Helmikuu

Viikko 9

Talvilomaviikko, onkin meidän ryhmällä hieman lyhyempi oman lomani vuoksi. Viikko alkoikin vasta keskiviikkona.

Aamulla isompi tyttäreni luki kirjaa aamupalan jälkeen pienemmille. Kyllä oli rauhallinen aamu.

Meillä olikin tänään retkipäivä. Lähdimme bussilla kohti kaupunkia eväät mukana. Aurinko ja pieni pakkanen hellivät meitä. Apuhoitaja oli innoissaan kun sai olla apuna.

Menimme Tervaleppälehtoon syöttämään oravia ja lintuja. Niille oli tietysti pakattu mukaan pähkinöitä. Tällä kertaa kuitenkaan kukaan eläin ei ollut meistä kiinnostunut. Ruokaa metsässä niille oli yllin kyllin.

Tervaleppälehdosta suuntasimme Katariinanniemeen, muumipuistoon.

Evästauko oli tietysti se odotetuin hetki 🤗 Lämmin mehu, ruisleipä ja pulla maistuivat.

Metsästä löytyi kotimatkalla hieno vanha kaatunut puu

Bongasimme jo Leskenlehtiä. Ajoissa ovat.

Iltapäivällä teimme kuularataa

Torstaina kävimme metson leiksalla. Ihanaa kun ilmat ovat raikkaita ja aurinkokin paistoi.

Jäätelökioski leikki on kestosuosikki 🍦🙂

Ihmettelimme meistä syntyvää varjoa. Kun kättä heiluttaa, varjokin heiluttaa

Kaverukset

Perjantaina nautimme kipakasta pakkassäästä. Mittari näytti -7 astetta. Tuttu poukama oli jäätynyt kokonaan. Sitä ihastelimme ja otimme aurinkoa tutulla penkillä.

Käsikädessä kulkeminen on välillä ihan kivaa

Viikko 8

Maanantai olikin aamusta hyvin sateinen, myrskyn jälkeen ei ollutkaan poutasää. Lähdettiin uhmaamaan säätä ja pakattiin kirjastonkirjat kassiin ja kirjastolle.

"Enni kato, mitä oon sinuu pidempi"

Palautus automaatti on aina yhtä kiva. Sitä on jännä seurata miten se "syö" luetut kirjat.

Kirjojen valitseminen käy ripeästi pikkuapureiden toimesta.

Tiistaina kävelimme aamulla Metsolan leikkikentälle. Leikkikentän vieressä ihmettelimme työkonetta. Se oli varsinkin pienten mieleen.

Lätäköitäkin löytyi. Sehän on ihan parasta kun on kunnon kuravetimet.

Iltapäivällä sisällä olikin kunnon kotileikit. Isompi tyttäreni oli mukana leikissä ja näin leikkiin tuli ihan erilainen tunnelma 🙂

Keskiviikkona lueskelimme kirjoja kun olimme nauttineet ihanasta kevät säästä Hovinsaaren leikkipuistossa.

Päiväunisaduksi on tällä viikolla valikoitunut ihana Frozen kirja, josta löytyy monia tarinoita.

Torstaina saimme ulkoilla ihanassa kevätsäässä. Linnut lauloivat ja aurinko lämmitti ihanasti.
Kaikki taapersivat innoissaan tuttua metsätietä pitkin.

Kiviä kerättiin rantatieltä, koska niitä on kiva heitellä veteen. Tämä talvi onkin ollut jännä, kun ei ole koskaan tiennyt kestääkö jää kiviä vai ei. Tänään ne molskahtivat jään läpi veteen.

Leikkikentällä oli kivaa keinua ja kiipeillä kiipeilytelineessä

Hiekkaleikkejä olemme leikkineet syksystä lähtien.

Iltapäivällä rakentelimme tekniikka palikoita

Ehdittiin pienempien kanssa vielä iltapäivällä nauttimaan auringosta ☀️

Perjantaina kävimme Metsolan leiksalla ja poikkesimme Herkkulandia-kaupassa. Ostimme levyn suklaata viikonlopun kunniaksi. Kylläpä se maistui hyvälle.

