Scratch 1

Tehtävä 1.

Liity Scratchiin. Avaa Scratch (linkki edellisessä veräjässä). Valitse "liity Scratchiin". Noudata ohjeita.

Tehtävä 2.

Kirjaudu Scratchiin. Valitse "Luo".

Siirrä komento "liiku 10 askelta" oikeanpuoleiseen lohkoon. Tuplaklikkaa komentoa. Mitä tapahtuu?

Valitse komentojoukko "Ohjaus". Siirrä komento "Ikuisesti" oikeanpuoleiseen lohkoon liikkumiskäskyn ympärille. Tuplaklikkaa komentoa.

Valitse komentojoukko "Tapahtumat". Siirrä komento "Kun klikataan" oikeanpuoleiseen lohkoon käskyihin kiinni ensimmäiseksi. Pysäytä liike punaisesta painikkeesta ja raahaa kissa vasempaan laitaan. Klikkaa vihreää lippua.

Valitse komentojoukko "Liike". Siirrä komento "Käänny 15 astetta" silmukan sisälle liikkumiskäskyn jälkeen. Käynnistä ohjelma.

Tallenna ohjelma: "Tiedosto" ->"Tallenna nyt".

Tehtävä 3.

Poista komennot raahaamalla ne keskilohkoon.

Lisää kissalle toiminnallisuus nuolinäppäimillä liikkumiseen. Valitse komentojoukko "Tapahtumat" ja sieltä "Kun painetaan". Valitse "Nuoli ylös". Lisää tämän jälkeen komentojoukosta "Liike" käsky "Muuta y:n arvoa 10". Tee vastaavat komennot "Nuoli alas", "Nuoli vasemmalle" ja "Nuoli oikealle".

Testaa ohjelmaa.

Tehtävä 4.

Lisää ohjelmaan uusi hahmo. Klikkaa kynän kuvaa ja piirrä hahmo. Lisää uudelle hahmolle vastaavat liikkumistoiminnot kuin kissalle, mutta näppäimillä "w", "a", "s" ja "d". Testaa ohjelmaa.

Tehtävä 5.

Lisää ohjelmaan muuttuja "pisteet" (komentojoukko "Tieto"). Aseta pisteet näkymään kaikille hahmoille.

Pisteen saa, kun kissa koskettaa piirrettyä hahmoa. Aseta uudelle hahmolle komennot "Kun klikataan", Ikuisesti, "Jos", "Koskettaako (kissan nimi)" ja "Muuta muuttujan pisteet arvoa 1". Testaa ohjelmaa. Mitä tapahtuu?

Lisätään pisteiden nollaus ja viive pisteiden kertymiseen. Lisää komennon "Kun klikataan" jälkeen komento "Aseta pisteet arvoon 0". Lisää muuttujan arvon muuttamisen perään komento "Odota 1 sekuntia". Testaa ohjelmaa.

Tehtävä 6.

Lisää ohjelmaan toiminto, jossa hahmot siirtyvät aina tiettyyn paikkaan, kun vihreää lippua painetaan. Voit valita paikan itse.

Tehtävä 7.

Lisää kissaan kynä, joka piirtää viivaa kissan liikkuessa.