Project Meeting in Tjörn, May 2011

Matkapäiväkirja, comenius projekti: MySelf@future.eu

Lauantai: Lähdimme kohti Helsinkiä Ivalon lentokentältä päiväkoneella. MM-kiekon valtaamasta Helsingistä jatkoimme kohta kohti länsirajaa. Koneemme Göteborgiin lähti neljänaikaan. Eteläinen sijainti näkyi ympäristössä. Saapuessamme Göteborgiin maisema oli vehreämpi, aurinko paistoi lämpimästi ja tuuli oli lämmin.
Ajaessamme kohti Tjörnin saarta maisema vaihtui suuryritysten tehtaista ja moottoriteistä idylliseksi merimaisemaksi.
Tjörniä ja Göteborgia yhdisti korkea silta, jonka päältä aukeava näköala oli huikea. Saavuimme Skärhamn- nimiseen kylään jossa isäntäperheemme asuivat.

Sunnuntai: Aamupalan jälkeen kävimme hieman tutustumassa kylään ja päivällä projektin isäntäperheiden oppilaat ja nuoret muista maista tapasivat kaikki ensimmäistä kertaa. Tunnelma oli avoin, eikä kielimuurista ollut tietoakaan, vaikka englannin kielitaito oli vaihteleva.
Oli selvää, että reissusta tulisi mahtava!
Iltapäivällä kävimme risteilyllä koulun omalla purjelaivalla, Atenella. Sää oli aurinkoinen, jonka varmasti huomasi naamoistamme illalla. Risteily oli loistava tilaisuus katsella Tjörnin saaren rannikkoa satamineen ja kodikkaineen pikkukylineen. Mikäs sen parempaa kuin nauttia mehevää voileipää aurinkoisella kannella ja tutustua uusiin ihmisiin. Projektissa oli mukana monien ruotsalaisten lisäksi oppilaita ja opettajia Suomesta, Puolasta, Espanjasta, sekä Belgiasta, muutamia kustakin maasta. Purjehduksen jälkeen olimme hyvin väsyneitä ja nukahdimme lähes heti kotiin tultuamme.

Maanantai: Aikaisen herätyksen jälkeen käveltiin pysäkille ja noustiin bussiin kohti Bleketin kylää. Pääsisimme ensimmäistä kertaa tutustumaan 6.-9. –luokkalaisia opettavaan ”Bleketskolaniin”. Ulkoasu oli vakuuttava laajoine sisäpihoineen ja jalkapallokenttineen.
Astuessamme sisään kouluun huomasimme, kuinka rento ilmapiiri oli. Avoimiin ruotsalaisiin oli helppo tutustua ja asiaakin tuntui puheen määrästä päätellen olevan. Kävi ilmi, että tunneilla oli tapana kuunnella musiikkia, eikä kotitehtäviä tullut, sillä periaatteena oli opettaa kaikki tarvittava koulussa. Ohjelmassa oli myös hieman suomenkielen opetusta. Tutustuimme myös perinteiseen ruotsalaiseen peliin, ”brenbolliin”. Illalla osa vieraista ja isäntäperheiden nuorista kokoontuivat erään isäntäperheen luo elokuvaa katsomaan.

Tiistai: Tänään tiedossa oli vierailu Göteborgiin, Ruotsin toiseksi suurimpaan kaupunkiin. Vierailu alkoi opastetulla kierroksella vanhassa kaupungissa ja läheisessä pienessä linnassa. Hitaanpuoleisen, varmasti ymmärrettävän englannin kuuntelun jälkeen olimme taas kulttuurikokemusta rikkaampia.
Tämän jälkeen saimme 5-7 tuntia vapaa-aikaa, jonka aikana tuli käveltyä kilometri poikineen. Muutos oli melkoinen, kun kävelimme vanhan kaupungin pienten ja idyllisten matkamuistomyymälöiden jälkeen kaupungin suurimpaan ostoskeskukseen, jota voisi verrata koon puolesta pieneen kylään. Onnistuneen kaupunkikierroksen jälkeen kotimatkaa vauhdittivat, mikäs muukaan kuin Abban ikivihreät.

Keskiviikko: Todella mahtavan viikon viimeinen kokonainen päivä. Aluksi osallistuimme muutamille tunneille, sen jälkeen hieman vapaa-aikaa. Iltapäivällä oli varsinainen projektiin liittyvä kokous, jossa muun muassa näytettiin esitelmät aiheesta ”Mitä asioita ei enää ole 50 vuoden päästä”. Projektin teemanahan on tulevaisuuden huomioiminen nykypäivänä.
Oli kuitenkin mukava huomata, ettei koko viikon aikana tarvinnut vakavampaa hommaa (kuten ideointia ja suunnittelua) oikeastaan tehdä, vaan painotettiin yhdessäoloon ja hauskanpitoon eri maalaisten kesken. Illaksi isäntäperheiden vanhemmat olivat järjestäneet päättäjäisjuhlat. Tarjoiluun ja ohjelmaan oli todella panostettu ja tunnelma oli mahtava. Muistikortit täyttyivät kuvista ja hejdå:t sanottiin haikein tunnelmin.
Hienojen kokemusten lisäksi saimme tutustua loistaviin tyyppeihin ja varsinkin kaikkien avoin ja positiivinen asenne jäi mieleen!

Kiitokset reissusta myös opettajille Ullalle ja Satulle!