Saksan oppilasvaihto 2015

Tinjan päiväkirja

Päiväkirja

Ma 23.3.-15
Heräsin aamulla neljän aikaan. Lentomme lähti Joensuusta kuudelta. Aluksi jännitti hieman, mutta molemmat lennot Saksaan päin sujuivat hyvin Emman vieressä. Kun Hampurin lentokentältää lähdettyämme saavuimme koululle, odottivat meitä sekä oppilaat, että äidit ruokien kanssa. Alku oli hieman nihkeää, mutta sitten lähdimme pihakierrokselle, joka kylläkin tyssäsi koriskentän kuhdalla siihen, kun päätimme pelata. Koulun jälkeen läksimme isolla seurueella erään Maybritin luo. Siellä pelasimme Unoa ja kiertelimme ulkona. Puoli neljältä Lucianan äiti tuli hakemaan meidät kotiin. Perhe vaikuttaa erittäin mukavalta ja lisäksi minulla on oma huone!
Ti 24.3.-15
Heräsin aamulla puoli kuudelta. Koulumatka taittui jalkaisin ja junalla. Koulussa oli matematiikkaa ja liikuntaa. Matikan opettaja ei suostunut puhumaan englantia, joten vieruskaverini Louis tulkkasi minulle. Koulun jälkeen jäimme tekemään taideteosta koulun pihalle. Kolmen maissa meidän piti päästä kotiin opettajan kyydillä, mutta tämä unohti ottaa meidät kyytiin. Huomasimme, että viiden junaan on vielä yli tunti, joten menimme hampurilaisravintolaan, sillä me kolme suomalaista olimme nälkäisiä. Kun pääsimme -taaskin- vähän isommalla tyttöporukalla Lucianan kotiin, pelasimme muistipeliä ja pyörimme Schwarzebekissä.
Ke 25.3.-15
Tänään kävimme Hampurissa. Siellä meillä oli laiva-ajelu, jolla näimme satamaa. Laivamatkustuksen jälkeen me suomalaiset ja yksi saksalainen menimme syömään. Muilla saksalaisilla ei ollut nälkä, joten he menivät kaupungille. Sinne mekin menimme syönnin jälkeen. Ostin suklaata kotiin tuliaisiksi. Kaikki oli halpaa. Illalla meillä oli bileet, mutta olin väsynyt, joten siellä ei ollut niin hauskaa, kuin olisi voinut olla.
To 26.3.-15
Aamulla nukuin pommiin jaheräsin 45min myöhässä. Kerkesimme kouluun, koska Lucianan äiti Imma heitti meidät juna-asemalle. Koulussä kävimme pienempien englannin tunnilla. Opettaja oli aika raju ja kertoi, ettei pidä oppilaistaan. Sitten meillä oli biologiaa. Aiheena naisen sukupuolielimet. Se oli hieman outoa. Tämän jälkeen saimme parin tunnin ajan itse katsella Bücheniä. Ostin suklaata ja T-paidan. Sitten oli esitelmä Itä- ja Länsi-Saksan yhdistymisestä. Tylsää! Illalla menemme keilaamaan. Katsotaan, jaksanko kirjoittaa siitä.
Pe 27.3.-15
En eilen jaksanut kirjoittaa keilaamisesta, mutta voin kertoa, että keilaaminen oli kivaa, mutta olen huono siinä.
Tänään menimme Lüneburgiin. Siellä uimme hienossa uimahallissa, jonka vesi oli suolavettä. Erityisesti pidin sisällä olevasta aaltoaltaasta ja suuresta ulkoaltaasta. Uinnin jälkeen läksimme syömään hienoon kreikkalaiseen ravintolaan. Söin lohta ja vihannesriisiä. Lisäksi meille jäi vielä aikaa kaupungilla kiertelyyn. Ostin tuliaiseksi pari hauskaa aamiaistarjotinta. Illaksi menimme taas Maybritin luokse. Siellä oli Katskun lisäksi myös Henni parinsa kanssa. Teimme ruuaksi kevätrullia ja pitsaa. Pitsa otti tosin kiinni paperiin ja kevätrulliin joutui muovia. Me selvisimme silti.
Kahdeksan ja yhdeksän välillä änkesimme pakolla erään saksalaispojan luokse. En olisi halunnut sinne ollenkaan, eikä poikakaan olisi halunnut ottaa meitä, sillä pikkusisarukset nukkuivat jo. Lähdin pois hieman ennen kymmentä, sillä kerroin, että minun on vielä pakattava.
La 28.3.-15
Kotimatka sujui mukavasti. Tapasimme aamulla koululla, josta meidät vietiin pikkubusseilla lentokentälle. Söimme siellä taas yhteisistä rahoista. Lennot sujuivat kivasti Emman vierissä ja olin kotona vähän ennen kuutta.