Yläkoulu
Materiaalipankki yläkoulu
Digisanasto
Ylen kokoamasta laajasta digisanastosta löydät ymmärrettävät selitykset digisanoille.
Classroomscreen
Tarvitsetko kelloa, noppaa, TimeTimeriä, liikennevaloja tai apu ryhmiin jakamiseen - nämä kaikki ja paljon muuta löytyvät Classroomscreenistä. Videotykin avulla pystyt heijastamaan screenille valitsemasi ohjeet ja sisällöt. Hyvä apuväline ohjeistukseen, aikatauluttamiseen yms.
Yle Triplet - uutisvideoista oppimateriaalia
"Yle Tripletiin julkaistaan joka koulupäivä kolme videota sekä päivänpolttavista uutisista että lasten ja nuorten maailmasta. Kirjautunut käyttäjä voi hyödyntää jokaiseen videoon laaditut tehtäväpaketit kysymyksineen ja visoineen. Yle Triplet on kehitetty opettajille, jotka haluavat käyttää ajankohtaisia aiheita opetuksessa ja parantaa oppilaidensa medialukutaitoa."
Scratch - ohjelmointi
Ohjelmointiohjeet vaihe vaiheelta Scratchiin.
Kopiraittila - Kopiosto
"Opettajan materiaalipankkiin on koottu koulu- ja luokka-asteittain kaikki Kopiraittilan opettajan materiaalit, opetusvinkit, muistilistat, työpajaohjeet, lähdemerkintämallit sekä tulostettavat tehtävät ja kunniakirjat."
Ohje iMoviella videon tekemiseen
Ohje iMovien käyttöön.
Näin teet hyvän videon
Ylen artikkeli, jossa kerrotaan, mistä elementeistä onnistunut video koostuu.
Luvallisten kuvien hakeminen netistä
Mitä kuvia saan käyttää koulutyössäni? Miten löydän nämä kuvan Googlesta tai Safarista? Linkin takaa löytyy kuvalliset ohjeet kuvien hakemiseen. Materiaali on Tuusulan digikoordinaattorien tuottama.
Yle: Testaa tietosi tekijänoikeuksista
"Tiesitkö, että tekijänoikeuslaki suojaa jopa ihan tavallista valokuvaa? Testaa, kuinka hyvin tunnet tekijänoikeuden rajat arkisissa tilanteissa. -- Testaa tietosi ja opi uutta 14 tiukalla kysymyksellä."
Missä kulkevat median rajat? Video-oppimateriaali mediaetiikasta
"Missä kulkevat median rajat? on journalismin ideaa ja etiikkaa avaava oppimateriaali, jonka pohjalta yläkoulun tai toisen asteen opettaja voi pitää mediaetiikkaa käsittelevän tunnin.-- Missä kulkevat median rajat? on journalismin ideaa ja etiikkaa avaava oppimateriaali, jonka pohjalta yläkoulun tai toisen asteen opettaja voi pitää mediaetiikkaa käsittelevän tunnin. Myös toimittajat voivat hyödyntää materiaalia kouluvierailulla."
Kriittisen arvioinnin työkalu
"Sosiaalisessa mediassa ja erilaisissa verkkoympäristöissä törmää monenlaisiin mediasisältöihin, joiden luotettavuuden arviointi voi olla haastavaa. Oheinen työkalu auttaa sinua tarkastelemaan netin ja somen mediatekstejä kriittisesti sekä pohtimaan syvällisemmin sisältöjen luotettavuutta."
Tunnista disinformaation strategiat
"TUNNISTA DISINFORMAATION STRATEGIAT. Oppimateriaali yläasteen ja lukion opettajille
Tunnista disinformaation strategiat -materiaalipaketti sisältää kolme lyhyttä dokumenttielokuvaa, aktiviteetteja luokkahuoneeseen ja kiteytetyt ohjeet opettajille, jotka auttavat saamaan selkoa disinformaation labyrinttiin. Materiaalipaketti vastaa kysymyksiin:
Mitä ovat misinformaatio, disinformaatio ja valeuutiset?
