ti 29.8. oppitunnin tehtävät

Tiedon luotettavuuden arviointi



Lue Valion teksti Lautasmalli on oiva apu aterioiden koostamiseen 
Lautasmalli on oiva apu aterioiden koostamiseen ja Vegaanihaaste.fi-sivuston vegaaniruokavalion esittelyyn.  Vastaa aluksi pohjakysymyksiin. Arvioi sitten kriittisesti tekstien luotettavuutta lähdekritiikin neljän kriteerin perusteella. Voit arvioida jokaisen osa-alueen T=tyydyttävä, H=hyvä ja K=kiitettävä asteikolla


1. Ketkä ovat tehneet tekstit?

Vegaanihaaste.fi-sivuston on tehnyt Oikeutta eläimille -eläinoikeusjärjestö. Tekstin kirjoittajien nimiä ei anneta.

2. Mitkä äänet teksteissä kuuluvat?

3. Kiteytä kummankin tekstin tavoite.

4. Miten tekstien näkökulmat eroavat ja miksi?

5. Kuinka luotettavia tietolähteitä tekstit ovat?

luotettavuus
Valion teksti:
Vegaanihaaste.fi-sivuston teksti:

- tuoreus
Valion teksti:
Vegaanihaaste.fi-sivuston teksti:

- puolueettomuus
Valion teksti:
Vegaanihaaste.fi-sivuston teksti:

- kattavuus
Valion teksti:
Vegaanihaaste.fi-sivuston teksti:

 

Jos olet unohtanut, mitä käsitteet tarkoittavat, katso sisällöt alta.

Tiedonlähteen luotettavuus:

  • Onko lähde tunnettu ja yleensä luotettavana pidetty tietolähde, kuten virasto, uutistoimisto, oppikirja, tietosanakirja, virallinen kotisivu tai asiantuntija?
  • Onko lähde kaupallinen?
  • Onko lähde aatteellinen? Miten lähde suhtautuu asiaan?

Tiedon tuoreus:

  • Milloin tieto on julkaistu?
  • Onko uudempaa tietoa saatavana?

Tiedon puolueettomuus:

  • Mainitseeko lähde vastakkaisia tietoja? Miksi? Miksi ei?
  • Onko kyseessä fakta, joka voidaan todistaa, vai mielipide?
    • Jos kyseessä on fakta, miten tieto osoitetaan todeksi?
    • Jos kyseessä on mielipide, miten se on perusteltu?
    • Jos perustellaan esimerkiksi omilla havainnoilla, kokemuksilla tai esimerkkitapauksilla, voidaanko tapaukset yleistää vai ovatko ne yksittäistapauksia?
    • Jos perustellaan tutkimustiedolla, miten luotettava on tutkimus, johon väitteessä vedotaan?

Tiedon kattavuus:

  • Onko aiheen käsittely riittävän monipuolista ja kattavaa?
  • Onko aihetta käsitelty enemmän kuin yhden asiatuntijan/tutkimuksen/näkökulman kautta?
  • Onko aiheen käsittely maantieteellisesti kattavaa (ei vain pääkaupunkiseudun/Suomen/USA:n/länsimaiden näkökulma)?

Kirjakaupppamainosten vaikuttamiskeinot

Katso seuraavat mainokset: 
1. Kirjallisuuden koti - Akateeminen https://www.youtube.com/watch?v=NP7LwKWFjBc

2. Adlibris opiskelijakampanja https://www.youtube.com/watch?v=K4-qAjMgZr8




a) Millaisen kuvan mainostajasta saa mainoksen avulla (=brändi)?
Akateeminen:
Adlibris:

b) Minkä viestin eli teesin mainos haluaa lähettää?
Akateeminen:
Adlibris:

c) Millaiset ihmiset ovat mainoksen kohderyhmä ja miten se näkyy mainoksessa?
Akateeminen:
Adlibris:

d) Millä retorisilla eli kielellisillä keinoilla katsojaan vedotaan?
Akateeminen:
Adlibris:


e) Millä argumentoinnin eli perustelun keinoilla katsojaan vedotaan?
Akateeminen:
Adlibris:

f) Millä kerronnallisilla, visuaalisilla tai auditiivisilla keinoilla katsojaan vedotaan?
Akateeminen:
Adlibris:

g) Kumpi mainoksista vetoaa sinuun enemmän? Miksi?
Akateeminen:
Adlibris:

Huumorin keinot

Keväällä 2021 kysyttiin: Analysoi sketsin huumorin keinoja.

Mitä olisit vastannut? Sketsi löytyy täältä: https://areena.yle.fi/1-4602184

Mallivastaus tehtävään tulee myöhemmin tämän sivun loppuun. 

Koukussa kuluttamiseen - videon vaikuttamiskeinot

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Katso video https://areena.yle.fi/1-4435764​. (Yle Areena, Koukussa kuluttamiseen).

Mikä on videon teesi? Mitä siis videolla väitetään, mikä on tekijän tavoite?


Miten videolla perustellaan teesiä? Huomioi sekä sanalliset perusteet että musiikin ja kuvallisuuden vaikutus. 


Vinkki: voi olla hankala etsiä kaikkea tätä kerrallaan, joten keskity ensin sisällön analysointiin (tekstiin). Toisella katselukerralla voit koota havaintoja visuaalisuudesta.

Vastaukset tehtävään tulevat tämän sivun alareunaan.

