Hyvä ja turvallinen nettikäyttäytyminen
Netiketti
Netiketti tutuksi draaman avulla
Netiketillä tarkoitetaan netissä toimimisen sääntöjä. Tutustutaan sääntöihin ensin yhdessä. Tikas on tuottanut selkokielisen nettietiketin erityisryhmille, mutta se toimii hyvin myös alkuopetuksessa.
Kun sääntöihin on tutustuttu yhdessä, oppilaat jaetaan pieniin ryhmiin. Jokainen ryhmä saa tehtäväkseen toteuttaa yhdestä säännöstä kaksi lyhyttä dramatisointia. Toisessa tuokiossa sääntöä noudatetaan ja toisessa ei. Ryhmät kirjoittavat tai piirtävät käsikirjoituksen paperille tai tietokoneella/tabletilla. Ryhmät sopivat työnjaosta niin, että jokainen tekee jotakin. Ryhmä harjoittelee esitykset ja esittää ne luokalle. Yhdessä keskustellaan esitysten herättämistä ajatuksista ja tunteista.
Kiusaaminen netissä
Rikkinäinen puhelin
Leikitään Rikkinäistä puhelinta. Asetutaan rinkiin. Ensimmäinen kuiskaa jonkin lauseen seuraavan korvaan, esimerkiksi ”Tänään puhutaan netissä kiusaamisesta ja hyvästä käytöksestä”. Hän kuiskaa lauseen eteenpäin ja näin edetään, kunnes viesti on kulkenut koko ringin läpi. Onko viesti pysynyt samana vai miten se on muuttunut matkan varrella?
Rikkinäinen puhelin -leikki toimii keskustelun virittäjänä. Keskustellaan yhdessä, kuinka aina asioita ei kuulla tai ymmärretä oikein. Erityisesti sähköisessä viestinnässä tämä väärinymmärryksen mahdollisuus korostuu verrattuna siihen, että ihminen tavataan kasvokkain. Pohditaan yhdessä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
Mahti -tunnekortit
Mahti -tunnekortit ovat Kehitysvammaisten tukiliiton Mahti -projektissa tuotetut kuvakortit. Kortit on tarkoitettu tunteiden ilmaisun, nimeämisen ja sanoittamisen tueksi.
Tämä tehtävä on suunniteltu Opinkirjon Kuvaa, ääntä ja tekstiä - medialukutaidon harjoituksia alkuopetukseen ja kerhoihin -julkaisussa olevan Hyvä käytös kännykässä -tehtävän pohjalta.
Leikitään Rikkinäistä puhelinta. Asetutaan rinkiin. Ensimmäinen kuiskaa jonkin lauseen seuraavan korvaan, esimerkiksi ”Tänään puhutaan netissä kiusaamisesta ja hyvästä käytöksestä”. Hän kuiskaa lauseen eteenpäin ja näin edetään, kunnes viesti on kulkenut koko ringin läpi. Onko viesti pysynyt samana vai miten se on muuttunut matkan varrella?
Rikkinäinen puhelin -leikki toimii keskustelun virittäjänä. Keskustellaan yhdessä, kuinka aina asioita ei kuulla tai ymmärretä oikein. Erityisesti sähköisessä viestinnässä tämä väärinymmärryksen mahdollisuus korostuu verrattuna siihen, että ihminen tavataan kasvokkain. Pohditaan yhdessä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä väärinymmärrys tai viestin muuttuminen matkalla voi aiheuttaa?
- Voiko minkä tahansa viestin lähettää eteenpäin?
- Jos lähettää viestin eteenpäin, kenelle viestin voi lähettää?
- Mitä pitäisi tehdä, jos saa pilaviestin tai ikävän kuvan?
- Miltä ikävän viestin saaminen tuntuu?
Mahti -tunnekortit
Mahti -tunnekortit ovat Kehitysvammaisten tukiliiton Mahti -projektissa tuotetut kuvakortit. Kortit on tarkoitettu tunteiden ilmaisun, nimeämisen ja sanoittamisen tueksi.
Tämä tehtävä on suunniteltu Opinkirjon Kuvaa, ääntä ja tekstiä - medialukutaidon harjoituksia alkuopetukseen ja kerhoihin -julkaisussa olevan Hyvä käytös kännykässä -tehtävän pohjalta.
Internetissä julkaiseminen
Teemaan virittäytyminen
Tutkitaan yhdessä sarjakuvaa ja pohditaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
Sarjakuva on osa Apparaattisaari -peliin liittyvää aineistoa. Aparaattisaari-peli on julkaistu lisenssillä CC BY-NC-SA.
Mieti ennen kuin julkaiset
Keskustellaan oppilaiden kanssa siitä, mitä tapahtuu kuville ja teksteille, jotka lataat internettiin tai lähetät esimerkiksi whatsapissa. Muistutetaan oppilaita siitä, että kaikki, mitä internettiin lataa, jää sinne. Ja kaikki, mitä kaverille lähettää ei välttämättä pysähdykään siihen. Sen vuoksi on tärkeää miettiä joka kerta ennen viestin lähettämistä tai kuvan lataamista
Tutkitaan yhdessä sarjakuvaa ja pohditaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä orava tekee?
- Mitä orava aikoo tehdä ottamalleen kuvalle?
- Mitä kissa tuumii oravan aikeista?
- Miten oravan tulisi toimia?
- Oletko itse ollut vastaavassa tilanteessa? Miltä sinusta tuntui?
Sarjakuva on osa Apparaattisaari -peliin liittyvää aineistoa. Aparaattisaari-peli on julkaistu lisenssillä CC BY-NC-SA.
Mieti ennen kuin julkaiset
Keskustellaan oppilaiden kanssa siitä, mitä tapahtuu kuville ja teksteille, jotka lataat internettiin tai lähetät esimerkiksi whatsapissa. Muistutetaan oppilaita siitä, että kaikki, mitä internettiin lataa, jää sinne. Ja kaikki, mitä kaverille lähettää ei välttämättä pysähdykään siihen. Sen vuoksi on tärkeää miettiä joka kerta ennen viestin lähettämistä tai kuvan lataamista
- Onko se totta?
- Onko siitä apua?
- Onko se tarpeellista?
- Onko se kilttiä?
Mediasisältöjen herättämät tunteet ja niiden käsitteleminen
Keskustelu erilaisista mediasisällöistä tunnekorttien avulla
Pohditaan yhdessä TV-ohjelmien, uutisten, mainosten, pelien ym. mediaesitysten tuottamia tunnekokemuksia. Keskustellaan, millaisia pelejä ja videoita oppilaat pelaavat/ katsovat. Valitaan jokin peli tai ohjelma, joka on monelle tuttu. Keskustellaan ohjelman/ pelin katsomisesta/pelaamisesta, jonka jälkeen lapsia pyydetään valitsemaan pöydällä tai seinällä näkyvissä olevista tunnekorteista sellaiset, jotka heidän mielestään liittyvät kyseiseen ohjelmaan. Tunnekortteina voidaan hyödyntää esimerkiksi Mahti -tunnekortteja. Pohditaan yhdessä, mitä voi tehdä ja kenen puoleen voi kääntyä, jos jokin peli tai kuva pelottaa, ahdistaa tai surettaa. Pohditaan myös, millaisia pelejä ja ohjelmia kannattaa pelata/ katsoa.
Mahti -tunnekortit
Mahti -tunnekortit ovat Kehitysvammaisten tukiliiton Mahti -projektissa tuotetut kuvakortit. Kortit on tarkoitettu tunteiden ilmaisun, nimeämisen ja sanoittamisen tueksi.
Pohditaan yhdessä TV-ohjelmien, uutisten, mainosten, pelien ym. mediaesitysten tuottamia tunnekokemuksia. Keskustellaan, millaisia pelejä ja videoita oppilaat pelaavat/ katsovat. Valitaan jokin peli tai ohjelma, joka on monelle tuttu. Keskustellaan ohjelman/ pelin katsomisesta/pelaamisesta, jonka jälkeen lapsia pyydetään valitsemaan pöydällä tai seinällä näkyvissä olevista tunnekorteista sellaiset, jotka heidän mielestään liittyvät kyseiseen ohjelmaan. Tunnekortteina voidaan hyödyntää esimerkiksi Mahti -tunnekortteja. Pohditaan yhdessä, mitä voi tehdä ja kenen puoleen voi kääntyä, jos jokin peli tai kuva pelottaa, ahdistaa tai surettaa. Pohditaan myös, millaisia pelejä ja ohjelmia kannattaa pelata/ katsoa.
Mahti -tunnekortit
Mahti -tunnekortit ovat Kehitysvammaisten tukiliiton Mahti -projektissa tuotetut kuvakortit. Kortit on tarkoitettu tunteiden ilmaisun, nimeämisen ja sanoittamisen tueksi.
Ikärajat
Sarjakuvatehtävä ja ikärajaesite
Sarjakuva on osa Apparaattisaari -peliin liittyvää aineistoa. Aparaattisaari-peli on julkaistu lisenssillä CC BY-NC-SA.
1. Oppilaat jaetaan pareihin. Jokainen oppilaspari saa tehtäväksi tulkita, mitä sarjakuvassa tapahtuu. Parit miettivät lyhyet vuorosanat kuvien tilalle. Vuorosanoja harjoitellaan ja halukkaat saavat esittää omat vuorosanansa. Vuoropuhelu voidaan toteuttaa myös SockPuppets -animaatiosovelluksen avulla. Yksinkertaisella sovelluksella on mahdollista tuottaa lyhyt animaatio. Jos käytetään SockPuppets -sovellusta katsotaan ensin ohjeet SockPuppets -sovelluksen käyttöön.
2. Keskustellaan oppilaiden ideoimien vuoropuhelujen pohjalta ikärajoista. Tutustutaan samalla ikarajat.fi -sivustolta löytyvään Ikärajat -esitteeseen. Selvitetään vastaus kysymyksiin:
Sarjakuva on osa Apparaattisaari -peliin liittyvää aineistoa. Aparaattisaari-peli on julkaistu lisenssillä CC BY-NC-SA.
1. Oppilaat jaetaan pareihin. Jokainen oppilaspari saa tehtäväksi tulkita, mitä sarjakuvassa tapahtuu. Parit miettivät lyhyet vuorosanat kuvien tilalle. Vuorosanoja harjoitellaan ja halukkaat saavat esittää omat vuorosanansa. Vuoropuhelu voidaan toteuttaa myös SockPuppets -animaatiosovelluksen avulla. Yksinkertaisella sovelluksella on mahdollista tuottaa lyhyt animaatio. Jos käytetään SockPuppets -sovellusta katsotaan ensin ohjeet SockPuppets -sovelluksen käyttöön.
2. Keskustellaan oppilaiden ideoimien vuoropuhelujen pohjalta ikärajoista. Tutustutaan samalla ikarajat.fi -sivustolta löytyvään Ikärajat -esitteeseen. Selvitetään vastaus kysymyksiin:
- Millaisia ikärajoja ja sisältösymboleja on olemassa?
- Mitä ikärajat ja symbolit tarkoittavat?
- Miksi peleissä ja ohjelmissa on hyvä olla ikärajamerkintä?
Pelivinkkaus
Jaetaan oppilaat pareiksi. Jokainen oppilaspari saa tehtäväksi miettiä, mikä olisi sellainen kiva, turvallinen ja ikärajansa puolesta sopiva peli, jota voisi suositella luokkakavereille. Toteutetaan pelivinkkaus, jossa jokainen pari esittelee haluamallaan tavalla valitsemansa pelin. Esittely voi olla video, animoitu viesti tai tekstinkäsittelyohjelmalla tuotettu dokumentti.
Tehtävänanto:
Tehtävänanto:
- Valitkaa peli, jonka haluatte esitellä.
- Kirjatkaa pelistä ylös seuraavat asiat:
- pelin nimi
- ikäraja
- pelin hahmot
- mitä pelissä tehdään
- miksi suosittelette peliä
- Päättäkää, millaisen esittelyn teette ja esittäkää pelistä kirjaamanne asiat.
Tietoturva: salasana
Hyvän salasanan metsästys
Opettaja kertoo, että turvallinen netinkäyttö vaatii usein salasanojen käyttöä. Netin sivustoilla täytyy usein keksiä salasana, jota ulkopuolinen ei saa selville. Salasana tarvitaan, jotta omat tiedot pysyvät salaisina ja omina. Esimerkiksi nimi, syntymäaika, puhelinnumero ja osoite ovat tietoja, joita ei pidä levitellä.
Miettikää yhdessä, millaisille verkkosivuille lapsilla on jo salasana ja missä sivuilla he ovat nähneet salasanojen käyttöä. Pohtikaa, millainen on hyvä salasana.