Miten ne vaikuttavat meihin yksilöinä ja yhteiskuntana?
Mitä vaaroja ne tuovat demokraattisille yhteiskunnille ja mitkä ovat motiivit niiden takana?"
Tunnista disinformaation strategiat -materiaalipaketti sisältää kolme lyhyttä dokumenttielokuvaa, aktiviteetteja luokkahuoneeseen ja kiteytetyt ohjeet opettajille, jotka auttavat saamaan selkoa disinformaation labyrinttiin. Materiaalipaketti vastaa kysymyksiin:
Mitä ovat misinformaatio, disinformaatio ja valeuutiset?
Miten ne vaikuttavat meihin yksilöinä ja yhteiskuntana?
Mitä vaaroja ne tuovat demokraattisille yhteiskunnille ja mitkä ovat motiivit niiden takana?"
Deepfake eli syväväärennös
"Verkossa leviää niin luotettavaa kuin virheellistä tai tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa informaatiota. Informaatio vaikuttaa ihmisten tietoon ja käsityksiin ja se ohjaa myös toimintaa ja valintoja. On hyvä olla tietoinen epäluotettavaan informaatioon liittyvistä ilmiöistä ja opetella tunnistamaan niiden piirteitä.
Tutustu syväväärennökseen (deepfake) katsomalla video ja tekemällä siihen liittyvät tehtävät."
Tutustu syväväärennökseen (deepfake) katsomalla video ja tekemällä siihen liittyvät tehtävät."
Monilukutaitoa vahvistamassa
"Monilukutaitoa vahvistamassa -verkkotehtävät sopivat myös nuorten itsenäiseen työskentelyyn ja ne vahvistavat monipuolisesti nuorten monilukutaitoa. Tehtävät on jaettu viiden eri teeman alle, joista jokainen sisältää 2–3 tehtävää. Jokaiseen yksittäiseen tehtävään kuuluu pieni lämmittelyharjoitus sekä itsenäinen tuottamisharjoitus, joka voidaan palauttaa opettajalle/ohjaajalle sovitulla tavalla. Jokaiseen tehtävään kuluu aikaa arviolta 30–45 minuuttia."
Tehtävävinkkejä mediakasvatukseen opettajilta opettajille
Oppimateriaalikooste Mediakasvatusseuran sivuilla.
Vinkkejä medialukutaidon harjoittamiseen
Selkokieliset mediakasvatustehtävät
"Hyvällä mielellä median kanssa -tehtäväkokonaisuus on tehty niitä oppijoita ajatellen, joille voi olla
hyötyä selkeästi etenevistä ja selkokielisistä tehtävistä. Tehtävissä on otettu huomioon erilaisia
oppimisen ja kommunikaation haasteita sekä erityistarpeita oppimisen järjestämiseen. Tehtävien
kohderyhmänä ovat erityisesti 12-18 -vuotiaat ja heidän kasvattajansa, mutta tehtäviä voidaan
hyödyntää myös nuorempien tai vanhempien oppijoiden kanssa. Kaikki tehtävät ovat selkokielisiä
ja jokainen tehtävä sisältää myös selkokielistä tietotekstiä käsiteltävän aiheen ympäriltä. "
hyötyä selkeästi etenevistä ja selkokielisistä tehtävistä. Tehtävissä on otettu huomioon erilaisia
oppimisen ja kommunikaation haasteita sekä erityistarpeita oppimisen järjestämiseen. Tehtävien
kohderyhmänä ovat erityisesti 12-18 -vuotiaat ja heidän kasvattajansa, mutta tehtäviä voidaan
hyödyntää myös nuorempien tai vanhempien oppijoiden kanssa. Kaikki tehtävät ovat selkokielisiä
ja jokainen tehtävä sisältää myös selkokielistä tietotekstiä käsiteltävän aiheen ympäriltä. "
Sometutor - materiaalia digiturvatunteihin
Raision kaupungin tuottamaa materiaalia 7-9lk. digiturvataitojen tukemiseen.
Sosiaalisen median turvataitoja
"Lapsia ja nuoria tulisi tukea toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa, sillä sosiaalisen median käyttöön voi hyvien puoliensa lisäksi liittyä esimerkiksi virheellisen tiedon vastaanottamista ja nettikiusaamista. Sosiaalisen median turvataidot ovat keskeisiä kansalaistaitoja ja niiden oppiminen tulisi turvata jokaiselle. Oppaassa kuvataan SoMe Detectives -mobiili- ja verkkopeli, jonka avulla lapset ja nuoret oppivat tunnistamaan, nimeämään ja ratkomaan sosiaalisen median ongelmatilanteita sekä toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti sosiaalisessa mediassa. Opas sisältää myös ehdotuksia, miten SoMe Detectives -peliä voidaan käyttää kouluopetuksen tukena."
Nuoren digiturvataidot
Yläkouluun soveltuva materiaali, joka herättelee pohtimaan mitä erilaisissa digitaaliseen mediaan liittyvissä tilanteissa tulisi tehdä.
Vihan valtatiellä - Julia Thurén
"Mikä saa meidät fiksut ihmiset muuttumaan verkossa hirviöiksi? Toimittaja ja tietokirjailija Julia Thurén tekee tutkimusmatkan ihmismielen syövereihin. Millaiset mekanismit meitä ohjaavat? Mitä yhteiskunnallisia seurauksia ikävällä verkkokeskustelulla voi olla? Kolme alle 10min videota avaavat asiaa tieteeseen nojaten." Yle.
Hakkerin tietoiskut - Yle
"Laura Kankaalla on tietoturvan asiantuntija ja nettirikollisia paljastava "hyvishakkeri". Hän avaa lyhyillä videoilla jokaisen netinkäyttäjän kohtaamia tietoturvan haasteita ja ilmiöitä."
Vinkkejä hyvinvoinnin tukemiseen
Rovaniemen hyvinvoinnin vuosikellosta löytyy vinkkejä 7-9lk. hyvinvoinnin tukemiselle.
Elisan digiturvakoulu
"Elisan digiturvakoulu on lapsille ja nuorille tarkoitettu tietopaketti siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun liikkuu netissä ja somessa. Lyhyillä videoilla käsitellään muun muassa somehuijauksia, omien tietojen jakamista somessa sekä kerrotaan miten toimia, jos joutuu somekiusaamisen uhriksi. Mukana on vinkkejä keskustelunaiheiksi vanhemmille ja kasvattajille."
NettiAgenttitunti 8.luokkalaisille
Kahdeksasluokkalaisten kaksoistunti käsittelee yksityisyyttä, sananvapautta, sananvastuuta sekä vaikuttamista ja houkuttelua. Tuntikokonaisuudessa herätellään kiinnostusta sovellusten käyttöoikeuksa kohtaan, pohditaan mitä on trollaus ja miten se on myös vaikuttamista. Lopuksi pohditaan millä tavoin eri ikäisiin, eri paikkakunnilla asuviin ihmisiin kohdistuu vaikuttamista. Oppituntiin sisältyy Ylen Trollitehdas-peli, siihen liittyvä kysely sekä ryhmätehtävä ja muutama extratehtävä.
Ohjelmointivinkit - eNorssi
"eNorssin ohjelmointipolku
Ohjelmointipolku tarjoaa tietoa ja esimerkinomaisia konkreettisia keinoja ohjelmointi-opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen eri luokka-asteilla. Ohjelmointipolku on laadittu digitaalisen osaamisen kuvauksiin ja Uudet Lukutaidot -ohjelman tavoitteisiin perustuen."
Ohjelmointipolku tarjoaa tietoa ja esimerkinomaisia konkreettisia keinoja ohjelmointi-opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen eri luokka-asteilla. Ohjelmointipolku on laadittu digitaalisen osaamisen kuvauksiin ja Uudet Lukutaidot -ohjelman tavoitteisiin perustuen."
