Matkapäiväkirja

Maanantai 25.4.

First we travelled to the airport, from there by plane to another airport and flew to Italy. We were tired and restless in the evening so we went to bed pretty early.

Päivä alkoi aamulla menemällä koululle ja sieltä jatkoimme taksilla kohti Helsinkiä. Helsingistä jatkoimme lentokoneella Saksaan ja siellä oli lentokoneen vaihto, jolla lensimme Italian Pisaan. Lentokentältä menimme bussilla hotellille ja saimme huoneet. Sen jälkeen menimme illalliselle italialaisen opettajan ja hänen perheensö kanssa.

Kierrättäminen oli huomioitu mielestämme aika huonosti, kun ruokaa heitettiin roskiin. Se oli periaatteessa meidänkin vika, koska emme halunneet sydä kaikkea. Ympäristö taas oli tosi puhdas ja siisti.

Luonto poikkesi Suomen luonnosta kasvillisuudella ja että täällä roskataan vähemmän.

Tiistai 26.4.

We wake up and go to eat breakweast. Then we went to the buss stop to wait for the buss which took us to the New scool where we met our New italian friens. we got to know the scool and then we eat local bread. we played and left boat driwing in livorno. then we left to hotel. at the hotel we had litlebit of free time. then we went to Dinner and go to sleep.

Koululla leikimme papereilla ja käytimme mielikuvitusta. sen jälkeen teimme papereista pikkupaloja, liimasimme paperipajoja kartonkeihin ja teimme niistä taidetta.

Olemme huomaneet Titon kanssa että täällä syödään tosi paljon ruokaa. Haluaisimme Titon kanssa tietää miksi täällä syödään niin paljon ruokaa.

Täällä puissa on lehdet, ja täällä on paljon eri puita kuin Suomessa. Täällä ei ole lunta. Täällä vesi on läpinäkyvää.

Torstai 28.4.

We woke up at 6.45 and did the morning action. We left for breakfast at 7.15. Bread and biscuits were eaten. We ate and took a bus to Florence.
On the way to Florence we talked to the Italians. Seen on the way solar panels a lot, as well as a wind farm. In Florence we had a guided tour. The guided tour was to a few churches and statues
The vegetation was different than in Finland. There are cacti, palm trees and vines here.
We also went for ice cream after food. Cardboard and plastic recycling had been taken into account at the ice cream kiosk. There were two recycling bins in the yard.
For dinner, we ate vegetable pasta and pudding, and celebrated Tappara's victory by running around the statue of Ferdinand Medici listening to music.

Heräsimme 6.45 ja teimme aamutoimet. Lähdettiin aamupalalle 7.15. Syötiin leipää ja keksit. Söimme ja lähdettiin bussille Firenzeen.
Matkalla Firenzeen Juttelimme Italialaisten kanssa. Nähtiin matkalla aurinko paneeleita paljon, sekä tuulivoimala. Firenzessä meillä oli ohjattu kierros. Ohjatulla kierroksella käytiin muutamassa kirkossa ja katsottiin patsaita
Kasvillisuus oli erilainen kuin Suomessa. Täällä on kaktuksia, palmuja ja köynnöksiä.
Kävimme myös jäätelöllä ruoan jälkeen. Jäätelökioskilla oli huomioitu pahvi- ja muovikierrätys. Pihalla oli kaksi kierrätysastiaa.
Iltapalaksi söimme kasvis pastaa ja vanukasta, sekä juhlittiin Tapparan voittoa juoksemalla Ferdinand Medici patsasta ympäri kuunnellen musiikkia.

Perjantai 29.4.

Aamulla söimme aamupalan ja sen jälkeen menimme bussilla koululle. Koululla kävimme läpi viikon antia ja osallistujat antoivat palautetta viikosta. Oppilaat ja opettajat kertoivat mitä kaikkea he olivat viikon aikana oppineet. Italialaiskoulun oppilas oli valmistellut hienon esityksen viikon aikana otetuista kuvista ja videoista. Osallistujapalautteita pääsee lukemaan täältä.

Koulussa kävimme myös läpi projektin teemaa "Nature and Environment". Meillä on työskentelyä varten luotuna eTwinning-projekti nimeltä "Let's save the nature". Kävimme yhdessä läpi projektityöskentelyä ja miten yhteistyömme voi jatkua tämän liikkuvuuden jälkeen: Eräjärven koulun oppilaat voisivat seuraavaksi esitellä koulun Vihreä lippu -toimintaa. Tämän jälkeen italilaiskoulu voisi lähteä mukaan Vihreä lippu -ohjelmaan (Eco-School programme).

Koulussa oppilaille jaettiin osallistumistodistukset. Sen jälkeen vuorossa oli vielä viimeinen työpaja, jossa jatkettiin taideprojektin tuotoksien työstämistä. Tällä kertaa oppilaiden töistä askarreltiin kirjanmerkkejä, joihin kerättiin kaikkien oppilaiden nimet ja heidän ajatuksiaan viikosta. Niistä tuli tosi hienoja!

Koulupäivän jälkeen söimme lounaaksi pizzaa. Iltapäivällä ohjelmassa oli vierailu Livornon Aquariumiin, jossa tutustuimme meren eläimiin sekä merieläinten suojeluun. Akvaariossa oli hoidettavana mereltä pelastettuja eläimiä. Lisäksi tarjolla oli paljon tietoa luonnonsuojelusta. Vierailun jälkeen kävimme jätskillä ja pelasimme jalkapalloa puistossa.

Illalla menimme yhdessä italialaisoppilaiden kanssa ravintolaan illalliselle. Illan päätteeksi jouduimme hyvästelemään osan uusista ystävistämme. Heitä tulee kova ikävä!

Lauantai

We woke up in the morning later than usual. One of the group was already awake at 6 p.m. We left for about 9 am for breakfast and handed over the rooms. We went with the Italians swimming, some collected rocks from the beach, because there are no similar rocks in Finland. After that, it was time to say hello and go shopping! After shopping we picked up our luggage and took a taxi which took us to the airport. Some took a long trip with the bags at the airport and some just showed a passport and it was instantly over. We went after a security check. We waited for about an hour for the plane and then headed for Germany. In Germany this time did not have to run, but quickly had to go bought lunch and we went on a plane. Some slept for a while. In Finland we went for a taxi and some slept all the way to Eräjärvi school. Then it was time to go home to sleep.
The trip was memorable !!!

Heräsimme aamulla myöhemmin kuin normaalisti. Yksi ryhmästä oli jo klo 6 hereillä. Lähdettiin n. Klo 9 aamupalalle ja luovutettiin huoneet. Kävelimme italialaisten kanssa uimassa osa keräili kiviä rannalta, koska samanlaisia kiviä ei ole Suomessa. Sen jälkeen oli aika sanoa heipat ja lähteä kaupoille! Shoppailun jälkeen haimme matkatavarat ja lähdettiin taksille joka vei meidät lentoasemalle. Osalla kesti matka laukkujen kanssa pitkään lentokentällä ja osa näytti vain passin ja se oli hetkessä ohi. Mentiin sen jälkeen turva tarkastuksee. Odottelimme n. Tunnin lentokonetta ja sitten lähdettiin kohti Saksaa. Saksassa ei tällä kertaa tarvinnut juosta, mutta ripeästi piti mennä ostettiin eväät ja menimme lentokoneeseen. Osa nukkui jonkun aikaa. Suomessa lähdimme taksille ja osa nukkui koko matkan Eräjärven koululle saakka. Sitten oli aika lähteä kotiin nukkumaan.