jne.

----------

Numeroiden muodostaminen keholla. Muodostetaan lapsista pieniä ryhmiä (2-5 lasta per ryhmä), jotka muodostavat yhdessä vartaloillaan jonkun ohjaajan antaman numeron. Lapset voivat joko seisoa tai maata lattialla. Muut lapset yrittävät arvata, mikä numero on kyseessä.

----------

Hedelmäsalaatti numeroilla. Lapset istuvat piirissä ja kaikille lapsille on annettu jokin numero niin että useammalla lapsella on sama numero, jotta he voivat vaihtaa paikkaa keskenään. Yksi lapsi seisoo keskellä ja sanoo jonkun numeron, jolloin kyseiset lapset vaihtavat paikkaa keskenään. Keskellä ollut lapsi yrittää saada itselleen vapaan paikan. Ilman paikkaa jäänyt lapsi jää keskelle ja sanoo taas jonkun numeron. Kun keskellä oleva lapsi sanoo ”hedelmäsalaatti” , kaikki lapset vaihtavat paikkaa.
----------

Oikean määrän etsintä. Ohjaaja sanoo ääneen jonkun numeron, jolloin lapset etsivät huoneesta vastaavan määrän joitakin esineitä tai asioita. Se voi olla esim. 1 ovi, 4 punaista villapaitaa, 4 liitua, 4 ikkunaa, 6 tuolia jne. Samaan numeroon voi siis olla eri vaihtoehtoja, jotka käydään yhdessä läpi.

----------

Rikkinäinen puhelin. Lapset kuiskaavat toistensa korvaan jonkun numeron. Yksi lapsista lähettää numeron kuiskaamalla sen hänen vieressä olevan lapsen korvaan. Hän kuiskaa kuulemansa numeron eteenpäin ja sama toistuu viimeiselle lapselle asti. Tämä sanoo lopuksi ääneen numeron, jonka hän kuuli. Tarkistetaan, oliko se sama, jonka ensimmäinen lapsi lähetti.

Tämän voi tehdä myös piirtämällä numeron toisen selkään.

----------

Ruutuhyppely. Piirretään pihaan ruudukot, jotka nimetään eri numeroin. Toinen parista sanoo numeron ja toinen hyppää oikeaan ruutuun kuulemansa perusteella.

----------

Piirileikki. Lapset seisovat piirissä ja jokaiselle jaetaan yksi numero. Ohjaaja seisoo keskellä piiriä ja huutaa kaksi numeroa kerrallaan. Kyseiset lapset lähtevät juoksemaan vastakkaisiin suuntiin piirin ympäri ja kun he ovat kiertäneet sen yhden kerran, juoksevat he vielä ohjaajan luo. Se, joka ehtii ensin koskea ohjaajaa, pääsee keskelle ja saa huutaa seuraavat numerot.

----------

Eläinten matkiminen. Liikutaan kuin eläimet, esim. kuin muurahainen, koira, elefantti. Otetaan eri lukumäärä erikokoisia askelia sen mukaan, mitä eläintä matkitaan.

----------

Vartalonosat ja numerot. Lapset jaetaan esim. 4 hengen ryhmiin. Ohjaaja sanoo jonkun numeron 1-20 välillä. Lapset saavat laittaa ohjaajan mainitseman luvun verran vartalonosia maahan. Jos ohjaaja sanoo esim. luvun 5, voivat lapset seisoa yhdellä jalalla ja sen lisäksi yksi lapsista laittaa yhden käden maahan.

----------

Numerohippa. Valitaan yksi lapsista hipaksi, joka yrittää ottaa muita kiinni. Muut leikkijät juoksevat karkuun ja voivat olla myös hetken turvassa menemällä kyykkyyn ja sanomalla minkä tahansa numeron vieraalla kielellä.

----------

Nopan heitto + liike. Lapset heittävät noppaa (joko tavallista tai isoa kangasnoppaa) ja keksivät vuorollaan liikkeen, jonka kaikki tekevät yhdessä. Nopan silmäluku kertoo, kuinka monta kertaa k.o. liike tehdään.

----------

Numerojumppa. Keksitään nopan jokaiselle silmäluvulle oma liike. Esim. 1 = hyppy, 2 = kinkka, 3 = kyykyssä käynti jne. Lapset heittävät vuorotellen noppaa ja kaikki tekevät yhdessä nopan liikkeen, jonka nopan silmäluku osoittaa.

----------

Joukkueleikki. Lapset jaetaan kahteen joukkueeseen, jotka muodostavat omat ”katunsa”. Kummankin kadun talot eli lapset numeroidaan. Molemmilla kaduilla on siis numerot 1, 2, 3, 4 jne. Ohjaaja huutaa vuorollaan jonkun numeron, jolloin kyseiset lapset juoksevat ennalta sovittuun paikkaan ja takaisin omalle paikalleen. Se, kumpi ennättää ensin takaisin lähtöpaikalleen, saa joukkueelleen pisteen. Enemmän pisteitä saanut joukkue voittaa.

Noppaleikki

Lapset kävelevät pitkin huonetta. Sovitaan luvuille 1-6 tietyt liikkeet, jotka ohjaaja joko sanoo vuorotellen tai heittää noppaa. Liikeet voivat olla esim.

  1. einmal um sich selbst drehen
  2. einen Hampelmann springen
  3. in die Hocke gehen
  4. auf der Stelle laufen
  5. versteinern
  6. auf einem Bein stehen
  7. einen Purzelbaum machen
  8. ein Rad machen
  9. auf einem Bein hüpfen
  10. in die Hände klatschen
  11. mit den Füßen stampfen
  12. Kniebeuge machen

Vaihtoehto: Lapset seisovat piirissä ja valitsevat jokainen vuorollaan jonkun liikeen, joka tehdään yhdessä niin monta kertaa kuin nopan silmäluku näyttää. Noppia voi olla myös kaksi, jolloin lapset joutuvat harjoitelemaan myös yhteenlaskuja.

Vinkki: Hyödynnä eläinjumppakortteja! EläinjumppaSaksa.pdf

Mutter, wie viele Schritte darf ich gehen?

Lapset seisovat rivissä ja yrittävät päästä mahdollisimman nopeasti „äidin“ luo. He kysyvät aina: "Mutter, wie viele Schritte darf ich gehen?" Ohjaaja kertoo lapsille aina sen lukumäärän, kuinka monta askelta he saavat ottaa. Lasten tulee siis ottaa mahdollisimman isoja askelia, jotta he pääsisivät mahdollisimman nopeasti perille. Ensimmäisenä ohjaajan luo päässyt lapsi saa olla seuraavana ”äiti”.

Numerot voi kerrata täältä: Numerot

Kopf und Schal, Schuh und Strümpf, zeig mir fünf!

Lapset pitävät toista kättä selkänsä takana ja ottavat sen samaan aikaan esille näyttäen 0-5 sormea kerrallaan. Tavoitteena on saada yhteensä 5 sormea sopimatta keskenään, kuinka monta sormea kukin laittaa. Lasketaan, kuinka monta yritystä lapset tarvitsivat, jotta he saivat yhteensä 5 sormea (esim. 4 + 1, 2 + 3).

Lapset sanovat aina yhdessä tai ohjaajan avustuksella runon, ennen kuin paljastavat sormensa.

Loikkis

Leikissä on yksi kotipesä, josta kaikki oppilaat lähtevät loikkimaan sovitun määrän hyppyjä. Yksi lapsista on "loikkis" ja saa hyppiä aina yhden hypyn vähemmän kuin muut. Hänen tavoitteenaan on saada joku lapsista kiinni koskemalla häntä. Jos "loikkis" saa jonkun kiinni koskettamalla, muuttuu leikki hipaksi ja kiinni jäänyt lapsi yrittää jahdata muita. Jos "loikkis" ei ylety koskemaan ketään, hän huutaa "Tuli on irti!", jolloin hän yrittää itse saada jonkun juoksemalla kiinni, ennen kuin muut ehtivät takaisin kotipesään.

Leikistä on myös toinen versio, jossa "loikkiksella" on pieni keppi, jota hän saa heittää yrittäessään saada jonkun kiinni loikkien jälkeen. Kun hän on heittänyt kepin, muuttuu leikki saman tien hipaksi. Jos hän osuu, tulee toisesta lapsesta "loikkis" ja hän yrittää juosta jonkun toisen kiinni (keppi pitää ottaa mukaan). Jos keppi menee ohi, pitää "loikkiksen" hakea keppi ja yrittää itse saada joku juoksemalla kiinni, ennen kuin muut ehtivät palata kotipesäänsä.

Tuli on irti! = Das Feuer lodert!

Tässä leikissä voidaan laskea loikat aina saksaksi. Numerot voi kerrata täältä: Numerot

Piirustustehtävä

Maalataan kuva siten, että lapset saavat ohjeeksi esim.

2 taloa / Häuser
3 puuta / Bäume
7 kukkaa / Blumen
4 ihmistä / Menschen
2 eläintä / Tiere

Tähän voit keksiä itse eri aihepiireihin sopivia sanoja.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä