Scratch 3

Tehtävä 1.

Ota uusi tyhjä ohjelmapohja. Tee ohjelma, jossa kissa kysyy nimeäsi ja tervehtii sinua nimellä.

Tehtävä 2.

Tee ohjelma, jossa kissa kysyy x- ja y-koordinaatin ja liikkuu siihen kohtaan.

Tehtävä 3.

Laadi ohjelma, jossa kissa kyselee yhteenlaskuja. Kissa kertoo myös, onko vastaus oikein. Väärän vastauksen tapauksessa kissa kertoo myös, mikä olisi ollut oikea vastaus.

Tehtävä 4.

Tee ohjelma, joka kyselee vähennyslaskuja välillä 1...100.

Tehtävä 5.

Tee ohjelma, joka kyselee kertolaskuja välillä 1...10.

Tehtävä 6.

Tehdään avaruusalus. Poista kissa ja piirrä tilalle avaruusalus. Älä piirrä vielä liekkejä aluksen perään, ne lisätään myöhemmin! Lisää alukselle koodi, jossa se kääntyy nuoli vasemmalle-oikealle-näppäimillä ja etenee nuoli ylös -näppäimellä.

Tehtävä 7.

Lisätään toiminto, jossa aluksen perästä lähtee liekkejä sen edetessä. Valitse "asusteet"-välilehti ja kopioi nykyinen asuste (hiiren oikea nappi). Lisää uuteen asusteeseen liekit. Sitten lisää toiminnot, jotka saavat liekit esiin, kun painetaan nuolta ylös.

Tehtävä 8.

Lisää avaruuslentelyyn paikallaan olevia asteroideja, joihin pelaaja ei saa osua. Jos alus osuu asteroidiin, peli loppuu.

Tehtävä 9.

Lisää avaruuslentelyyn kolikoita tai vastaavia esineitä, joita pelaajan täytyy kerätä. Jokaisesta kerätystä kolikosta saa pisteitä. Asteroideihin ei vieläkään saa osua.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä