DrRacket ohjelmointi
Mikä drRacket on?
DrRacket on ilmainen ja avoin ohjelmointiympäristö, joka on suunniteltu opetuskäyttöön. Se tukee useampaa ohjelmointikieltä.
Lisätietoja.
Lisätietoja.
Racket alkeet
Tee kansioosi uusi kansio: Racket
Tallenna kaikki harjoitukset kansioosi.
Alkuvalmistelut
- Valitse DrRacketin valikosta: Language → Choose language → Teaching languages → Beginning student → OK.
-
Lopuksi paina "Run" DrRacketin oikeasta yläkulmasta.
Olet nyt valmis aloittamaan ohjelmoinnin.
-
Harjoitus
- Katsotaan yhdessä 1.2 Racket alkeet: Lausekkeet ja evaluointi
- Katsotaan yhdessä 2.1 Racket alkeet: Peruskuvioiden piirtäminen
- Käy läpi sivun 1.3 esimerkit ja sieltä erityisesti kuvioiden yhdistely. Lisätietoa siitä videosta. 2.2 Racket alkeet: Kuvioiden yhdistely
- Tarvitset käyttöösi kuvakirjaston (require 2htdp/image). Kirjoita suluissa oleva rivi ohjelman alkuun.
Tehtävä 2. Auto
Tarvitset overlay/xy-funktioita. Järjestä ensin renkaat sopivalle etäisyydelle toisitaan x-koordinaattia suurentamalla. Sitten suorakulmio molempia koordinaattia siirtämällä negatiiviseen suuntaan. Overlay-funktiota tulee siten kaksi peräkkäin.
2. Harjoitus
- Harjoitettele Define-käskyn käyttöä
Definellä määritellään itse oma funktio, jota voidaan sitten myöhemmin kutsua.
Esimerkiksi alla olevassa esimerkissä (moi) on määritelty kirjan-niminen funktio, jolle voidaan antaa kolme muuttujaa k-merkkijono eli mitä kirjoitetaan, k-väri eli kirjaimen väri ja t-väri eli taustan väri. Myös muuttujat ovat itse ohjelman omien funktioiden avulla määriteltyjä uusia funktioita. Esimerkiksi k on tekstiä (text) , joka tarvitsee muuttujaksi tekstin, fontin koon ja värin.
- Lue luku 1.2.2 Monimutkaiset kuvat
- Tehtävä 3. Tee edellisen harjoituksen auto siten, että käytät renkaiden tekemiseen define-käskyä.
- Tehtävä 4. Tee oma nimesi alla olevan esimerkin mukaan.
3. Harjoitus
- Tehtävä 5. Pikseli sydän
- Katso valmista ratkaisua tee sydän vaihtamalla värejä tai suunnittele oma kuviosi. Suunnittelussa voi ruutupaperista olla apua. Voit tehdä myös pikseliukon.
- Liitä valmis kuvasi Padlet-seinälle. Tallenna kuvasi kansioosi DrRacketistä kuvan päältä hiiren oikealla painikkeella Save image as...Mene linkin kautta Padlet-seinälle ja lisää kuvasi sinne. Laita otsikoksi nimesi.
- Tehtävä 6 ja 7. Katso video. Tee kukka ja neliökuvio videon ohjeiden mukaan.
- Video 2.4 Racket-alkeet - Kuvien muokkaus
Racket Turtle
Mikä turtle on?
Turtle on ohjelmoinnissa käytettävä piirtotoiminto. Siinä "kilpikonnaa" neuvotaan askel askeleelta piirtämään erilaisia kuvioita. Turtlella piirretään siis itse, ei käytetä ohjelman valmiita funktioita.
SydänLaukaankoulu/oppilaat/materiaalit/ATK/Racket
Turtle on ohjelmoinnissa käytettävä piirtotoiminto. Siinä "kilpikonnaa" neuvotaan askel askeleelta piirtämään erilaisia kuvioita. Turtlella piirretään siis itse, ei käytetä ohjelman valmiita funktioita.
- Katso video Racket Turtle alkeet
- Tee videon ohjeiden mukaan
- Paketin asennusohje
- Tee harjoituksia sivulta 1.3.1 Peruskuviot
- Lue ensin kohdasta 1.3 alkaen ja lisää uusi kirjasto, jotta voit käyttää turtlea.
-
Tehtävä 1. Tasasivuinen kolmio
- Tehtävä 3. Tee joku oma kuvio
- Liitä oma kuviosi Padlet-seinälle
SydänLaukaankoulu/oppilaat/materiaalit/ATK/Racket
Racket Turtle jatko
http://racket.koodiaapinen.fi/manuaali/racket_turtl_erimerkkej__rekursio.html
Suunnittele oma kuvio sivun malleja muokaamalla.
Liitä kuviosi Padlet-seinälle.
Suunnittele oma kuvio sivun malleja muokaamalla.
Liitä kuviosi Padlet-seinälle.
Racket jatko
- Racket jatko
ja 4.5 Racket Perusteet: Sovellukset osa 2
- Tehtävä 1 Tee joku 2.5 Sovelluksia tehtävistä.
- Piilokuva A tai B
- Tunnistuspeli
Listat
Tutustu listoihin ja tee valitsemasi harjoitus. Etsi löytyykö tästä aiheesta videota.
OLETHAN MUISTANUT TALLETTAA KAIKKI TYÖSI OMAAN KANSIOOSI!!!
Tehtäviä on ollut kaikkiaan 11 kappaletta.