5. Neliön kulkeminen käyttämällä silmukkaa

Neliön kulkeminen käyttämällä silmukkaa

Neliö

Ohjelmoinnissa joudutaan usein toistamaan samaa käskyriviä useaan otteeseen. Tätä helpottamaan on tehty "Loop" eli silmukka. Kun laitat haluamasi toiminnot silmukan sisälle, voit määrätä toistomäärät aina yhdestä loputtomiin. Seuraavassa tehtävässä harjoitellaan silmukan käyttöä ohjelmoimalla robotti kulkemaan neliönmuotoinen reitti. Kannattaa valita melko pieni neliö. Jos luokassa on lattialaataat, sellainen 30cm on sopiva neliön sivuksi. Alla oleva esimerkki on tehty neliön sivun ollessa 70cm.


Tehtävä: Ohjelmoi robotti mahdollisimman vähillä käskyillä kulkemaan neliönmuotoinen reitti.


1. Valitse keltaisesta alavalikosta Loop-lohko ja laita se kiinni Play-nappiin.
2. Tarvitset neliön kulkemiseen kaksi toimintoa: eteenpäin ja käännöksen. Nämä toistetaan neljä kertaa, niin robotti on jälleen aloitusasennossa.
3. Lisää silmukan sisälle vihreä "Move steering". Laita "Rotations"-kohtaan haluamasi matka. Tässä esimerkissä neliön sivu on 70cm, joten Powerin ollessa 50, laitetaan arvoksi 4.4.
4. Toinen silmukan sisälle tulevista lohkoista on "Move tank". Laita toisen pyörän arvoksi 50 ja toisen -10. Näin toinen rengas pyörii hieman taaksepäin ja kääntyminen on tehokkaampaa. Rotations kohtaan sopisi tässä tapauksessa 1.2. Hae itse sopivat luvut neliön koon mukaan.
5. Seuraavaksi asetetaan määrä, kuinka monta kertaa halutaan toistaa silmukan sisällä olevat komennot. Paina siis silmukan oikeassa ylälaidassa olevaa silmukan merkkiä. Oletuksena toistomäärä on laitettu loputtomaksi. Rullaa valikkoa niin kauan alas, että vastaan tulee # Count. Valitse se ja aseta määräksi 4.
6. Yksinkertainen neliösilmukka on valmis, joten voit kokeilla sitä painamalla "Play".

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä