Matkakertomus 2

Vihdoin koitti kauan odotettu Pietarin matka! Matkaa oli suunniteltu jo pitkään ja nyt se vihdoin päästiin toteuttamaan. Lähdimme matkaan koululta varhain keskiviikkoaamuna ja pitkä bussimatka kului nopeasti mm. tietovisojen ja laulujen merkeissä mukavien ihmisten seurassa. Lauloimme venäjäksi ja bussikuski jopa pyysi kuulla lisää lauluamme. Hotelli jossa majoituimme oli todella upea, ja sen alakerrassa oli mm. Prisma ja metroasema.

Ensimmäisen illan aikana kiersimme Pietaria ympäriinsä tutustuaksemme kaupunkiin ja opimme myös liikkumaan metroilla. Niillä oppi kulkemaan yllättävän nopeasti ja niillä oli helppo liikkua. Kävimme syömässä paikallisessa ravintolassa, jossa uskalsin kokeilla minulle monia ennestään tuntemattomia ruokalajeja. Pysähdyimme välillä aina kuulemaan kirkkojen historiaa ja eri paikoista matkan varrella. Verikirkko oli todella upea, jonne pääsimme seuraavana päivänä vierailemaan. Pietarissa on todella upeat puistot ja joet ja niistä pääsi nauttimaan täysillä auringonpaisteessa! Ensimmäisenä iltana moni oli väsynyt matkustamisesta, mutta jaksoi silti ihailla maisemia ja nähtävyyksiä.

Toisena päivänä lähdimme kiertoajelulle Tatjana-oppaamme kanssa. Hän kertoi useiden paikkojen historiasta ja kävimme myös eräällä saarella katsomassa tykinlaukauksia. Oli upeaa päästä näkemään kirkkoja, ne olivat hienosti koristeltuja ja todella pyhiä paikkoja. Jokainen myös hankki pieniä matkamuistoja. Eremitaasissa vietimme aikaa 2 tuntia, ja nähtävää jäi vielä paljon. Saleja siellä on satoja ja siinä ajassa ei ehdi käymään kovin paljon läpi. Mutta näimme kuitenkin riittävästi ja jää nähtävää myös seuraaville kerroille. Sieltä lähdettyämme saimme mennä syömään itse valitsemaamme paikkaan ja päädyimme paikalliseen ravintolaan, kokeilemaan taas kaikkea uutta. Illalla lähdimme katsomaan balettia, joka yllätti minut suuresti. Pähkinänsärkijä oli tuttu entuudestaan ja nyt se oli hieno nähdä suurella näyttämöllä! Upeat koreografiat, lavasteet ja tanssijat. Yksi ikimuistoisimmista paikoista vierailumme aikana! Kaikki me oppilaat olimme pukeutuneet juhlavasti, olihan kuitenkin kyseessä baletti Venäjällä. Illalla juttelimme myös paikallisten oppilaiden kanssa venäjäksi hotellilla, se oli mahtava tilaisuus päästä käyttämään kieltä! Kaupungilla asioidessa sai myös käyttää venäjää, sillä kaikki myyjät eivät osanneet englantia.

Perjantaina osallistuimme Voitonpäivän juhlintaan, joka on Venäjällä todella suuri juhla ja paikallisten vapaapäivä. Ihmisiä oli paljon ja koko päivän sai kaduilla ihailla erilaisia paraateja ja marsseja. Hieno kokemus! Vierailimme myös Neuvosto-Pietarissa. Saimme riittävästi vapaa-aikaa ostoksien tekoon ja kaupunkiin tutustumiseen. Mukaan ostoksina tarttui mm. maatuska sekä venäjänkielisiä kirjoja ja elokuvia. Blinit olivat herkullisia ja yksi suosikkiruoistani Venäjällä! Illalla oli vuorossa jokiristeily, jossa sai erilaisen näkökulman maisemiin ja meille oli järjestetty ohjelmaa siellä. Tanssijoita, jotka myös lauloivat ja ottivat meidät oppilaat mukaan eri ohjelmiinsa, joka oli hauskaa! Päätimme illan siihen, että lähdimme keskustaan katsomaan Voitonpäivän ilotulitusta.

Lauantai oli kotiintulopäivämme ja matka meni todella nopeasti. Mieluusti olisi ollut vielä muutaman päivän lisääkin. Aamulla sai käydä viime hetken ostoksilla ja vierailimme luostarissa nauttimassa sen rauhallisesta ympäristöstä ja kirkosta. Bussimatka kului nopeasti erilaisten aktiviteettien parissa ja tulli- ja rajamuodollisuudet menivät hyvin molempiin suuntiin. Sää matkalla oli epävakainen ja sateinen, mutta se ei latistanut tunnelmaa. Meillä oli matkassa mahtava porukka, ja tällä reissulla tutustuin muutamiin oppilaisiin vielä paremmin! Venäjän kielen opettajamme Outi oli mahtava ohjaaja ja hänen kanssaan oli kiva olla reissussa. Mahtavaa oli saada tällainen mahdollisuus tutustua Pietariin. Varmasti aion tulevaisuudessakin käydä Pietarissa! Matka meni kokonaisuudessaan todella hyvin ja siitä jäi hyviä muistoja pitkäksi aikaa! Спасибо!! :)