Hyvän salasanan perusajatuksia ovat:
• sitä ei ole helppo muiden arvata (ei siis kannata valita omaa nimeä tai ikää)
• se on riittävän pitkä ja sisältää sekä kirjaimia ja numeroita
• se sisältää ISOJA ja pieniä kirjaimia
• salasana ei saa tarkoittaa mitään (eli siis ei kannata valita sanaa)
Tehtävä:
Kirjoittakaa sanoja peräkkäin seuraavan ohjeen mukaan:
1. Kirjoita ensin luontoon liittyvä sana.
2. Kirjoita sen perään lempivärisi.
3. Kirjoita sen perään sana, joka alkaa O -kirjaimella.
4. Kirjoita sen perään lempiruokasi.
Sanojen pötkö voi näyttää tälle: PUU PUNAINEN ORAVA MAKAROONILAATIKKO
5. Valitse kaksi sanaa ja tee niistä lyhyt lause, jossa tapahtuu jotain, esimeriksi ORAVA ISTUU PUUSSA .
6. Ota jokaisen sanan ensimmäinen tavu. O IS PUUS
7. Lisää ennen ensimmäistä kirjainta kodissa olevien televisioiden lukumäärä ja viimeisen tavun jälkeen oma ikäsi: 3 O IS PUUS 7
Nyt paperilla on yksilöllinen ja turvallinen salasana, mutta jos se on jo näytetty vieressä istuvalle kaverille, se ei ole enää turvallinen. Salasanaa ei saa antaa eikä näyttää kenellekään - esimerkiksi parhaalle kaverille. Vanhemmalle sen voi kuitenkin kertoa. Salasanoja ei myöskään pidä kirjoittaa lapulle, vaan niiden säilytyspaikka on omassa päässä. Salasana pitää muistaa myös vaihtaa silloin tällöin.
Tämä tehtävä on suunniteltu Opinkirjon Kuvaa, ääntä ja tekstiä - medialukutaidon harjoituksia alkuopetukseen ja kerhoihin -julkaisussa olevan Metsästä hyvä salasana -tehtävän pohjalta.
Opettaja kertoo, että turvallinen netinkäyttö vaatii usein salasanojen käyttöä. Netin sivustoilla täytyy usein keksiä salasana, jota ulkopuolinen ei saa selville. Salasana tarvitaan, jotta omat tiedot pysyvät salaisina ja omina. Esimerkiksi nimi, syntymäaika, puhelinnumero ja osoite ovat tietoja, joita ei pidä levitellä.
Miettikää yhdessä, millaisille verkkosivuille lapsilla on jo salasana ja missä sivuilla he ovat nähneet salasanojen käyttöä. Pohtikaa, millainen on hyvä salasana.
Hyvän salasanan perusajatuksia ovat:
• sitä ei ole helppo muiden arvata (ei siis kannata valita omaa nimeä tai ikää)
• se on riittävän pitkä ja sisältää sekä kirjaimia ja numeroita
• se sisältää ISOJA ja pieniä kirjaimia
• salasana ei saa tarkoittaa mitään (eli siis ei kannata valita sanaa)
Tehtävä:
Kirjoittakaa sanoja peräkkäin seuraavan ohjeen mukaan:
1. Kirjoita ensin luontoon liittyvä sana.
2. Kirjoita sen perään lempivärisi.
3. Kirjoita sen perään sana, joka alkaa O -kirjaimella.
4. Kirjoita sen perään lempiruokasi.
Sanojen pötkö voi näyttää tälle: PUU PUNAINEN ORAVA MAKAROONILAATIKKO
5. Valitse kaksi sanaa ja tee niistä lyhyt lause, jossa tapahtuu jotain, esimeriksi ORAVA ISTUU PUUSSA .
6. Ota jokaisen sanan ensimmäinen tavu. O IS PUUS
7. Lisää ennen ensimmäistä kirjainta kodissa olevien televisioiden lukumäärä ja viimeisen tavun jälkeen oma ikäsi: 3 O IS PUUS 7
Nyt paperilla on yksilöllinen ja turvallinen salasana, mutta jos se on jo näytetty vieressä istuvalle kaverille, se ei ole enää turvallinen. Salasanaa ei saa antaa eikä näyttää kenellekään - esimerkiksi parhaalle kaverille. Vanhemmalle sen voi kuitenkin kertoa. Salasanoja ei myöskään pidä kirjoittaa lapulle, vaan niiden säilytyspaikka on omassa päässä. Salasana pitää muistaa myös vaihtaa silloin tällöin.
Tämä tehtävä on suunniteltu Opinkirjon Kuvaa, ääntä ja tekstiä - medialukutaidon harjoituksia alkuopetukseen ja kerhoihin -julkaisussa olevan Metsästä hyvä salasana -tehtävän pohjalta.