7.-9. lk
7.-9.lk Materiaaleja ja välineitä
Materiaaleja 7. - 9. luokkien opetukseen
- esimerkkinä Scratch ja Processing-kieli
- koulu voi halutessaan päättää muunkin lähestymistavan/ohjelmointikielen
Scratch yms. graafinen ohjelmointiympäristö |
Tekstipohjainen ohjelmointiympäristö |
Taulukkolaskentaohjelma |
|
Ohjelmoinnin perusteiden ymmärtäminen |
Peräkkäiset komennot: esim. liikkuminen, kääntyminen, odotus, värin vaihtaminen, siirtyminen kuvaruudulla tiettyyn paikkaan, liukuminen, äänet, arpominen |
Kaavojen tekeminen |
|
Muuttujan käyttö ohjelmoinnissa |
Ohjelmat, jotka voivat esimerkiksi kysellä ja tarkastaa onko vastaus oikein Kierroslaskuri Pistelaskuri (if-lauseen yhteydessä) Arpominen |
||
Ehtolausekkeet |
Yksinkertainen if-lause: Törmäyksen testaaminen: a. Törmätäänkö seinään b. Törmätäänkö toiseen olioon
Pistelaskuri Sisäkkäiset if-lauseet / operaattoreiden käyttö (eriyttävää) Törmäyksen testaaminen: a. Törmääkö kuva seinään tai onko kuva/ hiiri / kohdistin esim. punaisella alueella b. Törmääkö kuva seinään esim. kymmenennen kerran |
Yksinkertainen if-lause Mitä näppäintä painettu?Onko kuvio liikkunut kuvaruudun ulkopuolelle? Sisäkkäiset if-lauseet / operaattoreiden käyttö (eriyttävää) Onko kuvio osunut johonkin toiseen kuvaan tai hiirellä klikattu tietyllä alueella? |
jos-lause taulukkolaskentaohjelmassa: esim. jos hinta alle 100 euroa niin ei alennusta, muuten alennus 10 |
Toistolausekkeet |
Liike Kuvioiden ja säännöllisten monikulmioiden piirtäminen |
For- ja/tai while-lause (eriyttävää) Kuvioiden piirtäminen |
|
Hyvät ohjelmointi-käytänteet |
Ohjelman pitäminen selkeänä ja helposti luettavana |
Ohjelmakoodin kommentointi |
Selkeän ja helposti päivitettävän taulukon luominen (esim. absoluuttinen osoite |