Ruokailun jälkeen jatkoimme vielä viikonloppu tunnelmia ja katselimme jakson Muumeja. Molemmat taisivat tykätä alkumusiikista 🎶

Taitava leegojen rakentelija rakensi korkean tornin.

Viikko 7

Tiistaina ulkoilimme tuulisessa säässä. Kävimme ihmettelemässä kun jäät olivat taasen melkein sulaneet pois.

Syömisen harjoittelu: Eikö sitä niin sanota että rapatessa roiskuu? 🙂 Riisin syöminen on pienille välillä hieman haastavaa.

Keskiviikkona ulkoilimme sadesäässä Metsolan vanhan koulun pihalla yhdessä Anitan ryhmän kanssa.

Ystävänpäivän kynnyksellä maalasimme ystävänpäivä-sydämmet. Pienet maalasivat marjasmoothiella.

Torstaina kävimme kuuntelemassa linnun laulua lähimetsässä.

Puunrungolla oli kiva ratsastaa ja laulaa "ihanaa ihanaa, hepo hirnahtaa...."

Koristelimme vielä hieman ystävänpäiväkortteja. Painoomme vessapaperirullan kahvilla sydämiä.

Perjantaina, Ystävänpäivänä hyppäsimme bussiin ja matkasimme Kotkan kaupunginteatteriin. Siellä oli ohjelmaa lapsille. Diskoilua, roolivaatteita ja kävi meitä moikkaamassa Pesonen etsiessään kissaansa Viirua.

Viikko 6

Maanantaina aamiainen sujui rauhallisesti, puuro maistui. Katselimme ulos ikkunasta ja jutustelimme siitä miten aamulla ei enää ole niin pimeää. Kevättä kohti ☀️

Matkasimme tänään bussilla Anitan luokse leikkimään. Siellä olikin piha täynnä meidän ryhmän lapsille uusia leluja.

Lastensuosikkiin, piirustusalustaan oli löytynyt kaikki muodot viikonlopun siivouksessa. Olipas sillä kiva piirrellä yhdessä.

Tiistaina olikin Pakkaspäivä. Teimme lasten kanssa kokeen: mitä tapahtuu kun vesi värjätään vesiväreillä ja jätetään ulos pakkaseen?
Toivottavasti pakkaset jatkuvat niin huomenna näemme tuloksen ❄

Löysimme myös luonnon omaa jäätaidetta kun lähdimme kävelemään tuttua metsätietä

Tuttu rantapoukamakin oli jäätynyt. Kepit jäivät jään päälle hienosti liukumaan, eivätkä molskahtaneet veteen. Sekös oli ihmeellistä.

Ruokana tänään kaikkien lasten herkkua, kalapuikkoja. Perunamuussiin naamioidut kasvikset (porkkana ja kesäkurpitsa) antoivat mukavaa väriä ruokaan, mutta vaativat hieman totuttelua.

Keskiviikkona lähdimme kävelemään kohti Metsolaa. Menimme Anitan ryhmän kanssa leikkimään metsään. Lapset keräsivät keppejä ja tekivät nuotion. Siihen sitten "sytytimme" tulet ja söimme leikisti oikein rapeaksi paistetut makkarat. Kylläpäs olisi maistunut ihan oikeastikin 🙂

Hienosti myös porukan pienimmät menivät metsässä

Eilinen jäätaiteemme oli onnistunut oikein hyvin. Vedestä ja vesiväristä oli muodostunut oikein hienoja värillisiä jääpalikoita

Torstaina olikin satanut vähän lunta ulkona. Siitä innostuneena maalasimme autonrenkaiden jälkiä paperille.

Idean tähän maalaukseen sain toiselta hoitajalta. Kiitos siitä Anita. Teoksista tuli oikein hienoja.

Ulkona oli ihana aurinkoinen sää. Pikku pakkanen sai jokaiselle ihanan punaiset posket.