Tekemistä automatkoiksi

Kesällä tehdään usein pidempiä automatkoja ja aika saattaa käydä pitkäksi. Tässä muutamia vinkkejä automatkojen viihdykkeeksi.

Arvaa vastaan tuleva auto.
Jokainen pelaaja valitsee yhden automerkin tai värin. Aina kun vastaan tulee auto, joka on omaa merkkiä tai väriä, saa pisteen. Voittaja on se, jolla on ensimmäisenä koossa 10 pistettä. Peliä voi pelata myös rekisterikilpien numeroilla: jokainen valitsee yhden numeron, pisteen saa rekisterikilven viimeisestä numerosta.

Kuinka monta autoa? Arvuutelkaa, montako autoa tulee vastaan tietyllä matkalla, esimerkiksi 10 minuutin aikana. Voittaja on se, joka arvaa lähimmäksi.

Lauseita rekisterikilvistä. Muodostakaa vastaantulevien autojen rekisterien kirjaimista lauseita, esimerkiksi GKN = gorilla keräsi nappeja.
Pienempien lasten kanssa voi keksiä esim. vastaantulevan auton rekisterikilven ensimmäisellä kirjaimella alkavia asioita "A" niin kuin auto, apina, aasi, auttavainen.

Laiva on lastattu.
Sopikaa jokin kirjain ja aihepiiri, esimerkiksi s-kirjaimella alkavat eläimet. Ensimmäinen pelaaja sanoo "Laiva on lastattu siileillä", seuraava keksii jonkin muun s-kirjaimella alkavan eläimen. Kun pelaaja ei keksi enää yhtään sanaa, hän putoaa pois pelistä.

Aakkospeli.
Sopikaa pelille aihealue, esimerkiksi tyttöjen nimet, poikien nimet, kaupungit, eläimet, bändit tai elokuvat. Ensimmäinen pelaaja keksii a-kirjaimella alkavan sanan, seuraava b-kirjaimella ja niin edetään aakkoset loppuun asti. Peliä voi pelata myös niin, että a-kirjaimessa pysytään niin kauan kuin pelaajat keksivät sillä alkavia sanoja ja vasta sitten siirrytään aakkosissa eteenpäin.

Adjektiivitarina.
Valmistaudu leikkiin kirjoittamalla pieni tarina tai valitsemalla sellainen satukirjasta. Jätä tarinasta kaikki adjektiivit pois, mutta merkitse niille paikat. Kysy matkakavereilta adjektiiveja ja lisää ne merkityille paikoille tarinaan. Lue valmis tarina. Yllättävät sanayhdistelmät voivat saada kaikki nauramaan!

Jatka tarinaa.
Keksikää oma tarina siten, että jokainen jatkaa tarinaa vuorollaan yhdellä lauseella. Peliä voi pelata myös niin, että mukana on paperilapuille kirjoitettuja sanoja (keksikää itse tai käyttäkää sananselityspelin kortteja) ja omaan lauseeseen pitää aina sisällyttää yksi lapulla oleva sana.

Yhdyssanajono.
Pelissä pitää keksiä uusi yhdyssana edellisen yhdyssanan loppuosasta, esimerkiksi "matkapeli – pelilauta – lautatalo". Peliä voi pelata myös keksimällä sanoja, jotka alkavat sillä kirjaimella, johon edellinen päättyy, esimerkiksi "ananas – suvi – ihana".

Riimiparit.
Leikkijät sanovat vuorotellen lauseita, joita muut sitten täydentävät, esimerkiksi "Tytöllä on päällään takki ja pojalla päässään --". Muiden pitää keksiä viimeinen, rimmaava sana (lakki).

Mikä eläin on kyseessä?
Yksi pelaajista miettii jonkin eläimen, mutta ei kerro sitä muille. Muut yrittävät kyselemällä arvata, mikä eläin on kyseessä. Kysymyksiin pitää pystyä vastaamaan kyllä tai ei. Peliä voi pelata myös vaikkapa julkisuuden henkilöillä tai satuhahmoilla.

Levyraati.
Arvioikaa ja pisteyttäkää autoradiosta tulevat kappaleet levyraadin tyyliin.

Musiikkivisa.
Yrittäkää mahdollisimman nopeasti tunnistaa autoradiosta alkavan kappaleen nimi ja esittäjä.

Tunnista hyräiltävä kappale.
Pelaajat hyräilevät vuorollaan jotakin tuttua kappaletta, sanoja ei saa käyttää. Muut yrittävät arvata, mikä kappale on kyseessä.

Maisemabingo.
Tehkää oma bingoruudukko etukäteen paperilapuille. Ruudukkoon kirjoitetaan asioita, joita on mahdollista bongata automatkalla: lehmä, silta, kuorma-auto, sininen talo, lipputanko, liftaaja ja niin edelleen. Kun joku bongaa jotakin ruudukosta löytyvää, se pitää hihkaista kovaan ääneen; se, joka ehtii hihkaista ensin, saa merkitä kyseisen asian bingolappuunsa. Kun pelaaja saa vaaka-, pysty- tai kulmasta kulmaan -rivin, hän saa bingon.

Muistatko mitä näit?
Valitkaa yksi pelaajista kysyjäksi. Ottakaa aikaa muutama minuutti ja seuratkaa ohikiitävää maisemaa. Kysyjä esittää sen jälkeen kaksi kysymystä, kuten: Minkä värinen lato oli oikealla pellon laidalla? Mitä luki tienviitassa? Montako autoa ohitimme? Oikeasta vastauksesta saa pisteen.

Mitä pakata mukaan automatkan viihdykkeeksi?
pelikortit
matkapelejä
äänikirjoja
tabletti tai älypuhelin
tietokilpailukysymyksiä
sanoja sananselityspeliä varten
sanaristikkoja
kyniä ja ruutupaperia ristinollaa varten
väritys- tai puuhakirjoja
nuotti- tai musiikkikirjoja laulamista varten
sarjakuvia
musiikkia

Lähde: Pelit ja leikit pitkälle automatkalle

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä