Musiikin teorian ja säveltapailun syventävät opinnot, PopJazz
Musiikin teorian ja säveltapailun syventävät opinnot, Rytmimusiikki
Jatketaan teoria- ja säveltapailuopintoja siitä, mihin perusopinnot 3:ssa päästiin.
Tavoitteet
Oppilas:
• oppii laulamaan ja kirjoittamaan myös modaalista materiaalia sisältäviä melodioita.
• tutustuu polyrytmiikkaan
• tuntee kaikki tonaaliset soinnut
• oppii kuuntelemaan kaksi- ja kolmiäänisiä melodioita
• tunnistaa kadenssikuuntelun kaikki sointuasteet
• hallitsee kirkkosävellajit eli moodit sekä prima vistassa että melodiasanelussa
• opiskelee myös improvisointia. Improvisoinnin opetuksessa musiikin teoria yhdistyy käytäntöön esim. asteikoita yhdistelemällä sointuihin.
• kehittää edelleen korvalla kuuntelu- ja erottelukykyä
• kehittää edelleen nuotinlukutaitoaan ja nuotinkirjoitustaitoaan
• tutustuu fraseeraukseen
• tutustuu viisisointuihin
• tutustuu neliääniseen äänenkuljetukseen
• tutustuu sektionaalisen satsin kirjoittamiseen
Tunneilla käytetään mahdollisuuksien mukaan saatavilla olevaa teknologiaa, esim. tietokoneita, tabletteja ym., joilla voi harjoitella opiskeltavia asioita ja tehdä omia sävellyksiä ja sovituksia.
Sisältö
• Intervallit:
Laadut 1-13, harmonisten intervallien sointi, käännökset, yläsävelsarja
• Soinnut:
Kolmisoinnut; käännökset, asemat, hajotukset
Nelisoinnut; primäärikarakterit, muuntelu
Viisisoinnut ja laajemmat soinnut; sekundäärikarakterit
• Duuri- ja mollitonaalinen järjestelmä:
Soinnut eri asteilla ja sointutehot sekä tolppamerkit
• Kadenssit
Kokolopuke (autenttinen, plagaalinen)
• Sointuanalyysi tolppamerkein
Kromaattiset soinnut, fill- soinnut
• Riitaintervallien purkaukset
• Taustasatsin kirjoittaminen neli- ja viisisoinnuin
Tasainen äänenkuljetus
Vastaliikkeen periaate
Melodisesti inharmoniset tilanteet
• Melodian suhde sointuun
Sointu-, lisäsävelet, inharmoniset ja melodisesti inharmoniset sävelet
• Iskutus
Pääisku, sivuisku, epäisku, ja nielaisuäänet
Polyrytminen sekvenssi
• Fraseeraus
Kolmimuunteisuuden käsite
Fraseerausmerkit (piste, viiva, aksentit)
• Hajasävelet
Iskuttomat hajasävelet (ls, ss, es, vs, korus, krom. sävelet)
Iskulliset hajasävelet (pidätys ja appogiatura)
Pidennetyt purkaukset (gambiatta ja escapé)
Urkupiste ja ostinato
• Melodian kirjoitus
Kohteet (kolmisoinnun äänet) ja johtosävelet (guide tones)
• Soinnutus
Sävellajit
Tonaaliset keskukset (kohteet)
Sointurytmi
Kadenssit kohteisiin
• Sektionaalinen satsi
• Yleinen työjärjestys (skaala-analyysi)
• Tolppa-analyysi (hajasävelanalyysi)
• Kohteiden valinta, asettelut kohteisiin
• Kohteiden välisten linjojen kirjoitus
• Kaksiääninen, terssit ja sekstit
• Kolmiääninen, primäärikarakterit kohteissa
• Neliääninen, sekundäärikarakterien korvaus (8->9)
• Obligatojen kirjoittaminen
• Taustat (Backgrounds)
• Tavallisimpien pop/jazz musiikissa käytettävien soitinten äänialat ja transponointi
Suoritus
Arviointiin voi käyttää kirjallisia kokeita tai sitten kurssin voi suorittaa tekemällä eri osa-alueista aineryhmän määrittelemä määrä harjoitustehtäviä, omia sävellyksiä ja sovituksia esim. big bandille, kuorolle tai orkesterille tai näiden yhdistelmille (viihdeorkesteri tms.). Esitykset voidaan tallentaa, jolloin oppilas laatii opettajiensa kanssa suunnitelman tallennuksen muodosta.
Oppilas antaa oman arvionsa oppimisestaan.