Kreikan matka 2018! (Blogi)

9-luokkalaiset Kreikassa 2018

Torstai-Loutraki

Myrskyn vuoksi tämän päivän risteily juoduttiin perumaan. Suunnitelma b oli Loutrakin kiertokävely. Lähdimme siis porukalla kävelylle.

Kävimme katsomassa paikallista kirkkoa ja siitä jatkoimme paikalliseen kouluun. Pääsimme kouluun vierailulle.

Myöhemmin Teppo piti oppilaille kaksi oppituntia, ensimmäisellä oli tietovisa ja toisella piti tehdä ihmispatsaita.

Keskiviikko- Ateena

Aamuherätys ja bussilla Ateenaan. Matkalla näimme lakon, tehtaan portit oli blokatttu rekoilla ja työntekijät seisoskelivat pihalla.

Ateenassa kävimme Akropolis-kukkulalla, panathinaikon-stadionilla ja syntagman aukiolla. Sää oli kovin tuulinen, mutta onneksi aurinko lämmitti mukavasti.

Tiistai-Korintti

Bussi vei meidät tänään muinaisen Korintin raunioille. Kiersimme katsomassa Apollon temppeliä, vanhaa kylpylää ja kasarmirakennusta. Sitten menimme vielä museoon, jossa oli päättömiä patsaita. Monen mielestä jännintä museossa oli kuitenkin vanha luuranko.

Tämän jälkeen bussi jatkoi matkaa nyky Korinttiin, jossa kävimme syömässä ja shoppailemassa.

Korintista Loutrakiin tultiin taksilla, jokainen sai itse sopia hinnan ja määränpään. Hyvin kaikki pääsivät hotellille.

Maanantai - Kalavrytan retki

Tämän päivän retki alkoi bussimatkalla Diakopton kaupunkiin. Sieltä tarkoitus oli nousta junaan, vanhaan vuoristorata-junaan. Junaa odottaessa tutustuimme kaupunkiin.

Junamatka oli hieno. Tunnelma oli kuin vuoristoradassa, juna pihisi ja puhisi ja kiipesi Ylös vuoren rinnettä. Maisemat olivat upeat, Vesi virtasi rotkon pohjalla.

Tunnin matka päättyi Kalavrytan kaupunkiin. Juna-asemalla Teppo kertoi toisen maailmansodan aikaisista tapahtumista, jossa natsit olivat tappaneet kaikki kaupungin asukkaat. Sen jälkeen käytiin syömässä ja palattiin bussilla takaisin Loutrakiin.

Sunnuntai- peloponnesoksen retki

Tänään kiersimme bussilla Peloponnesoksen niemimaalla. Ensimmäisenä kohteena oli Mykynen vanhan kaupungin rauniot.

Sieltä jatkoimme Epidaurokseen, kossa oli amfiteatteri, kylpylän rauniot ja vanha urheilukenttä. Teppo esiintyi meille hiemosti amfiteatterin keskellä.

Viimeiseksi menimme Napflionin kaupunkiin, jossa söimme maukkaat pitagyrokset ja kiipesimme 1000 porrasta palamidi-linnakkeeseen.

Palasimme takaisin viideltä ja sen jälkeen menimme rannalle.

MATKA!

Matkaan lähdettiin perjantain ja lauantain välisenä yönä, perillä Kreikassa oltiin lauantaina klo 13. Nukuttua ei siis tullut vasta kun lauantai iltana. Matka oli jännä, mutta kaikki meni hienosti. Ateenan lentokentällä jouduimme tosin kävelemään miljoona kilometriä ennen kuin pääsimme laukkujen hakupaikalle.

Perillä oli lämmin ja ruoan jälkeen menimme rannalle ja uimaan. Meri oli kirkas ja ihanan virkistävä. Viihdyimme uimassa monta tuntia!

Illalla menimmevielä syömään ravintolaan kreikkalaiseen buffettiin. Tarjolla oli kaikensorttista syötävää kikhernesalaatista lammasburgerpihviin ja sienipastaan.

Illalla kaikki olivat väsyneitä ja menimmekin nukkumaan. Huomenna sitten uusiin seikkailuihin.