Eläinleikit

Avaimen piilotus / Gömma nyckeln

Yksi lapsista piilottaa avaimen tai jonkin muun pienen esineen. Muut lapset tulevat sisään, ja joku heistä kysyy "lintu vai kala". Jos esine on piilotettu käden alapuolella olevaan paikkaan, piilottaja vastaa "kala", jos taas yläpuolelle, "lintu". Lapset alkavat etsiä ja piilottaja ohjaa heitä sanoen "kylmää", jos etsijä on kaukana kohteesta tai "kuumaa", jos etsijä on lähellä. Etsijää voidaan ohjata myös sanomalla "lämpenee" tai "viilenee". Esineen löytänyt saa olla seuraava piilottaja.

Vinkki: Eläimiä voi ottaa useamman, kuten esim. kissa, koira, perhonen jne. Ja käyttää vaikkapa kuvakortteja apuna.

Esimerkkejä leikissä käytettävistä sanoista ruotsiksi: "Fågel (lintu), fisk (kala) eller fjäril (perhonen)?"
kylmää = kallt (kun lapsi on melko kaukana)
lämmintä = varmt (kun lapsi on lähellä)
jääkylmä = iskallt (kun lapsi on kaukana)
polttaa = det bränns (kun lapsi on todella lähellä)

Tulosta tästä ruotsinkieliset kuvakortit leikkiä varten:
Avaimen piilotus ruotsi.pdf

Muita eläimiä, joita voi hyödyntää leikissä, löytyy täältä

Eläimet

Eläinpantomiimi / Djurpantomim

Lapset nostavat vuorollaan yhden kuvakortin ja esittävät kuvan esittämää eläintä. Muut yrittävät arvata, mikä eläin on kyseessä. Lopuksi näytetään kuvakortti ja katsotaan mikä kyseinen eläin on vieraalla kielellä.

Pantomiimin avulla voidaan opetella myös esim. harrastuksia ja verbejä.

Evoluutioleikki / Evolutionsleken

Evoluutio-leikissä on neljä eri vaihetta, jotka voi valita mielensä mukaan, esim.

1. kala (en fisk)
2. jänis (en hare)
3. apina (en apa)
4. ihminen (en människa)

Jokaisella tasolla on oma liikkumistapansa: kalalla uintiliike käsillä, jäniksellä pomppiminen kädet korvina ja apinalla rintaan takominen. Päästessään viimeiselle tasolle eli ihmiseksi leikkijä pääsee pelistä pois. Leikin alussa kaikki ovat ensimmäisellä tasolla eli liikkuvat kaloina. Kun kaksi kalaa kohtaavat, pelaavat he "kivi-paperi-sakset" (kivi voittaa sakset, paperi voittaa kiven ja sakset voittavat paperin). Kivi-paperi-sakset-peliä pelatessa leikkijät voivat laskea vastustajansa kanssa ääneen "ett-två-tre" sen sijaan että sanoisivat "kivi-paperi-sakset". Voittaja etenee jänikseksi ja pelin hävinnyt pysyy kalana. Leikissä yritetään siis voittaa kivi-paperi-sakset niin monta kertaa, että edetään eri vaiheiden kautta ihmiseksi. Kivi-paperi-sakset pelataan aina samalla tasolla olevan leikkijän kanssa.

Leikin alussa seinälle kiinnitetään eri eläimien ja ihmisen kuvat, jotka on nimetty vieraalla kielellä ja numeroitu eri vaiheiden mukaan. Näin lapset voivat aina kurkata, mikä vaihe on seuraava ja mikä kyseinen eläin olikaan vieraalla kielellä.

Tulosta tästä ruotsinkieliset kuvakortit leikkiä varten:
Evoluutio ruotsi.pdf

Piirileikki / Ringlek (tervapata)

Lapset ovat piirissä. Yksi lapsista on ”hanhi”, muut lapset piirissä ovat ”ankkoja”. Hanhi kävelee lasten selkien takana ja koskettaa vuorollaan jokaista lasta ja sanoo ”Ankka, ankka, ankka…” ja jonkun lapsen kohdalla hän sanookin ”Hanhi”. Tällöin molemmat lapset lähtevät juoksemaan vastakkaisiin suuntiin piiriä ympäri, tavoitteena ehtiä ennen toista takaisin lähtöpaikalle. Se, kuka ensin ennättää takaisin, saa mennä piiriin. Toinen jää kiertämään piiriä.

Eläimiä voi vaihtaa leikin aikana, esim. kissa ja hiiri, koira ja kissa, lintu ja kala jne.

Ruotsiksi: and/anka och gås, katt och mus, hund och katt, fågel och fisk osv.

Lisää eläimiä löydät täältä

Eläimet

Vinkki: Leikkiä voi leikkiä myös mihin tahansa muuhun aihepiiriin liittyvillä sanoilla, esim. väreillä, kulkuneuvoilla tai vaikkapa tervehdyksillä.

"Susi tulee!" / "En varg kommer!"

Piirileikki, jossa oppilaat kävelevät tuolien ympärillä eri tavoilla. Lapset voivat kävellä kuin jättiläiset, ryömiä, liikkua kuin robotit, hyppiä, kävellä takaperin jne. Kun ohjaaja huutaa vieraalla kielellä ”susi tulee”, lapset menevät äkkiä istumaan tuoleille. Sitten liikkuminen jatkuu eri tyylillä. Ohjaaja antaa kaikki käskyt vieraalla kielellä ja näyttää ne lapsille.

Huom! Leikin voi toteuttaa myös niin, että lapset liikkuvat salin tai kentän päästä päähän tai laidasta laitaan.

Ruotsiksi: "En varg kommer!"
Eri tapoja liikkua: hoppa, krypa, åla, snurra, springa, klättra, flyga, hoppa på ett ben, som en björn, som en fågel osv.

Tulkaa lapset kotiin! / Kom hem alla mina barn!

Tässä leikissä lapset pääsevät matkimaan eläimiä. Ohjaaja menee tilan toiseen päätyyn ja huutaa: "Kom hem alla mina barn!" Lapset vastaavat kysymällä: "Men hur då?" Ohjaaja vastaa kertomalla eläimen, jota matkitaan: "som en apa". Sitten lapset liikkuvat ohjaajan luo apinoina ja palaavat omille paikoilleen. On uuden eläimen vuoro!

Vinkki: tässä leikissä voi käyttää kuvakortteja apuna tai ottaa eläinten tilalla eri kulkuneuvoja.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä