Erasmus+

Erasmus+ Science around us

Haapaveden lukio on 2018-2020 mukana EU:n rahoittamassa projektissa Science around us. Kumppanikoulumme ovat Islannista, Maltalta, Kreikasta, Ranskasta sekä Puolasta. Projektin aikana tutkimme ja vertailemme erilaisia luonnonilmiöitä, tutustumme toistemme koulutusjärjestelmiin sekä avarramme näkäkulmia Eurooppalaisuuteen.

Erasmus-matka Kreikkaan Aridayaan 21.-29.11.2019

Matkaan kohti Kreikkaa ja Aridaiaa lähdimme 23.11.2018 ja kotiin palasimme 29.11.2018. Kummatkin lentomatkat kulkivat Istanbulin kautta. Perille saavuttuamme majoituimme Erasmus-projektissa osallisina olevien nuorien luona.

Viikon aika vierailimme useissa upeissa museoissa tutustumassa Kreikan ja pohjoisen alueen historiaan. Kävimme myöskin Edessan kaupungissa ihastelemassa mahtavaa vesiputousta, sekä tutustumassa paikalliseen, valtavaan hiilikaivokseen. Viikkoon sisältyi myös vierailu lähimmässä suuressa kaupungissa, Thessalonikissa, jossa saimme kulkea vapaasti ja tutustua kauniiseen kaupunkiin.

Sää oli koko viikon suurimmaksi osaksi puolipilvinen. Vaikka lämpötila oli huomattavasti lämpimämpi kuin Suomen marraskuinen viileys, Kreikan aurinko näyttäytyi meille toivottua harvemmin. Reissulta mukaan jäi uusia ystäviä, kokemuksia ja rohkeutta englannin puhumiseen. Samalla opittiin arvostamaan Suomea ja meidän hyvinvointiyhteiskuntaamme sekä kunnollisia vessoja.

Erasmus-vierailu Haapavedelle 13.-19.1.2019

Haapaveden lukio on mukana kuuden eurooppalaisen koulun yhteisessä Erasmus+ -hankkeessa 2018-2020. Mukana ovat meidän lisäksemme koulut Ranskasta, Islannista, Puolasta, Kreikasta ja Maltalta. Luonnontiedeaiheisen projektin nimi on ”Science around us” ja sen tiimoilta tutustumme mm. kunkin maan energiantuotantoon, luonnonvaroihin ja erilaisiin luonnonilmiöihin. Aihepiireihin kuuluvat myös teknologian saavutukset, tähtitiede, ydinfysiikan sovellukset sekä kestävä kehitys. Koulultamme on valittu mukaan 20 opiskelijaa. Myös useimmat opettajat ovat tavalla tai toisella mukana projektissa. Tänä lukuvuonna olemme toteuttaneet projektimatkat Kreikkaan sekä Maltalle.

Tammikuussa lukiomme arkea vilkastutti viikon kestänyt Erasmus-vierailu, johon osallistui 32 opettajaa ja opiskelijaa kumppanikouluistamme.

Tammikuinen Suomi tarjosi vieraille ainutlaatuisen elämyksen. Ohjelmaan kuului mm. vierailu Ouluun VTT:lle tutustumaan painettuun älyyn. Oulun yliopistolla kokeilimme lasertulostusta sekä virtuaalitodellisuussovelluksia. Lukiolla saimme asiantuntijaluennon ja käytännön harjoituksia hyperspektrikameran mahdollisuuksista. Suomalainen teknologiaosaaminen teki vaikutuksen sekä vieraisiin että meihin itseemme.

Suomalaiseen luontoon ja jääkauden aikaansaannoksiin tutustuimme Rokuan Geoparkissa. Meille kerrottiin lumen merkityksestä luonnolle, vieraamme oppivat liikkumaan lumessa ja selviytymään kylmässä. Avantouinnin ja lumihangessa pyörimisen avulla havainnollistimme vieraillemme suomalaisen sisun käsitettä.

Viikon aikana vieraat oppivat paljon myös suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja kulttuurista, ja samalla vierailu haastoi meitä itseämme tarkastelemaan omaa arkipäiväämme uusin silmin. Erasmus on tarjonnut meille tilaisuuden kurkistaa toisiin maihin ja kulttuureihin, mutta samalla se avaa meille uusia näkökulmia itseemme ja omaan maahamme.

Oulun torilla, pakkasta -25℃

Erasmus-matka Maltalle 31.3.-6.4.2019

Huhtikuun Maltan Erasmus-matka oli kaikin puolin antoisa ja unohtumaton. Vaikka yhteistä ohjelmaa olikin suppeasti, niin illalla oli vapaa-aikaa, jolloin saimme mahdollisuuden tutustua muiden maiden oppilaisiiin itsenäisesti. Matkalta tarttui mukaan unohtumattomia hetkiä, kavereita ja kauniita nähtävyyksiä. Pääsimme tutustumaan muun muassa tiedepuisto Esploraan, Blue Grottoon ja Haqar Qimiin sekä kansainväliseen akvaarioon. Matkan aikana tapahtuneet vastoinkäymiset eivät latistaneet tunnelmaa, vaan opimme ennemminkin nauramaan niille.

Tutustuminen muiden maiden oppilaisiin kävi todella helposti. Pääsimme viettämään heidän kanssaan aikaa vapaa-ajalla, jolloin opimme toistemme kulttuureista ja kielistä yllättäviä asioita. Kulttuurieroista huolimatta löysimme yhteisen sävelen ja pidimme hauskaa. Tutustuminen muihin oppilaisiin oli helppoa ja heistä tuli läheisiä lyhyessä ajassa.

Erasmus-projekti päätökseen

Erasmus+ -projekti päätökseen

Syksyllä 2018 Haapaveden lukio aloitti viiden muun maan kanssa EU:n rahoittaman Erasmus -projektin ”Science around us”. Haapaveden kumppaneina olivat koulut Puolasta, Islannista, Ranskasta, Kreikasta sekä Maltalta. Luonnontieteisiin painottuvan projektin tiimoilta tutustuimme mm. kunkin maan energiantuotantoon, luonnonvaroihin ja erilaisiin luonnonilmiöihin. Aihepiireihin kuuluivat myös teknologian saavutukset, ydinfysiikan sovellukset sekä kestävä kehitys.

Kahden vuoden aikana ehdimme tutustua projektin aiheisiin monipuolisesti sekä vierailla yhteistyökouluissamme. Syksyllä 2018 vierailimme Kreikan Aridaiassa tutustuen alueen vesivoimaan, ja tietenkin myös muinaisten kaupunkien raunioihin. Maltalta jäi mieleen häkellyttävä kokemus kaatopaikalle. Maan turistivirtojen vaikutus sai uuden näkökulman. Ranskasta pääsimme päiväksi naapurin puolelle Cerniin ja uppouduimme ydinfysiikan kiemuroihin. Islantiin tehtiin vierailu tammikuussa 2020: merta, myrskyä ja sulavia jäätiköitä. Ja sitten lopuksi Puolaan päättämään projekti. Mutta kuinkas sitten kävikään?

Talvella 2020 projektimme jäi koronaepidemian jalkoihin. Jatkoimme aiheiden työstämistä ja jäimme odottelemaan parempia aikoja. Haimme jatkoaikaa. Sitten haimme toista jatkoaikaa. Ja sitten huhtikuussa 2021 päädyimme virtuaalikokoukseen. Tutustuminen Varsovan tiedekeskukseen tai puolalaisiin kansantansseihin kameran ja mikrofonin välityksellä oli mielenkiintoinen kokemus. Ei järisyttävän mieleenpainuvaa, mutta ihmeen toimivaa kuitenkin. Ja nuoret opiskelijamme löysivät kohtalotovereita ympäri Eurooppaa.

Alun perin projektissamme oli mukana 20 lukiomme opiskelijaa. Puolet heistä kirjoitti ylioppilaaksi viime keväänä ja puolet istuu nyt lakitettavien joukossa. He kaikki perheineen toimivat viikon ajan majoittajina Haapaveden ollessa projektin vierailukohteena. 16 heistä pääsi edustamaan kouluamme vieraillessamme kumppanikouluissamme. Valitettavasti neljän opiskelijan projektin kohokohta, eli matka, jäi toteutumatta. Mukana olleet opiskelijat ovat olleet avoimia, ystävällisiä, reippaita ja luotettavia. Tyypillisiä suomalaisia nuoria, joista olemme hyvin ylpeitä.

Toivon, että tämä kokemus on avannut heille uuden kuvakulman maailmaan, sen suuriin ja pieniin asioihin, kauas ja lähelle.

Kiitokset mukana olleille opiskelijoille, perheille ja opettajille.