Kirkkomusiikki (s. 162-163)
Ortodoksinen kirkkomusiikki ei ole samanlaista kaikkialla, s. 162-163
Tänään jatketaan kirjan sivuille 162-163. Sinun ei tarvitse erikseen lukea tekstejä kirjastasi, vaan tänään keskityt kuuntelemaan.
Kirjan tehtävä 1 (sivulta 163) kehoittaa antamaan kullekin kuulemallesi kirkkomusiikkityylille arvosanan ja miettimään miksi pidit tai et pitänyt siitä.
Anna pisteet välillä 1-5 ja kirjoita vihkoosi myös ohjeen mukaan arviosi.
Tälle sivulle on valmiiksi kerätty kymmenen videota erilaisista, ortodoksisista musiikkityyleistä. Kuuntele niistä jokaisesta ainakin osa ja arvioi vihkoosi.
Jos saat kuunneltua kaikki, löydät oikeasta reunasta vielä esimerkkejä kirjassa mainituista säveltäjistä, jotka ovat tehneet uskonnollista musiikkia. Kuuntele, jos ehdit.
Ortodoksisen kirkon kirkkolauluperinne ei ole samanlainen kaikissa maissa. Tässä siitä esimerkkejä.
1. Ortodoksisen kamarikuoron Kunnia olkoon sinulle, meidän Jumalamme (ps. 128)
Suomessa lauletaan yleensä neliäänisesti. Neliäänisessa laulussa on kaksi mies- ja kaksi naisääntä, yksi matala ja korkea kumpaakin.
2. Greek Orthodox Hymns to the Mother of God
Kreikassa lauletaan yhdellä äänen korkeudella ja laulun tueksi hyräillään toista säveltä. Kreikassa on myös tavallisesti kaksi kuoroa, jotka laulavat vuorotellen.
3.Ethiopian Orthodox Holy Chant Mahlet ZeYared
Etiopiassa käytetään rumpuja ja taputusta kirkkolaulun lisäksi.
4. Children's Choir of St. Sava's Cathedral, Belgrade, The Day of Wrath
Tässä esimerkkinä serbialainen kuoro:
5. Ortodox Music - Agios o Theos
6.Valaam Choir, We Magnify Thee, Serbian Chant
7. Alexey Mikhailov and Glinka choir: Sviridov - Pushkin's Garland, No. 7: Reveille
8. Psalm 135 - Military Orthodox/Byzantine Music
9. Our Father Sung in Aramaic
Tässä lauletaan arameaksi, sillä kielellä, mitä Jeesus puhui.
10. Pobedna Pesma (Song of Victory) - Serbian Orthodox Chant