Portugalin -matka 29.9. - 5.10.2019

Matkapäiväkirja

Su 29.9.
Matka starttasi yöllä kello 3.00 Alavuden Yläkoulun pihasta. Kaikki olivat väsyneitä, mutta innokkaita ja jännittyneitä tulevasta reissusta. Pääsimme matkaan aikataulussa ja se kuluikin aikalailla vain nukkuessa. Pian saavuimmekin Helsinki-Vantaan lentokentälle ja nyt seikkailu vasta alkoi.

Heti alkuun matkalaukkujen kanssa tuli pieniä mutkia matkaan, mutta siitä kuitenkin selvittiin hyvin. Pääsimme turvatarkastukseen, jonka jälkeen suuntasimme haukkaamaan pientä purtavaa. Lentomme lähti aikataulussa ja kaikki sujui koneessa ongelmitta. Seuraavaksi suuntanamme oli Pariisi.

Saavuimme Pariisin lentokentälle, jossa kävimme taas vaihteeksi täyttämässä hieman vatsoja, jonka jälkeen osa kävi jo ostamassa pieniä tuliaisia. Sitten olikin taas aika nousta koneeseen ja lento lähti kohti lopullista päämääräämme eli Portugalia. Lento kesti muutaman tunnin ja aika kului melko nopeasti.

Laskeuduimme turvallisesti Porton lentokentälle ja jännitys alkoi kasvaa. Olikin taas ruokailun paikka ja sen jälkeen odotimme muiden maiden saapuvan. Aikaa kului ja lopulta kaikki olivat koolla. Bussi lähti kuljettamaan meitä kaikkia kaupunkiin nimeltä Lamego, jossa majoituimme.

Tunnelma bussissa oli heti mahtava, mutta jännittynyt. Bussimatka tuntui erittäin pitkältä, mutta se kului maisemia katsellessa, jutellessa ja miettimällä tulevaa viikkoa. Saavuimme sovittuun paikkaan, jossa majoittajaperheet olivat vastassa tai ainakin osa heistä… Lopulta majottajaperheen löydettyä ilta jatkui perheissä ruokailun, tutustumisen sekä erilaisten aktiviteettejen merkeissä.

Ma 30.9.

Päivä alkoi klo 7.00 kun heräsimme. Teimme aamutoimet ja menimme aamupalalle. Söimme aamupalaksi suklaamuroja. Lähdimme kouluun vähän kahdeksan jälkeen. Maisemat matkalla ovat hienoja! Koulussa meillä oli ensimmäiseksi tervetuliaisjuhla, jossa oppilaat näyttivät esityksiä joissa oli valittuna aina jonkin maan kielinen laulu. Suomen lauluna oli Daruden Sandstorm. Sen jälkeen haahuiltiin koulun käytävillä. Sitten oppilaat esittelivät meille koulua. Sen jälkeen söimme hieman eväitä, eli suklaakeksejä ja kaakaota.. Sitten kävimme tunneilla ja ne olivat aika tylsiä. Sen jälkeen menimme syömään ruokalaan aika kuivaa riisiä ja kanaa, jälkiruuaksi oli jotain omenaspagettimössöä, joka oli todella makeaa eikä sitä voinut syödä kokonaan, vaikka sitä oli vain noin desi. Sen jälkeen jouduttiin olemaan kuumassa aulassa n.1h, koska odotimme, että mitä teemme seuraavaksi. No sitten menimme suunnistamaan ympäri kaupunkia kauheassa helteessä, ja jouduimme mm. kävelemään johonkin korkealle linnalle jyrkkää kivitietä pitkin. Sen jälkeen olimme ihan poikki. Menimme vielä johonkin puistoon jossa söimme berliininmunkkeja. Onneksi sen jälkeen pääsimme koteihin, koska olimme ihan hiestä märkiä. Kotiin päästyämme kävimme suihkussa ja söimme illallisen. Illallisen jälkeen pelasimme Monopolya. Sen jälkeen söimme vähän iltapalaa ja menimme nukkumaan.

