Mittwoch/Keskiviikko 25.4.2007

25.4.2007 Essi Salminen

Lähdimme aamulla noin 9.00 rannalle ottamaan aurinkoa vielä kun siihen oli mahdollisuus. Italialaisilla ei ollut koulua ja siksi monet nuoret olivat tulleet rannalle viettämään päiväänsä. Pelasimme lentopalloa italialaisten kanssa ja siinähän se aika sitten menikin ja oli aika lähteä takaisin kotiin pakkaamaan viimeiset tavarat laukkuun. Hyvästeltäessä rannalla osaa ihmisistä tunteet alkoivat nousta pintaan, mutta sain vielä pidäteltyä kyyneliä. Kotona syötiin taas paljon ruokaa ja jälkiruuaksi oli mansikoita, jotka maistuivat tosi makealta. Nams!

Perheeltäni sain kaikenlaisia ja lahjoja. Tavaroita laitettaessa autoon tajusin, että olen todella nyt lähdössä takaisin kotiin ja en tiedä seuraavan kerran tapaisin nämä ihanat ihmiset. Halatessani ”äitiäni” kyyneleitä vain tuli, enkä voinut estää sitä mitenkään. Oli ihan hirveää. Koko automatkan asemalle oli herkkä olo ja Michelakin kyynelehti. Onneksi kaikilla meillä oli aurinkolasit, niin ei tarvinnut näyttää punaisia silmiä muille =) Asemalla hyvästelimme vielä muitakin italialaisia ystäviämme ja kaikilla tunteet pinnassa. Vihdoin kun saimme raahattua itsemme bussiin, itkimme urakalla ja vilkuttelimme ja lähettelimme lentosuukkoja ystävillemme, joiden kanssa saimme viettää nämä ihanat viisi päivää.

Vähän aikaa ajettuamme repesimme kaikki nauruun, koska olimme niin väsyneitä ja tunteet taisi olla kaikilla aika sekavat. Koko loppu bussimatkan nauroimme ja muistelimme noita viittä erilaista päivää. Bolognan kentälle saavuttuamme nousimme koneeseen ja lento Frankfurtin kautta Helsinkiin alkoi. Lennot menivät hienosti ja saavuimme lopulta Helsinkiin. Bussimatkalla kaikki nukkuivat. Kello 4.00 saavuimme lukiolle, josta jokainen lähti oikeaan kotiinsa.

Retkemme oli uskomaton kokemus ja takaisin Ravennaan on vielä joku päivä mentävä. Sain tutustua toiseen kulttuuriin ja viettää viisi päivää aivan erilaisten ihmisten kanssa. Suomalaiset olivat myös mahtavia, vaikka emme kaikki olleetkaan parhaita kavereita, mutta Italiassa ollessamme olimme yksi iso tiimi ja yhteistyömme sujui hyvin. Myös opettajat olivat rentoja ja auttoivat meitä, jos apua tarvitsimme. Olen hyvin iloinen, että pääsin mukaan kokemaan tämän matkan. Se oli ainutlaatuinen kokemus ja säilyy mielessä aina. Kiitos kaikille! =)

Essi Salminen 05a

Lue Essin koko matkakertomus!

25.4 Keskiviikko Mari Pakarinen

25.4.07 Aamu oli haikea. Kävimme aamusta paikallisella torilla ja sieltä tulimme kotiin syömään. Pakkasimme matkalaukkumme ja vaihdoimme osoitteita yhteydenpitoa varten. Menimme bussiasemalle, ja hyvästelyjen jälkeen lähdimme ajamaan Polognan lentokentälle, josta pääsimme lentokoneeseen takaisin Helsinkiin. Pienistä lennon viivästelyistä huolimatta pääsimme takaisin Helsingin lentokentälle ja sieltä bussilla takaisin Iitin lukion pihalle 04.00. Matka oli hauska, ihana ja monia muistoja täynnä.

Mari Pakarinen

Lue Marin koko matkakertomus!