3-4 vuotiaat
Sovelluksia
Kirjainten ja numeroiden mallintamista ja harjoittelua.
Lasten Areena
Monipuolista sisältöä katseltavaksi ja kuunneltavaksi. Sovelluksen kaikki sisältö on suunniteltu lasten käyttöön.
Pikku Kakkosen Eskari
Sisällöltään laaja. Löytyy paljon tekemistä mm. lukuvalmiuksia, matemaattista ajattelua ja musiikkia. Ei vaadi lapselta lukutaitoa.
Möllit
Mölli-hahmojen liikuttaminen erilaisten ratojen läpi. Pelata voi yksin tai yhdessä (max. 4hlö). Tukee ja kehittää matemaattista ajattelua sekä yhteistoimintataitoja.
Oppi ja Ilo ilmaiset verkkopelit lapsille
Verkkopelit on suunniteltu lapsen ikä- ja kehitysvaihe huomioiden.
Sopivan taitotason pelit ja puuhat innostavat lasta ja takaavat oppimisen ilon. (Ilmaiset verkkopelit lapsille (oppijailo.fi)).
Musicplay Activity (musicplayonline.com)
Kokoelma virtuaalisia soittimia.
Aikakausmedia | Lasten lehtikone
Tehdään oma lehti Lyyti Kynäsen ja Seppo Sanasen kanssa! Palvelun avulla voit luoda lasten kanssa oman printtilehden. Lehtikone on ilmainen, ja se on osa Aikakausmedian varhaiskasvatukseen suunnattua mediakasvatuskokonaisuutta.
Soiva syli | Yle Areena – podcastit
– lauluja ja loruja pienimmille.
Kielinuppu - YouTube
Kielinuppu-menetelmän laulut ja opetusvideot tukevat lasten suomen kielen oppimista. Laulut julkaistaan opetusvideoineen YouTubessa, jossa ne ovat helposti kaikkien saatavilla. Nimi "Kielinuppu" viitataan orastavaan kielitaitoon, joka puhkeaa myöhemmin kukkaan.
Kielinuppu-laulut soveltuvat tukemaan kaikkien varhaiskasvatusikäisten lasten kielen kehittymistä. Lauluista hyötyvät erityisesti maahanmuuttajataustaiset ja monikieliset lapset sekä lapset, joilla on haasteita kielen kehityksessä. Monet varhaiskasvattajat, S2-opettajat, erityisopettajat ja puheterapeutit ovat ottaneet Kielinuppu-menetelmän työkalukseen.
Äänipankki | Papunet
Papunetin äänipankista löydät helposti hakutoiminnolla erilaisia teemoja äänistä. Voit käyttää ääniä vapaasti, esimerkiksi, QR-koodeissa, peleissä ja äänten tunnistamisessa lapsien kanssa
Valkotaulu piirrosohjelma -Puro123 whiteboard; voit piirtää mitä haluat.
Sävellä oma laulu ja kuuntele se.
Scratch Jr.
Scratch Jr. on yksinkertainen, pelinomainen ja ilmainen graafinen ohjelmointiympäristö, joka toimii niin iOS-laitteilla kuin Android-laitteillakin. Scratch Jr. toimii hyvin ensimmäisenä ohjelmointiympäristönä pienille lapsille ja sen perustoiminnot on opittavissa muutaman tunnin kokeilulla. Scratch Jr:n avulla voi oppia ohjelmoinnin perukäsitteitä.
Scratch Jr. pelisovellus löytyy sekä Google Play kaupasta että Apple Storesta.
Perustietoja ja ohjeita: http://www.scratchjr.org/
Inventioneers
Inventioneers peli haastaa pelaajaan pohtimaan, miettimään, tutkimaan, kokeilemaan ja yrittämään uudelleen!
Tämä on loistava sovellus toiminnanohjauksen ja keskittymisen taitojen harjoitteluun sekä ketjureaktioiden tutkimiseen: mitä tapahtui ja miksi, mihin se johti?
Inventioneers pelisovellus löytyy selä Google Play kaupasta että Apple Storesta.
Google Earth
Google Earthin avulla pystyy tutkimaan maailmaa yläilmoista satelliittikuvien avulla. Google Earth mahdollistaa koko maapallon maanpinnan kolmiulotteisen tarkastelun.
Google Maps
Google Maps –karttasovelluksella pääsee tutkimaan lähiympäristöä. Reittiä esimerkiksi retkikohteeseen voi tarkastella etukäteen. Street View -näkymässä pääsee ihmettelemään rakennuksia ja ympäristöä uudesta näkökulmasta.
Retkikasvio
Retkikasvio on kasvitieteellinen lajitietosovellus iOS ja Android -puhelimiin ja tabletteihin, joka sisältää:
- Retkeilykasvion lajinkuvaukset, piirroskuvat, määrityskaavat ja käsitekuvaukset liitettynä ajantasaiseen nimistöön ja taksonomiaan
- Yliopistojen lajintuntemuksen oppimisympäristö Pinkan
- Lajitietokeskuksen tallentamat valokuva-aineistot ja digitoidut kokoelmanäytteet
- Kasviatlas-hankkeen tuottamat havaintokartastot
- Ajantasaiset uhanalaisuusarviot