Kolttasaamelaiset

Koltat ovat ortodokseja

Kolttasaamelaiset ovat ortodokseja.

Pyhittäjä Trifon Petsamolainen toi kristinuskon koltille 1500-luvulla. Hän tuli Lappiin idästä, Venäjän suunnasta.

Luterilainen kirkko teki lähetystyötä muiden saamelaisten keskuudessa.

Ennen kristinuskoa saamelaiset uskoivat luonnosta löytyvään pyhään. Monet alkuperäiskansat ovat eläneet tai elävät luonnonuskonnon mukaan. Erityisen kauniin tai vaikuttavan paikan luonnossa uskottiin olevan pyhä tai henkiolentojen asuinpaikka. Saamelaisten pyhää paikkaa kutsutaan nimellä "seida". Uskoon liittyivät myös tietäjät eli samaanit ja noidat sekä heidän apuvälineensä noitarummut.

Pohjoisessa Lapissa, Jäämeren rannalla oli Petsamon luostari. Koltilla oli läheiset suhteet luostariin. Luostari hävitettiin monta kertaa vihollisuuksissa ja lopulta Neuvostoliiton aikana. Nykyään Venäjän alueella sijaitseva Petsamon luostari on alkanut elpyä.

Tärkeimmät jumalanpalvelustekstit on käännetty koltankielelle.
  • Isä meidän - Ečč´mij
  • Taivaallinen Kuningas - Ââlmmlaž Koongõs
  • uskontunnustus - Ååskam õõut Vuâsppååda, Ečča

Lapin ortodoksinen kappeliseurakunta kuuluu Pohjoisen Suomen ortodoksiseen seurakuntaan ja Oulun hiippakuntaan.

Ivalossa on ortodoksinen pappi ja kanttori.

Sevettijärvellä on Pyhän Trifon Petsamolaisen kirkko.
Ivalossa on Pyhän Nikolaoksen kirkko.
Nellimissä on Pyhän Kolminaisuuden ja pyhittäjä Trifon Patsamolaisen kirkko.
Keväjärvellä on pyhien Boriksen ja Glebin tsasouna, joka tunnetaan nimellä Keväjärven kolttakappeli.

Lisää tietoa:
https://www.ortlappi.fi/
https://www.oktavuohta.com/ortodoksi-kirkko

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä