Vieraita Paraisilta

Outokummun lukio sai vieraita Paraisilta elokuun lopussa.
Läs mer på svenska och finska.

Tekstit:
JanErik Kortteinen
Fanny Engström, Ida v. Schantz

Pargas svenska gymnasium

Bilder: Från elever och lärare i Pargas svenska gymnasium

Lukion vieressä maan alla - kaivostunnelin seinää vierailijan silmin.

Pargas svenska gymnasium besökte Outokumpu gymnasium 26. - 28.8.2015

Vi startade utanför skolan med buss på onsdag morgon. Starten försenades på grund av tekniska problem, så chauffören bjöd glass åt alla hungriga passagerare då vi pausade i Tammerfors. Då vi kom fram var vi alla trötta men nöjda med vårt övernattningsställe, på en lägergård, i närheten av Outokumpu. Där fick vi möjlighet att bada bastu och simma i den vackra sjön, och vi åt vinbär direkt från buskarna på
gården. Efter ett kvällsmål gick vi och sova, eftersom väckningen var tidig.

På torsdag morgon startade vi från lägergården med buss mot Outokumpu gymnasium, som finns i den gamla gruvans utrymmen. Skolan är en hög gammal träbyggnad alldeles vid gruvans kant. Vi fick möjligheten att gå in i gruvan under jorden och delta i en guidad tur. Det var många som hade lite kallt, men det var en upplevelse.

Efter maten började det regna, men utan att bry oss om regnet fortsatte vi raskt med att spela frisbeegolf med Outokumpus gymnasieeleever. På eftermiddagen åkte vi ut till en ås och fick där njuta av den vackra naturen. På kvällen åt vi en pizza buffé i en restaurang i centrum av Outokumpu.

På fredagen besökte vi Valamo kloster, där vi hade en guidad tur och en möjlighet att köpa hem souvenirer. Resten av resan gick problemfritt förutom det konstanta regnet. Vi vill tacka Svenska kulturfonden och Hem och Skola, vilka har sponsorerat vår resa.

JanErik
Kortteinen
från Pargas svenska gymnasium

Pargas svenska gymnasium vieraili Outokummun lukiossa 26. - 28.8.2015

Lähdimme matkaan keskiviikkoaamuna noin kello kahdeksalta koulun ulkopuolelta. Matkamme lähtö viivästyi teknisten ongelmien takia, joten hiukan myöhässä pääsimme lähtemään. Myöhästymisen takia linjaauton kuljettajamme osti Tampereella koko bussilliselle nälkäisiä matkustajia jäätelöä. Perille päästyämme olimme väsyneitä mutta tyytyväisiä yöpymispaikkaamme, joka oli Outokummun läheisyydessä. Siellä saimme mahdollisuuden saunoa kauniin järven rannalla, ja söimme viinimarjoja
suoraan pensaasta pihalla. Iltapalan jälkeen menimme yöpuulle, koska aamulla olisi aikainen herätys.

Torstaiaamuna lähdimme bussilla Outokummun lukioon, joka sijaitsee vanhan kaivosopiston tiloissa. Sisällä tilat eivät olleet kummoiset mutta ulkokuori oli korkea vanha puurakennus, joka säväytti komeudellaan. Saimme vierailla kaivoksella joka sijaitsee maan alla, joten aika moni oli kylmissään. Kokemus rikkaampana siirryimme syömään jonka jälkeen sade taas epäonneksemme alkoi. Reippaina kuitenkin siirryimme heti frisbeegolffaamaan Okun lukiolaisten kanssa. Samassa seurueessa ajoimme harjulle Outokummun kaunista luontoa ihailemaan. Tämän jälkeen pääsimme keskustaan hotelli Malminkummun pizzabuffettiin syömään.

Perjantaina vierailimme historiallisessa Valamon luostarissa, jossa meille annettiin opastettu kierros ja mahdollisuus ostaa viemisiä kotiin. Loppumatka sujui ongelmitta jatkuvaa sadetta lukuunottamatta. Haluaisimme kiittää reissustamme Svenska kulturfonden säätiötä ja Hem och Skola yhdistystä,
jotka sponsoroivat avokätisesti matkamme.