Eräretkellä

Teksti

ERÄRETKI

Olimme LV-ryhmän kanssa yötä Pukalassa 20.-21. päivä.

Nukuimme 15 hengen puolijoukkueteltoissa. Retkellä oli yhteensä 25 oppilasta, 3 opettajaa ja 1 koira.

Vietimme suurimman osan ajasta läheisellä laavulla rannassa. Siellä oli monenlaista ohjelmaa mm. makkaran paistoa, leikkejä, ruuan tekoa trangioilla ja erilaisia tehtäviä. Laavulle tuli myös illemmalla partiolaisia opettamaan ensiaputaitoja.

Illalla pimeän tullen lähdimme takaisin teltoille, siellä menimme telttoihin lämmittelemään ja syömään eväitämme. Teltoissa alkoi klo. 22 hiljaisuus.

Yöllä jotkut nukkuivat paremmin ja jotkut huonommin. Yöllä oli todella kylmä. Teltoissa olisi ollut kamiinat, mutta niitä ei käytetty, koska illalla oli vielä lämpimämpi.

AAMULLA  heräsimme kuuden aikoihin. Teltat purettiin, söimme aamupalan ja lähdimme takaisin koululle. Koululla purimme tavarat ja tiskasimme trangiat. Haluamme kiittää kaikkia mukana olleita ja retken mahdollistajia. :)

ERÄRETKI

Se tuntui mielenkiintoiselta. Me paistoimme makkaraa. Me rakensimme pojat ja tytöt omat teltat. Tietenkin pojat voittivat. Me rakensimme paarit. Teimme ne koivusta ja muista luonnontuotteista ja harjoittelimme siteiden laittamista nilkkaan. Nukuimme hyvin mutta aamulla oli kylmä. Ruoka oli hyvää. Menimme koululle aamusta. Retki oli kiva :)

Metsäretki

Olimme metsäretkellä Pukalassa 20.-21.9 lyhytvalinnaiskurssin kanssa. Lähdimme päivällä Pukalaan n. puoli yhden aikoihin. Kun pääsimme sinne pystytimme poikien ja tyttöjen teltat pienen kisan muodossa. Ja tytöt tietenkin voittivat sen YLIVOIMAISESTI koska kun lähdimme sen jälkeen laavulle poikien teltta oli lyssähtänyt kasaan. Laavulla teimme erilaisia tehtäviä esim

ensiaputaitoja, piilosta, selviytymistä autiosaarella (jos näin tapahtuisi). Piilosta oli mukava mennä koska olimme metsän siimeksessä ja piiloja löytyi vaikka mistä. Tehtävien jälkeen teimme ruokaa trangioilla. Ruoan tekeminen oli helppoa ja rattoisaa, mutta se maistui hieman jännältä ja sen koostumus oli ällöttävä. Ruoan jälkeen paistelimme makkaraa ja lauleskelimme lauluja. Jännitimme myös metsästäjien uivaa minkkisaalista. Sitä ei kuitenkaan saatu kiinni, koska toinen metsästäjistä ei nähnyt tätä kyseistä minkkiä. Olimme ottaneet mukaan vaahtokarkkeja ja kaakaota, mutta me unohdettiin ne teltoille ja jouduimme hakemaan ne sieltä. Eksyimme matkalla, mutta löysimme laavulle partiohuudon avulla. Kysyimme laavulla apua teltoille menevästä polusta. Ja loppujen lopuksi saimme saattajan joka ohjeisti meidät molempiin suuntiin. Kiitos Atte. Kun pääsimme takaisin paistelimme vaahtokarkkeja ja sitten pitikin lähteä takaisin teltoille. Siinä sitten hoideltiin iltapuuhat ja mentiin telttoihin nukkumaan. Heräilimme keskellä yötä vähän väliä siihen että teltassa oli pakkasta. Meillä oli makuupussit ja paljon vaatteita päällekkäin, mutta eihän ne mitään hyödyttänyt. Kun aamulla heräsimme söimme aamupalan ja lähdimme koululle. Koululla laitoimme teltat kuivumaan ja pesimme trangiat. Retki oli muuten mukava mutta yö oli todella kylmä!

Kiitos kaikille retkellä olijoille!

-Viivi, Ronja ja Jella

Kuvaus eräretkeltä

ERÄRETKI

Me saavuimme Pukalaan ja pystytimme teltat. Sen jälkeen mentiin laavulle kävellen. Siellä me tehtiin eri aktiviteettejä esim. Ensiaputaitoja, piilosta, nuotion sytyttämistä, paarien tekoa sekä suunnittelu saarelle jäämisestä sekä selviytymisestä. Paistettiin myös makkaroita ja syötiin herkkuja. Lopussa oli vähän vapaa-aikaa. Tehtiin myös itse ruokaa trangioilla. Eräretki tuntui myös jännittävältä koska yövyttiin teltassa. Eräretki oli mahtava kokemus.

Teltan pystyttäminen oli aika hankalaa koska maakiilat piti pystyttää vähän vinoon sekä tukevaan paikkaan. Telttakepit piti asettaa myös hyvin.

Yö oli hyvin kylmä, koska meillä ei ollut kamiinaa päällä, koska illalla oli lämpimänpi.

ERÄRETKI

Olimme pukalan virkistysmetsässä. Kokosimme teltan yhdessä, kävelimme laavulle metsäpolkua pitkin, teimme ruokaa trangioilla. Lisäksi harjoittelimme ensiaputaitoja, paistoimme makkaraa ja vaahtokarkkeja. Me myös teimme luonnon antimista paarit, palasimme teltoille, pesimme hampaat, menimme nukkumaan. Aamulla söimme aamupalaa, lähdimme kotiin.

Retkivarustelista

Vaatetus ja yleiset varusteet

Reppu tai rinkka, jossa sadesuoja tai muovipussi
Kumisaappaat ja villasukat tai vaelluskengät
Sandaalit
Sadevaatteet
Ulkoiluvarustus: takki ja ulkohousut
Vaihtovaatekerta: vähintään varasukat on hyvä olla
Lämmintä vaatetta tauoille. Esim. Fleece tai villapaita ja pitkät alushousut
Päähine
Käsineet

Yöpyminen ja hygienia

Makuupussi
Makuualusta
Vettä, juomapullo

Yövaatteet, myös varavaatekerta käy hyvin yövaatteiksi
Hammasharja+tahna
WC-paperia
Nenäliinoja
Pieni pyyhe kasovojen pesuun

Ruokailu

Muovilautanen
Lusikka
Kuksa tai muovimuki
Trangia (jos kotona on. Syömme ryhmissä, joten jokainen ei tarvitse omaa)
Omaa evästä, jos haluaa
Herkkuja, jos haluaa
Juomaa: kahvia, mehua. Kuuman juoman voi ottaa termospulloon