Ti 2.10.
Tiistai alkoi hyvin. Ensimmäinen tunti ei ollut toisaalta hirveän kiinnostava. Eniten kyllä päivästä on muistoja siitä, kun meidän piti opetella jotain perinteistä Portugalilaista tanssia. Me vähän aikaa pyörittiin siinä, kun joku vanhempi mies yritti opettaa meille sitä tanssia. Me näytimme myös parille muille siellä miten letkistä tanssitaan. Sitten yhtäkkiä huomaankin, että kaikki on tanssimasta siinä pihassa letkistä samalla, kun pihan kaiuttimista kuuluu vaan letkistä. Tanssimisen jälkeen kaikki aikalailla alkoi mennä pikkuhiljaa mennä kotiin päin. Sitten loppu päivä oli rauhallisempi. Käytiin perheen kanssa syömässä ja he näyttivät minulle hieman enemmän paikkoja. Sitten kaiken jälkeen ruvettiin pikkuhiljaa mennä nukkumaan.

Ke 4.10.

Menimme keskiviikkona ekana perheidemme kanssa koululle ja sieltä bussille juna-asemalle siellä olimme 15min. Sen jälkeen menimme junalla Portugalin risteily paikalle ja sieltä menimme risteilemään Portugalin hienointa joke pitkin jossa joka vuosi käy paljon turisteja. Kysyin itse yhdeltä pojalta että miksi sielä on niin paljon kalaa veneiden lähellä, että eivätkö he pelkää? hän vastasi minulle näin: että he eivät saalista niitä,koska muuten ne kuolisivat sukupuuttoon evätkä he saisi enää sitten mistään kalaa, sen takia kalastamme vasta sitten kun kalaa on liikaa.

Illan pääteeksi menimme syömään Portugalin hienoon pieneen ravintolaan, ruoka oli ihan hyvää, mutta itselleni se oli vähän makeaa. Mutta matka oli itsestään elävä kokemus.

To 3.10.
Kouluun päästyämme aloitimme päivän yhteisellä työpajalla, jossa saimme päästää luovuutemme valloilleen. Tarkoituksena oli maalata kaksi kyyhkystä, sekä tausta ryhmissä, joissa oli yksi oppilas jokaisesta vierailevasta maasta sekä muutama oppilas isäntämaasta. Myös opettajat tekivät yhteisen teoksen.

Työpajan jälkeen lähdimme kohti seuraavaa aktiviteettia, joogaa. Matkalla näimme Lamegon upean katolisen kirkon, johon emme kuitenkaan päässeet sisälle, sillä helle oli pakottanut meidät suomalaiset laittamaan shortsit päälle, eikä niillä saanut mennä kirkkoon. Pidimme kuitenkin evästauon kirkon pihalla, sillä pitkät rappuset vaativat veronsa.

Jooga oli pääosin erityyppisiä venytyksiä ja joogan jälkeen saimme vielä tehtäväksi esittää pantomiimina asian, joka tekee kyseisen maan onnelliseksi. Me suomalaiset valitsimme voittamisen jääkiekossa.

Koulupäivä päättyi ja lähdimme kotiin valmistautumaan White party -juhlaan, joka odotti meitä illalla. Juhlan ideana oli pukea päälle jokin valkoinen vaatekappale.

White party alkoi tuntia oletettua aikaisemmin. Tarjolla oli erilaisia naposteltavia ja juotavaa. Kappaleita soitettiin jokaisesta maasta, joten biisit eivät aina olleet tuttuja. Meno oli silti kovaa. Pienistä ongelmista huolimatta juhla oli mukava tapa lopettaa viimeinen päivä Lamegossa.

Juhlan viimein loputtua pääsimme nukkumaan ja viimeinen ilta ja yö majoitusperheessä oli haikea, vaikkakin kaikilla varmasti oli kova väsy.

Pe 4.10.

Perjantai oli mahtava, mutta myös hiukan surullinen päivä, sillä jouduimme sanomaan illan päätteeksi heipat kaikille uusille tuttaville joihin kerkesimme tutustua viikon aikana.

Päivä lähti käyntii, saavuimme koulun pihaan josta suuntasimme Porto kaupunkiin, jossa aioimme viettää viimeisen päivän shoppaillessa ja kiertelemässä kaupunkia. Sää oli sopiva, välillä ehkä hiukankin kuuma. Siinä päiväohjelman lopuksi hyvästelimme Portugalilaiset ja kiitimme heitä kaikesta. Ranskan, Saksan ja Espanjan kanssa jäimme viimeiseksi yöksi hotelliin Portoon. Me Suomalaiset keskenään menimme vielä illan aikana syömään ja hiukan ostelemaan tuliaisia hotellin viereisestä kauppakeskuksesta. Ilta hurahti äkkiä ja väsymys oli kova, joten oli aika suunnata nukkumaan. Seuraavana aamuna hyvästelimme Saksalaiset, Espanjalaiset ja Ranskalaiset. Surullisin mielin lähdimme Portugalista, mutta mahtavat muistot ja uudet ystävät jäävät sydämeen

la 5.10.

Heräsimme hotellissa ja oli aika laittaa tavarat kasaan sekä lähteä aamupalalle. Aamupala oli maan tapaan melko makea, mutta ajoi kuitenkin asiansa. Pian taksit kaahasivat pihaan ja lähdimme kohti lentokenttää. Tunnelma oli haikea, sillä meillä kaikilla oli mahtava viikko takana ja paljon uusia kokemuksia sekä tuttavuuksia.

Lentokentällä jouduimme odottelemaan hetken, että saimme laitettua laukut ruumaan. Sen jälkeen kiertelimme hiukan eri liikkeissä ja ostelimme viimehetken tuliaisia. Pian sitä taas lennettiin ja tällä kertaa välilasku oli Amsterdamiin.

Lento kului taas yllätävän nopeasti ja olimme pian Amsterdamissa. Siellä meillä olikin hieman pidempi odotteluaika nimittäin seuraavan lennon lähtöön oli noin kuusi tuntia. Saimme kulutettua ajan nopeasti suuntaamalla junalla keskustaan.

Junamatkalla sattui pieniä kömmähdyksiä, sillä jäimme aluksi väärällä pysäkillä pois, mutta lopulta kuitenkin pääsimme kohteeseen.

Kaupunki vilisi ihmisiä sekä liikennettä, ja oli mukava nähdä nopea vilkaus Amsterdamista. Kaikki olivat nälkäisiä ja kävimme ruokailemassa yhdessä katuravintolassa. Aika kului vikkelään ja oli lähdettävä takaisin lentokentälle päin. Juna-asemalla kohtasimme taas pieniä vastoinkäymisiä, sillä emme ehtineet junaan, johon oli tarkoitus mennä, mutta onneksi seuraavaan junaan ei ollut kauaa ja pääsimme sillä takaisin lentokentälle.

Lentokentällä meillä oli hieman omaa aikaa ja kukin käytti sen haluamallaan tavalla, kuten käymällä kahvilla tai kaupoissa. Sovittuun aikaan kokoonnuimme kaikki portille, josta lentomme lähti ja nousimme koneeseen. Saimme koneessa lämmintä ruokaa ja ajatukset olivat kuluneen viikon tapahtumissa sekä Suomeen palaamisessa.

Pian koneen renkaat osuivat maahan ja olimme saapuneet Suomeen. Suuntasimme ottamaan matkalaukkujamme vastaan ja ne saatuamme lähti taksi viemään meitä Alavudelle. Kaikki olivat hyvin väsyneitä ja suurin osa matkasta meni jälleen nukkuessa. Pääsimme turvallisesti perille ja reissu tuli päätökseen.

Matka oli kaiken kaikkiaan mahtava kokemus, ja olen ylpeä, että sinne lähdin. Opimme kaikki paljon uutta sekä saimme uusia ystäviä. Tätä matkaa emme varmasti tule koskaan unohtamaan.