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Koukussa kuluttamiseen -tehtävän vastauksia

Teesin voi muotoilla monella tavalla eikä yksiselitteistä oikeaa vastausta ole. Esimerkiksi voisi kirjoittaa: 
”Videon teesinä on vastustaa turhaa kulutusta ja pikamuotia.” 


Videon kohderyhmää ei tehtävänannossa kysytty, mutta se kuuluu aina mukaan silloin, kun pohditaan vaikuttavan tekstin keinoja vaikuttaa lukijaan. Kuka tekstiä lukee/katsoo? Ketä varten juuri nämä keinot on valittu? Ylen Kioski -videot on suunnattu nuorille. Jos tätä ei tiedä, vastauksen löytää videoltakin. Esim. musiikki ja puhekielen käyttö viittaavat nuoriin. Videon päähenkilö on nuori ja aihepiiri, vaatteiden ostaminen, on lähellä nuorten elämää (toki aikuistenkin). Video on myös selkästi kohdistettu niille, joita ympäristöasiat kiinnostavat (ympäristömyönteinen ideologia). 

Millaisin argumentein teesiä perustellaan?

  • käytetään omaa esimerkkiä (tunne, järki), jonka kautta saadaan ehkä sellaisenkin katsojan huomio, joka ei ympäristöaiheista videota muuten katsoisi

  • käytetään asiantuntijoita, joilla on faktatietoa (järki)

  • vedotaan tunteisiin puhumalla huonoista tuotanto-oloista, suuresta palautusmäärästä, ”meistä” 

Millainen rakenne videossa on?

  • kertomusmainen, alkaa omalla esimerkillä

  • opettavainen, alussa ongelma, lopussa vastauksia sen syihin ja esitetty ratkaisu

Retoriikka

  • puhekielinen

  • musiikki

  • vaatepinojen kautta liioitellaan

Mallivastaus Tahrainen mekko -sketsin huumorin keinoista

Koomikko Pirjo Heikkilän Tahrainen mekko -sketsissä (Yle Areena, 15.10.2019) päähenkilö menee vaateliikkeeseen palauttamaan lainaamansa mekon. Mekkoon tulleen tahran vuoksi palautus ei kuitenkaan onnistu, vaan Pirjon pitäisi maksaa se. Päähenkilö ei hyväksy hintaa vaan päätyy ehdottelemaan erilaisia kaupallisia yhteistöitä, joilla voisi mekon hintaan saada alennusta.


Huumori perustuu usein ympäröivän yhteiskunnan normeista ja sosiaalisista vuorovaikutuskäytännöistä poikkeamiseen. Tahrainen mekko -sketsissä Pirjosta luodaan huonosti käyttäytyvä, hieman röyhkeä hahmo. Hän muun muassa ihmettelee kovaan ääneen, miksi hänen pitäisi maksaa 560 euroa tahriintuneesta mekosta, vaikka hän on itse tahrinut sen käytössä. Pirjon hahmo myös yrittää valehtelemalla selvitä noloista tilanteista, joihin toisaalta koko ajan joutuu juuri siksi, ettei rehdisti kerro totuutta. Myöhemmin hän ehdottaa kaupallista yhteistyötä ja alkuun väittää, että hänellä on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa. Hän kuitenkin jää kiinni valheistaan ja joutuu myöntämään, että hän lainkaan ole sosiaalisessa mediassa. Tällaisellä tyypitellyllä henkilöhahmolla tuodaan sketsiin huumoria.

Huumorissa on myös usein esillä ristiriitoja ja vastakohtia, joiden yhteensovittamisesta syntyy koomisia tilanteita. Pirjo-sarjan katsojakunnalla, eli aikuisilla naisilla, on jo taustatieto siitä, mitä kaupallinen yhteistyö tarkoittaa. Siksi on katsojan mielestä huvittavaa, kun päähenkilö kertoo voivansa antaa tuotteelle näkyvyyttä Sähkö-Jampat Oy:n firmatilaisuudessa ja tätinsä 60-vuotisjuhlapäivillä. Tilaisuudet ovat oletettavasti pieniä ja Sähkö-Jampat viittaa stereotyyppisesti miehiin, joten suurta näkyvyyttä niistä ei mekolle saa. Sketsin merkittävin ristiriita on viimeisessä kohtauksessa, jossa päähenkilö yrittää mainostaa mekkoa Ylen katugallupissa, jossa teemana on Älä osta mitään -päivä. Tässä kaupallisiin yhteistöihin liittyvä kuluttaminen, yhdistyy arvoiltaan täysin päinvastaiseen kulutuksen vastaiseen Älä osta mitään -konseptiin. Tämän ristiriidan avulla saadaan katsoja nauramaan ja viihtymään.

Sketsissä tuodaan esiin myös yhteiskunnallisesti ajankohtaisia aiheita ja otetaan niihin kantaa sketsin keinoin. Kohderyhmä, aikuiset naiset, ovat oletettavasti tietoisia lapsityövoiman käytöstä ja muista ylikuluttamisen negatiivisista puolista. Sketsissä viitataankin ”aikuisten tekemään” tuotteeseen, jota voidaan pitää mustana huumorina. Sketsi tuo esille nyky-yhteiskunnan ilmiön, jossa ristiriitaisesti kulutusta pyritään vähentämään ja toisaalta kulutusta ihannoidaan. Nykyajan negatiiviseen ilmiöön käänteisesti viittaa sekin, että Pirjo ei enää ole ”Snäpissä”, koska ei saanut munakuvia. Pinnallinen ja yksinkertainen Pirjo olisi niitä halunnut, vaikka yleisesti niitä pidetään Snapchatin ongelmana.