Peliohjelmointi 2 (xPELI2)

Peliohjelmointi 2

Tietotekniikan 9. vuosiluokan sovelta valinnaisaine kurssi (1 vkt) Roukon yhtenäiskoulussa (= Peliohjelmoinnin jatkokurssi) .

Tavoitteet:
Kurssin tavoite on oppia ohjelmoinnin alkeita sekä suunnittelua ja tehdä oma tietokonepeli. Pelit ovat kaksiulotteisia Windows-, Windows Phone 7 ja/tai Xbox 360-pelejä.

Sisältö:
Kurssille osallistumiseen edellytetään kahdeksannella luokalla suoritettua alkeiskurssia. Opiskelussa hyödynnetään Jyväskylän Yliopiston nuorten peliohjelmoinnin kurssimateriaalia. Tietotekniikan laitoksella on kehitetty peliohjelmointikirjasto Jypeli, joka tarjoaa monipuolista materiaalia auttamaan oman pelin koodaamisessa. Kirjasto on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja nopeasti opittavaksi. Keskittymistä se kylläkin vaatii.

Kurssilla tutustutaan algoritmien suunnitteluun ja vuokaavioiden tekemiseen osana pelin rakenteen suunnittelua. Näiden pohjalta tutustumme sekä teoriassa että harjoitteiden avulla ohjelmoinnissa vaadittaviin erilaisiin rakenteisiin kuten laskuri, satunnaisluku, ehto- ja toistorakenne sekä aliohjelma.

Tutustumme myös Jyväskylän Yliopiston peliohjelmoinnin kesäkursseilla tehtyihin peleihin, oppimateriaaliin sekä pelikerhon materiaaleihin. Näin oppilas saa lisää virikkeitä ja ideoita, joita pystyisi omassa pelisuunnitelmassaan toteuttamaan.

Kurssin lopuksi tehdään yksin tai parityönä oma peli.

Työtapoihin ja oppimisympäristöihin liittyvät erityispiirteet:
Ohjelmointikielenä käytetään C# -kieltä ja ohjelmointialustana Unityä.

Arviointi:
Kurssi arvostellaan sanallisesti, joka perustuu oppilaan tuntityöskentelyyn, tuotoksiin ja erilaisiin testeihin. Arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota oppilaan tietojen, taitojen sekä työskentelytapojen kehittymiseen. Oppilaat arvioivat myös itse kehittymistään sekä työskentelyään.