Peliohjelmointi 1 (xPELI1)

Peliohjelmointi 1

Tietotekniikan 8. vuosiluokan sovelta valinnaisaine kurssi (1 vkt) Roukon yhtenäiskoulussa.

Tavoitteet:
Kurssin tavoite on oppia ohjelmoinnin alkeita sekä suunnittelua ja tehdä oma tietokonepeli. Pelit ovat kaksiulotteisia Windows-, Windows Phone 7 ja/tai Xbox 360-pelejä.

Sisältö:
Kurssilla ei tarvita aikaisempaa ohjelmointikokemusta. Opiskelussa hyödynnetään Jyväskylän Yliopiston nuorten peliohjelmoinnin kurssimateriaalia. Tietotekniikan laitoksella on kehitetty peliohjelmointikirjasto Jypeli, joka tarjoaa monipuolista materiaalia auttamaan oman pelin koodaamisessa. Kirjasto on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja nopeasti opittavaksi. Keskittymistä se kylläkin vaatii.

Kurssilla tehdään ensin muutama pelillinen harjoite, jonka kautta opitaan ohjelmointirakenteita sekä C# ohjelmointikieltä. Unity tarjoaa erittäin selkeän ja nopeasti opittavan ohjelmointialustan.

Tutustumme myös Jyväskylän Yliopiston peliohjelmoinnin kesäkursseilla tehtyihin peleihin. Näin oppilas saa lisää virikkeitä ja ideoita, joita pystyisi omassa pelisuunnitelmassaan toteuttamaan.

Kurssin lopuksi tehdään yksin tai parityönä oma peli.

Työtapoihin ja oppimisympäristöihin liittyvät erityispiirteet:
Ohjelmointikielenä käytetään C# -kieltä ja ohjelmointialustana Unityä.

Arviointi:
Kurssi arvostellaan sanallisesti, joka perustuu oppilaan tuntityöskentelyyn, tuotoksiin ja erilaisiin testeihin. Arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota oppilaan tietojen, taitojen sekä työskentelytapojen kehittymiseen. Oppilaat arvioivat myös itse kehittymistään sekä työskentelyään.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä