Outokummun lukion blogi

Vieraita Paraisilta

Outokummun lukio sai vieraita Paraisilta elokuun lopussa.
Läs mer på svenska och finska.

Tekstit:
JanErik Kortteinen
Fanny Engström, Ida v. Schantz

Pargas svenska gymnasium

Bilder: Från elever och lärare i Pargas svenska gymnasium

Lukion vieressä maan alla - kaivostunnelin seinää vierailijan silmin.

Pargas svenska gymnasium besökte Outokumpu gymnasium 26. - 28.8.2015

Vi startade utanför skolan med buss på onsdag morgon. Starten försenades på grund av tekniska problem, så chauffören bjöd glass åt alla hungriga passagerare då vi pausade i Tammerfors. Då vi kom fram var vi alla trötta men nöjda med vårt övernattningsställe, på en lägergård, i närheten av Outokumpu. Där fick vi möjlighet att bada bastu och simma i den vackra sjön, och vi åt vinbär direkt från buskarna på
gården. Efter ett kvällsmål gick vi och sova, eftersom väckningen var tidig.

På torsdag morgon startade vi från lägergården med buss mot Outokumpu gymnasium, som finns i den gamla gruvans utrymmen. Skolan är en hög gammal träbyggnad alldeles vid gruvans kant. Vi fick möjligheten att gå in i gruvan under jorden och delta i en guidad tur. Det var många som hade lite kallt, men det var en upplevelse.

Efter maten började det regna, men utan att bry oss om regnet fortsatte vi raskt med att spela frisbeegolf med Outokumpus gymnasieeleever. På eftermiddagen åkte vi ut till en ås och fick där njuta av den vackra naturen. På kvällen åt vi en pizza buffé i en restaurang i centrum av Outokumpu.

På fredagen besökte vi Valamo kloster, där vi hade en guidad tur och en möjlighet att köpa hem souvenirer. Resten av resan gick problemfritt förutom det konstanta regnet. Vi vill tacka Svenska kulturfonden och Hem och Skola, vilka har sponsorerat vår resa.

JanErik
Kortteinen
från Pargas svenska gymnasium

Pargas svenska gymnasium vieraili Outokummun lukiossa 26. - 28.8.2015

Lähdimme matkaan keskiviikkoaamuna noin kello kahdeksalta koulun ulkopuolelta. Matkamme lähtö viivästyi teknisten ongelmien takia, joten hiukan myöhässä pääsimme lähtemään. Myöhästymisen takia linjaauton kuljettajamme osti Tampereella koko bussilliselle nälkäisiä matkustajia jäätelöä. Perille päästyämme olimme väsyneitä mutta tyytyväisiä yöpymispaikkaamme, joka oli Outokummun läheisyydessä. Siellä saimme mahdollisuuden saunoa kauniin järven rannalla, ja söimme viinimarjoja
suoraan pensaasta pihalla. Iltapalan jälkeen menimme yöpuulle, koska aamulla olisi aikainen herätys.

Torstaiaamuna lähdimme bussilla Outokummun lukioon, joka sijaitsee vanhan kaivosopiston tiloissa. Sisällä tilat eivät olleet kummoiset mutta ulkokuori oli korkea vanha puurakennus, joka säväytti komeudellaan. Saimme vierailla kaivoksella joka sijaitsee maan alla, joten aika moni oli kylmissään. Kokemus rikkaampana siirryimme syömään jonka jälkeen sade taas epäonneksemme alkoi. Reippaina kuitenkin siirryimme heti frisbeegolffaamaan Okun lukiolaisten kanssa. Samassa seurueessa ajoimme harjulle Outokummun kaunista luontoa ihailemaan. Tämän jälkeen pääsimme keskustaan hotelli Malminkummun pizzabuffettiin syömään.

Perjantaina vierailimme historiallisessa Valamon luostarissa, jossa meille annettiin opastettu kierros ja mahdollisuus ostaa viemisiä kotiin. Loppumatka sujui ongelmitta jatkuvaa sadetta lukuunottamatta. Haluaisimme kiittää reissustamme Svenska kulturfonden säätiötä ja Hem och Skola yhdistystä,
jotka sponsoroivat avokätisesti matkamme.

Fanny Engström, Ida v. Schantz
Pargas svenska gymnasium

Bilder: Från elever och lärare i Pargas svenska gymnasium

Se alkoi taas

Ihana oppilaskunta järjesti ykkösille fuksiaiset viime torstaina.

Tässä kaikki näyttää vielä mahtavalta.

Että meiänkö pitäs hypätä tästä?

Mulla on tää ämpäri ihan muuten vaan mukana.

Pitäkäähän tiukasti kiinni siitä narusta.

Laulakaa kovempaa!

Hälytyskellot soivat.

Mennäänkö me kaivostunneleihin?

Huh. Valoa jälleen.

Ja riippusillalle. Tietysti kaikki yhtä aikaa...

Tässä he ovat! Kaikki tallessa.

Tulkaa vaan rohkeesti lähemmäks ja kääntykää...

...selin.

Ja näin:

Valmis lukiolainen!

(Kuvat: Outokummun lukion oppilaskunta)

Vaelluskurssi

Outokummun ja Lieksan lukion vaelluskurssi 22.-23.5.2015

Vaelluskurssi järjestettiin Patvinsuon hienoon kansallispuistoon. Mukana oli 48 innokasta ja luontohenkistä opiskelijaa Outokummusta ja Lieksasta. "...Ja siellä kaikilla oli niin mukavaa, oi jospa oisin saanut olla mukana..."

Alkuinfo Patvinsuon luontotalolla

Leirielämää

Mäntypolun kävelyretki (4,8 km)
Kansallispuistossa puu palaa ja kaatuu, toisin kuin talousmetsässä.

On opiskeltava - paikasta riippumatta...

Iltanuotiolla

Aamupalalla

Suomunjärven ympärillä on Euroopan upeimmat hiekkarannat.

Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Haikeat jäähyväiset.

Teksti + kuvat copyright Miikka Metsola

Yhteiskuntaoppi 5-kurssin opintomatka Kuopioon

Opintomatkamme määränpäänä oli tällä kertaa Kuopio ja sen erilaiset yhteiskunnan ongelmatilanteisiin erikoistuneet yksiköt. Vierailimme 14.4. Kuopion käräjäoikeudessa ja Kuopion vankilassa (aiemmin tunnettiin Kuopion lääninvankilana). Matkamme tavoitteena oli oppia eri Suomessa valtaa käyttäviä elimiä ja tutustua niiden toimintaan läheltä.

Käräjäoikeudessa pääsimme seuraamaan käytännössä, miten Suomen kolmanneksi korkein tuomioistuin käyttää sille annettua tuomiovaltaa. Päädyimme seuraamaan tapausta, jossa syytettynä oli noin 35-vuotias mies ja häntä syytettiin törkeästä kuoleman tuottamuksesta. Tapaus oli yksinkertaisuudessaan ambulanssin kuljettajan virhearviosta lähtenyt tapahtumaketju, joka johti ambulanssin ja henkilöauton nokkakolariin. Tilanne päättyi tuhoisasti 80-vuotiaan naisen kuolemaan. Syytteen oli nostanut kihlakunnan syyttäjä Heikki Ylisirniö. Mukana oikeuskäsittelyssä olivat tuomarin lisäksi kaksi maalikkotuomaria eli lautamiestä. Tapauksen ratkaisu löytyy seuraavasta linkistä: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/karajaoikeus-ambulanssikuskille-sakot-kuolonohituksesta/2026567.

Oikeuskäsittelyn jälkeen siirryimme lounaalle, josta suuntasimme Kuopion vankilaan. Saimme ystävällisen vastaanoton vankilan apulaisjohtajan toimesta. Pääsimme koko ryhmänä liikkumaan vankilan eri osissa. Tutustuimme ns. matkaselleihin, vankien perhetapaamistiloihin ja vieraidentapaamistiloihin. Tosin emme päässeet näkemään vankeja, sillä emme halunneet häiritä heitä, eikä heille oltu etukäteen ilmoitettu mitään. Kuopion vankila koostuu avovankilasta ja suljetusta vankilasta. Kuopion vankila on tutkintavankila, jossa vangit ovat usein vain kaksi vuotta, jonka heidät siirretään eteenpäin muihin vankiloihin. Vankilassa on kokonaisuudessaan noin sata vankia. Vankilan apulaisjohtaja kertoi monia uusia asioita, joita useat meistä ei ollut tiennyt, kuten että vankilassa voi suorittaa tutkinnon. Esimerkiksi ylioppilaita valmistuu joka vuosi.

Yhteenvetona matka oli onnistunut ja kaikki viihtyivät paikoissa, jonne ei pääsisi tutustumaan joka päivä. Käytimme Kuopioon siirtymiseen omia autojamme.

Teksti: Valtteri Vauhkonen 2B

Penkkareiden muistelua

Torstaina 12.2. vietettiin meidänkin lukiossamme penkinpainajaisia eli penkkareita. Abit olivat perinteisesti sotkeneet koulun ja tehneet pieniä kepposia, joista ”kärsivät” eniten ykköset, sillä siivoaminen jäi heidän kontolleen.

Ensimmäisillä tunneilla keskusradiosta kuului abiradio. Siihen sisältyi musiikkia ja abivisa, jossa oli jälleen kerran kinkkisiä kysymyksiä tämän vuoden abeista. Karkin määrässä ei tänä vuonnakaan tingitty vaan sitä oli runsaasti tarjolla abien kirmatessa ympäri koulua ja vieraillessa oppituneilla. Yksi päivän kohokohdista oli ehdottomasti abien opettajista kertovan videon katsominen. Naurua riitti kun seurasimme opettajien tuttuja hokemia ja tapoja abien näyttelemänä. Syömään pääsimme tavallista aikaisemmin ja tarjolla oli pitsaa sekä muita tavallisesta poikkeavia herkkuja.

Ruokailun jälkeen siirryimme Kiisu-teatteriin, jossa oli luvassa kakkosten järjestämää ohjelmaa. Tilaisuus avattiin äänestämällä monien upeiden pukujen joukosta se hienoin ja tänä vuonna parhaimman puvun tittelillä palkittiin Emmi Mietala hauskalla minion-asullaan. Lisäksi ohjelmassa oli erilaisia pelejä, joihin pääsi osallistumaan koko koulu opettajia myöten. Tilaisuus päättyi siihen, että kakkoset kantoivat abit kuorma-autoon ykkösten tekemän kunniakujan läpi ja pihalla seurasimme karkkisateessa abien lähtöä kuorma-autoajelulle.