Mysteerijuna-pakopeli
"Mysteerijuna-peli on suunnattu yläkouluikäisille. Yle Oppiminen on tehnyt yhdessä opettajien kanssa opetuspaketin, joka auttaa paneutumaan syvemmin Mysteerijuna-pelissä nouseviin koodausteemoihin. Opetuspaketti antaa opettajalle vinkkejä Mysteerijuna-pelin tehtävien ratkaisemiseen, laajempaa taustatietoa ohjelmoinnillisesta ajattelusta sekä tehtäviä, joita voi tehdä esimerkiksi Mysteerijuna-pelin pelaamisen jälkeen. Tehtävien avulla pelin sisältö konkretisoituu vielä enemmän oppilaille mahdollistaen opitun siirtämisen käytännön ohjelmointitaidoksi ja ohjelmoinnilliseksi ajatteluksi."
Digitaaliset palvelut liikunnan opetuksessa
Tehtäväkokonaisuus digipelaamisesta
"Nettielämää – Se vaan pelaa
Tehtäväkokonaisuudessa tarkastellaan digipelaamista yläkouluikäisen Epun kautta, joka pelaa tietokonepelejä useita tunteja päivässä. Oppilaat pääsevät Epun tarinan kautta käsittelemään pelaamisen eri puolia ja myös pohtimaan, miten kotiväen kanssa pelaamisesta voisi keskustella rakentavasti."
Tehtäväkokonaisuudessa tarkastellaan digipelaamista yläkouluikäisen Epun kautta, joka pelaa tietokonepelejä useita tunteja päivässä. Oppilaat pääsevät Epun tarinan kautta käsittelemään pelaamisen eri puolia ja myös pohtimaan, miten kotiväen kanssa pelaamisesta voisi keskustella rakentavasti."
Hullu hullumpi yläaste -oppimistehtävät
Hullu – hullumpi – yläaste on animaatiokomedia 7.-luokkalaisten elämästä. KAVI on tuottanut tehtäviä neljään jaksoon, joissa käsitellään mediaa. Tehtäviä voi tehdä ryhmissä tai itsenäisesti.
Trollibunkkeri pakohuonepeli
Pakohuonepeli, jonka sisältö keskittyy valeuutisten maailmaan.
Materiaalia digitaalisen osaamisen kehittämiseen
Tuusulan Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman aikana luoduille nettisivuille on kerättynä materiaalia digiosaamisen edistämiseen yläkoulussa. Vie hiiri ylälaitaan "yläkoulu" ja valitse sieltä, mistä neljästä eri teemasta haluat nähdä tehtäviä. Klikkaamisen jälkeen sivulle tulee esille materiaalia. Useat materiaalit on tehty Chromebookeille, joten ne eivät ole suoraan hyödynnettävissä meillä, mutta näiden lisäksi sivuilla on paljon hyvää materiaalia ja ohjeistusta, jota pystyy hyödyntämään.
Innokas -monipuoliset materiaalit käytössäsi
"Tutustu Innokas-materiaaleihin ja hyödynnä niitä 2000-luvun taitojen oppimisen tukena! Tältä sivulta löydät Innokas-verkoston kouluttajien ja yhteistyökumppaneiden toteuttamia käytännönläheisiä materiaalipaketteja. Materiaalit on toteutettu osana Innokas-verkoston toimintaa ja sisältävät sekä ohjelmointiin ja robotiikkaan, innovaatiokasvatukseen, monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin että Suomi-Kiina kouluyhteistyöhön liittyviä kokonaisuuksia."
AOE.fi - valmista materiaalia
"Avointen oppimateriaalien kirjastossa voit löytää ja tallentaa avoimia oppimateriaaleja kaikilta koulutusasteilta. Palvelua ja sieltä löytyviä oppimateriaaleja voivat käyttää niin opettajat, kaiken ikäiset oppijat kuin kaikki oppimisesta kiinnostuneet. Oppimateriaalit ovat löydettävissä myös museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistoja kokoavasta Finna.fistä. Aoe.fi-palvelun omistaja on Opetushallitus, joka kehittää palvelua yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Lue lisää Lisätietoa -sivulta ja katso ohjeet oppimateriaalien tallennukseen Avointen oppimateriaalien kirjaston käyttöoppaasta."