Saksan-matka 8.-14.12.2019

Matkapäiväkirjat

Sunnuntai 8.12.
Sunnuntaina klo 8.00 lähdettiin Helsinkiä päin. Vantaalla käytiin syömässä. Sitten oli Finnairin lento Saksaa kohden, tarkemmin Frankfurtiin. Lennon jälkeen oli 2-3 tunnin bussimatka Lennestadiin. Perillä isäntäperheet olivat odottelemassa meitä, kun saavuimme. Isäntäperheeni äiti ja vanhin poika esitteli itsensä minulle ja ranskalaiselle, koska he ottivat 2 oppilasta kotiinsa. Saavuimme heidän kotiin ja poika kertoi säännöt ja sanoi, koska voi käydä suihkussa jne. Sitten menimme nukkumaan.

Maanantai 9.12.

Herätys oli klo 6.30. Aamutoimien jälkeen lähti isäntäperheeni ja toisen perheen yhteismatka koululle, joka kesti noin 10min. Siellä meitä odotti tervetuliaisjuhla, johon kuului tanssia, soittoa ja pienet lahjat suuressa teatterissa. Tämän jälkeen meidät ohjattiin ruokalaan toiseen aamiaiseen.
Pienen koulukierroksen jälkeen meidät ohjattiin mukaan oppitunneille. Jouduin liikuntaan. Pelasimme saksalaista versiota muuripallosta, joka oli aluksi hieman hämmentävää. Tunnin loputtua suuntasimmekin jo lounaalle. Menussa oli kanaa, pastaa, ja jälkiruoaksi rahkaa. Toisin kuin Suomessa, ruokaa tarjoiltiin eivätkä oppilaat ottaneet ruokaa itse.
Lounaan jälkeen alkoi koulupäivän viimeinen ohjelma: zumba ja vuorikiipeily. Aktiviteettien jälkeen lähdin Merin majoittajan eli Fabiennen luo oman isäntäperheeni kanssa. Täällä ohjelmaan kuului juttelua ja päivällisen syömistä. Illalla pitkän päivän jälkeen kaaduin sänkyyn ja nukahdin nopeasti.

Tiistai 10.12.

Heräsin kuudelta aamulla. Menimme koululle bussilla ja sieltä jatkoimme matkaa Kölniin. Odotellessamme oppaita vierailimme parissa matkamuistomyymälässä. Matkamuistoja oli moneen makuun: kyniä, asusteita, käkikelloja, lumisadepalloja, pinssejä sekä paljon muuta. Jopa tuomiokirkon muotoista makaronia.

Matkaopas saapui Kölner Domin pihaan.
Hän kertoi meille englanniksi katedraalin historiasta, jota alettiin rakentamaan v.1248. Kölner Dom on tehty kivestä ja sen ikkunoita varten on käytetty noin hehtaarin verran lasia. Sen takia rakentaminen kesti yli 600 vuotta ja kirkko valmistui v.1880. Itämaan tietäjien reliikit ovat kirkossa kultaisessa arkussa. Kirkko on kaunis ja yksityiskohtainen. Ulkona näimme katutaiteilijoita, jotka piirsivät liiduilla eri maiden lippuja katukivetykseen.

Kävimme syömässä McDonald's:ssa, koska meillä oli vain vähän aikaa. Joulumarkkinat olivat aivan erityiset. Kölner Domin edustalla oli suuri ja upea joulukuusi. Joulumarkkinat olivat täynnä valoa, jouluherkkuja ja koristeita. Kojuissa myytiin puisia ja lasisia joulukoristeita. Jouluherkkujen kirjoon kuuluivat lukuisat juustot makkarat, keksit ja suklaat. Joulun tunnelma valloitti, vaikkei sinä päivänä ollut luntakaan maassa. Markkinat olivat minulle aivan uusi kokemus.

Jumphouse oli tiettävästi täynnä trampoliineja mutta myös esteratoja. Osallistuimme eräänlaisen peliin, jossa rannekkeella kerättiin pisteitä koskettamalla valotauluja. Valoja oli asetettu hankaliin paikkoihin eli pisteitä sai suorittamalla esteitä. Hypimme, kiipesimme ja ryömimme. Aktiviteettien jälkeen saimme jäähilejuomat.

Ajoimme takaisin Lennestadt:iin. Seuraavaksi lähdimme viettämään aikaa nuotiolle. Oli kylmä ilta, joten saimme vilttejä lämmikkeiksi. Kuuntelimme eri maiden musiikkia ja saksalaiseen tapaan paistoimme leipää nuotiossa. Tunnelma oli hyvä. Lopulta kukin meistä palasi kotiin, isäntäperheensä luokse valmistautumaan seuraavaan päivään.

Keskiviikko 11.12.

Päivämme koululla alkoi kävelymatkalla paikalliseen kaupungintaloon. Siellä kuuntelimme herra Myerin kertovan meille Lennestadista ja sen värikkäästä historiasta.
Puheen jälkeen palasimme kävellen koululle ja siirryimme koulun keittiöihin leipomaan perinteisiä joulukeksejä ja valmistamaan saksalaista joulujuomaa.
Keksien ja juoman valmistuttua aloimme kaikki koristella paperipusseja keksejä varten ja nautimme yhdessä valmistamistamme perinneherkuista.
Koulupäivän loputtua lähdimme kaikki isäntäoppilaidemme matkassa viettämään loppupäivän kukin eri tavoin.

Torstai 12.12.

Perjantai 13.12.

Aamulla saimme nukkua hieman pidempään, koululla täytyi olla vasta 8:30. Koululla hyvästelimme majoitusperheidemme vanhemmat ja menimme bussiin majoitusoppilaiden kanssa. Matka kohti Frankfurtia alkoi. Matka kesti noin kolme tuntia, puolivälissä matkaa kävimme syömässä. Frankfurtiin päästyämme otimme kyytiin matkaoppaan, joka esitteli ensin bussista päin Frankfurtin nähtävyyksiä ja korkeita pilvenpiirtäjiä. Bussikierroksen jälkeen opas vei meidät ensin Paavalinkirkkoon, jonka kälkeen opas johdatti meidät Frankfurtin joulumarkkinoille. Joulumarkkinoilla oli paljon nähtävää, ja saimme viettää siellä vapaata aikaa noin kaksi tuntia.

Joulumarkkinoiden jälkeen bussi vei meidät hotellimme pihaan, minkä edessä hyvästelimme majoitusoppilaamme. Kirjauduimme hotelliin, ja menimme huoneisiimme. Illalla menimme yhdessä syömään kaupungille. Viimeiseksi illalla kävimme paikallisissa kaupoissa, jonka jälkeen menimme hotellille nukkumaan.

Lauantai 14.12.
Lauantaina klo 6.30 heräsin aamupalalle hotellilla. Lähdimme hotellilta klo 8.30 taxilla lentokentälle. Lento lähti klo 11.35. Sitten kun päästiin Suomeen turvallisesti, oli ajomatka kotiin. Hyvä reissu kyllä oli!