Kokemuksien koulu
Katsoin Innokas Network:in tekemän videon: Maker kulttuuri ja opetus (https://www.youtube.com/watchv=I9KPlXcC6bk&list=PLHD3u4nVNPy2j22qhC38Uv8xbo2xsFvaG). Artikkelissa puhuttiin Maker kulttuurista sekä Steam ajattelusta. Aiheet itsessään kulkevat vahvasti käsi kädessä. Maker kulttuuri on oppilaslähtöistä, tekemisen ja toteuttamisen kautta toimivaa oppimista. Steam taas koostuu englanninkielisistä käsitteistä science (tiede), Technology (teknologia), Engineering (insinööritaidot), Arts (taito- ja taideaineet) sekä Mathematics (matematiikka). Steam ajattelussa on tarkoitus sekottaa ja yhdistää näitä käsitteitä opettamisessa. Suomessa tätä toteutetaan ilmiölähtöisessä sekä monialaisessa oppimisessa. Niin steam ajattelu kuin maker kulttuurikin on sisäistetty nykyiseen opetussuunnitelmaan. Kouluissa keskitytään paljon oppilaiden projekteihin, jotka yhdistävät näitä aiheita. Suomessa on myös etsitty tilaratkaisuja niin maker kulttuurin kuin steam ajattelun toteuttamiseen. Jokaisessa koulussa on jo valmiiksi kovien sekä pehmeiden aineiden luokat. Lisäksi eri kouluissa on kehitetty omia tiloja. Esimerkiksi Oulusta on levinnyt teknoluokka, jossa painottuu käsillä tekeminen, kokeileminen sekä inspiroiva ympäristö. Myös erilaiset laitteet, kuten. 3D printterit ovat yleistyneet kouluissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia vastauksen lisäämiseksi.