Scratch

Scratch

Scratch toimii selaimessa osoitteessa

https://scratch.mit.edu/

Kirjaudu ohjelmaan.

Aloitus

(Tee ohjeen tehtävät.)
Tee Henrin sivuilta olevat harjoitukset 1, 2 ja 4.

Opiskele itse

1. Tutki
- tutki muiden projekteja
- katso projekteista projektisivu

2. Ideat
- valitse itseäsi kiinnostavasta aiheesta oppitunti

Tee oma peli

Lataa linkistä pelin suunnittelupohja. Luo pohjasta oma kopio (sinun täytyy kirjautua ensin Google-tilillesi), laita siihen asikirjan nimen perään oma nimesi ja jaa pohja opettajallesi.

Esimerkkipelejä:

Tasohyppelypeli
Autopeliin kierrosaika ja animointi



Lisätietoa


Scratch avulla pystyy opiskelemaan kaikessa ohjelmoinnissa käytettäviä ohjelmoinnin perusrakenteita.

Avaa Wordin tiedosto

1. Toistorakenteet (Toista ja Toista kunnes)
Lue sivu 7
2. Ehtorakenteet (Jos ja Jos - Muuten)
Lue sivu 10

Mitä seuraavassa tapahtuu. Mieti ratkaisua ensin, voit sitten kokeilla.

Tehtävä : Ylikierroksilla

Luo ohjelma, joka käskee kissaa kääntymään paikoillaan 10 astetta myötäpäivään niin kauan, kunnes käyttäjä painaa välilyöntiä, jolloin ohjelma loppuu. Lisäksi joka kerta kissan pyöriessä, jos käyttäjä painaa hiiren näppäintä, käsketään kissaa liikkumaan 10 pykälää eteenpäin sen sillä hetkellä osoittamaan suuntaan.
Lisätietoa.

3. Muuttujat
Lue sivu 12


Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä