Tietokone tutuksi

Tavoitteet

  • Oppilas muistaa tietokoneen käytön pelisäännöt ja osaa noudattaa niitä.
  • Oppilas ymmärtää, miksi pelisääntöjen noudattaminen on tärkeää.
  • Oppilas ymmärtää tietokoneeseen liittyvät peruskäsitteet: näyttö, näppäimistö, hiiri, osoitin, työpöytä, ohjelma, tiedosto.
  • Oppilas osaa käynnistää ja sammuttaa tietokoneen.
  • Oppilas osaa käyttää hiiren vasenta painiketta.
  • Oppilas osaa käyttää käyttäjätunnusta ja salasanaa.
  • Oppilas osaa avata ohjelman.
  • Oppilas osaa tuottaa teksitiedoston.
  • Oppilas osaa tallentaa tuottamansa tiedoston.
  • Oppilas osaa avata tallentamansa tiedoston.

Tietokoneen käytön pelisäännöt

Miten käytän tietokonetta oikein?

Oppilaille annetaan tehtäväksi pohtia pienissä ryhmissä, millaisia asioita heidän mielestään tulisi muistaa, kun käyttää tietokonetta. Kootaan ryhmien ehdotukset yhdessä taululle tai tietotekniikkaa hyödyntäen esimerkiksi Padletiin. Padletia voidaan käyttää niin, että opettaja kirjaa keskustelun edetessä eri ryhmien ehdotukset. Padlet tulee näin oppilaille tutuksi, vaikka sitä ei vielä tarvitse osata itse käyttää. Voidaan myös harjoitella Padletin käyttöä, niin, että oppilasryhmät kirjaavat tabletilla itse vastauksensa opettajan luomalle Padletseinälle.

Keskustellaan eri ehdotuksista. Pohditaan, mitkä olisivat esim. viisi tai kuusi tärkeintä sääntöä, kirjataan ne ja laitetaan näkyvälle paikalle tietokoneiden läheisyyteen. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi ryhmätyönä. Jokainen oppilasryhmä tekee julisteen yhdestä säännöstä. Julisteessa on sääntö kirjoitettuna ja kuvitettuna.


Esimerkkisäännöt:

Tietokonetta käyttäessäni muistan

  • pitää kädet puhtaina
  • käyttää näppäimistöä tai hiirtä tietokoneen ohjaamiseen
  • käyttää tietokonetta vain opettajan luvalla ja opettajan ohjeiden mukaan
  • kysyä, jos tulee pulmia

Tietokoneen käytön perusteet

Tutustutaan yhdessä tietokoneeseen. Opettaja kertoo ja näyttää seuraavat tietokoneen käyttöön liittyvät perusperiaatteet:

  • Miten tietokone avaataan ja suljetaan
  • Miten hiirtä käytetään
  • Mitä kirjoitetaan kohtaan käyttäjätunnus ja salasana
  • Millainen on tietokoneen työpöytä ja mitä siltä löytyy

Opettajalle löytyy hyviä ohje tietokoneen käyttöön Lisätietoa opettajalle -kohdasta. Myös oppilaiden tietämystä kannattaa hyödyntää.

Tekstinkäsittelytehtäviä

Opettaja kertoo ja näyttää aluksi seuraavat tekstinkäsittelyohjelman käyttöön liittyvät perusasiat:
  • Miten tietokoneella avataan tekstinkäsittelyohjelma
  • Miten tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetaan tekstiä
  • Mihin tekstidokumentti tallennetaan ja mistä dokumentti löytyy jatkossa
Alla olevasta linkistä voi tulostaa ohjeen oppilaiden muistin tueksi.
tekstinkasittelyohjelman avaaminen.docx.pdf

Tämän jälkeen oppilaat pääsevät tietokoneille. Jokainen pääsee kokeilemaan tekstinkäsittelyohjelman avaamista ja tekstin kirjoittamista omalla koneella. Testiluonteisesti voidaan kirjoittaa vaikka omaa nimeä. Näin näppäimistö tulee tutuksi. Tutustumisen jälkeen siirrytään varsinaisiin tehtäviin.

Hyvää joulua/ Hyvää ystävänpäivää/ Hyvää pääsiäistä/ Hyvää viikonloppua -kortti

Riippuen siitä, mikä juhlapäivä on lähestymässä, kirjotetaan tekstinkäsittelyohjelmalla useita kertoja samaa toivotusta. Kun toivotusta on kirjoitettu useita kertoja päästään muotoilemaan tekstiä. Ennen muotoilua teksti on hyvä tallentaa. Opettaja neuvoo ennen muotoiluvaihetta, miten teksti maalataan sekä miten fonttikokoa ja fonttia voi muuttaa. Muotoilussa voidaan käyttää hyväksi näppäinoikoteita.

Alla olevista linkeistä voi tulostaa ohjeet oppilaiden muistin tueksi.
ohjeet tekstin muotoiluun.pdf

vinkit näppäimistön käyttöön.pdf


Kun työ on valmis, se tulostetaan. Tulosteesta leikataan sopivan kokoinen osa ja liimataan kartongille. Näin kortti on valmis.

Esimerkki


Tavumato -paritehtävä

Tavumadon ideana on, että joku aloittaa keksimällä sanan, esim. susi. Seuraava jatkaa keksimällä sanan, jonka alkutavu on sama kuin edellisen lopputavu, esim. sima. Harjoitellaan ensin yhdessä, niin tavumadon idea tulee tutuksi. Yhteisharjoittelun aikana opettaja kirjoittaa oppilaiden keksimät sanat omalla koneellaan. Näin oppilaat näkevät, miten tavumato etenee. Kun idea on tullut kaikille selväksi, opettaja jakaa oppilaat pareihin.

Jokaiselle parille on oma tietokone. Parit kirjautuvat tietokoneelle ja klikkaavat itsensä tekstinkäsittelyohjelmaan. Tavumadon aloittaja valitaan esimerkiksi pelaamalla erä (tai niin kauan, että toinen voittaa) kivi-sakset-paperi -peliä. Voittaja saa aloittaa madon keksimällä ja kirjoittamalla sanan. Tämän jälkeen toinen jatkaa tavumadon idean mukaisesti. Koska kyseessä ei ole koe tai kilpailu, toista saa ja pitääkin auttaa, jos sanan keksiminen tai kirjoittaminen on hankalaa.

Kun sanamato on kasvanut yhden rivin mittaiseksi, sitä saa alkaa muotoilla erilaisin värein ja fontein. Oppilailla on tukenaan myös tulostetut ja kuvitetut ohjeet tehtävän tekemisen tueksi. Tavumatoa voi jatkaa niin pitkäksi kuin ehtii. Tehtävä mahdollistaakin parien etenemisen omassa tahdissaan, sillä tavumato voi olla minkä pituinen tahansa. Kun tavumadot ovat valmiit, ne tallennetaan oppilaiden omiin kansioihin ja tulostetaan opettajan avustuksella. Lopuksi valmiit työt laitetaan esille luokkaan kaikkien luettavaksi.

Esimerkki