Scratch jatko (2h)

2. Tarinan aloitus

Scratch jatkokurssilla harjoitellaan animoidun tarinan luomista.

TEHTÄVÄ
Valitse harjoittelua varten taustaksi Theater ja ensimmäiseksi hahmoksi Scratch-kissa.
Ohjelmoi kissa sanomaan tervehdys, kun vihreää lippua klikataan. Tähän tehtävään ei sisälly palautusta.

Lisää vinkkejä ohjelmointiin ja Scratchin toimintoihin löydät oikean reunan vinkkipankista.

3. Haastetehtävä 1

HAASTETEHTÄVÄ 1

Kahden hahmon välinen vuoropuhelu
Lisää projektiin hahmo Gobo. Käännä uusi hahmo kohtaamaan kissa.
Koodaa hahmojen välille vuorokeskustelu. Kummallakin hahmolla tulee olla vähintään kaksi vuorosanaa.

Näin muutat hahmon suunnan:



Tarvittavat blokit:

4. Haastetehtävä 2

HAASTETEHTÄVÄ 2

Vuorokeskustelu viestitoiminnolla
Muuta edellisen tehtävän koodia ja käytä odota-blokkien sijaan keskustelussa "lähetä viesti" ja "kun vastaanotan viestin" -blokkeja. Lisää keskusteluun useampi vuorosana.

Tarvittavia blokkeja:

Vuorokeskustelu

Pohdi, miten haastetehtävien 1 ja 2 tavat koodata vuoropuhelu eroavat toisistaan. Missä tilanteessa käyttäisit haasteen 1 koodausta? Entä haasteen 2 vaihtoehtoa?
  • Palauta merkintä

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

5. Haastetehtävä 3

HAASTETEHTÄVÄ 3

Liike
Laita Scratch-kissa liikkeelle. Liikuta kissa kokonaan pois näkyvistä siten, että kissa näyttää poistuvan näyttämöltä. Koodaa kissa pienenemään tai suurenemaan riippuen liikkeen suunnasta. Valitse, miten tapahtuma alkaa (kun klikataan vihreää lippua/hahmoa tai kun painetaan jotain näppäintä).

Muista, että luvut blokeissa voivat olla positiivisia (+) tai negatiivisia (-). Kokeile rohkeasti erilaisia lukuja, kunnes saat liikkeen sellaiseksi kuin haluat.


Tarvittavat blokit:

Liikkuva hahmo

Miten erilaiset lukuarvot vaikuttavat hahmon liikkeeseen blokeissa "kasvata kokoa arvolla (luku)" ja "liu'u (luku) sekuntia sijaintiin x: (luku) y:(luku)?
  • Palauta merkintä

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

6. Haastetehtävä 4

HAASTETEHTÄVÄ 4

Taustan vaihtuminen
Täydennä haastetehtävän 3 koodia siten, että näyttämöltä poistunut hahmo astuu uuteen taustaan. Lisäksi hahmo jatkaa liikettä uudessa taustassa muuttaen kokoa pienemmäksi/suuremmaksi riippuen siitä, mihin kohtaan taustaa hahmo liikkuu. Muista poistaa toinen hahmo näkyvistä.

Edellisen tehtävän blokkien liksäksi liikkuvalle hahmolle blokit:


Toisen hahmon piilottamiseen tarvittavat blokit:

Taustan vaihtuminen

Palauta lyhyt video ohjelmoinnistasi, jossa näkyy hahmon liike taustasta toiseen ohjeen mukaisesti.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

7. Haastetehtävä 5

HAASTETEHTÄVÄ 5

Liikkuva tausta
Aloita kokonaan uusi projekti, jossa on tyhjä tausta ja Scratch-kissa.

Scratchin omat taustat eivät sisällä liikeblokkeja, joten liikkuva tausta tehdään luomalla uusi hahmo piirto-ominaisuutta hyödyntäen.


Piirrä kaksi suorakulmiota, joista alin kuvaa maata ja ylin taivasta. Tasaa huolellisesti sivut saman mittaisiksi.


 Muista poistaa ääriviivat, jos et halua mustia kehyksiä kumpaankin suorakulmioon.


Lisää taustaan vähintään yksi yksityiskohta (esim. kivi, puu, pilvi tai jokin muu vastaava).

Aloita taustan liikkeen koodaaminen seuraavilla blokeilla:


Vinkki: Jos sinulla on haasteita pohtia, kuinka koodin tulisi rakentua, kannattaa sanallistaa ääneen, mitä haluat tehdä. Esimerkiksi tämän koodin alussa: "Kun kliktaan vihreää lippua tausta menee taka-alalle ja sijaintiin x=0 ja y=0."

Liikkumisen tulisi näyttää suunnilleen tältä:


Tausta liikkuu, mutta sitä seuraa tyhjä valkoinen alue. Seuraavaksi luodaan kopio taustasta täyttämään tyhjä alue: Klikkaa taustahahmoa hiiren oikealla painikkeet tai paina pitkään iPadin näytöltä ja monista.


Monistetulla taustalla on täsmälleen sama koodi eli taustat liikkuvat nyt päällekäin. Muuta koodia siten, että monistettu tausta aloittaa liikkeen eri kohdasta kuin ensimmäinen tausta (x:n arvo).

Seuraavaksi muotoillaan toista taustaa hieman erilaiseksi. Voit poistaa tai lisätä jotain oman valinnan mukaan. Klikkaa välilehteä asusteet ja monista taustasta uusi asuste (asuste kopioidaan samoin kuin tausta, ks. tarvittaessa vinkkivideo vinkkipankista).

Muotoile nyt toinen tausta-asuste erilaiseksi. Palaa koodivälilehdelle ja lisää koodiin blokki seuraava asuste. 


Lisää loppuksi vielä Scratch-kissalle liike, jotta kissa näyttää kävelevän.
Vinkki: Luvut voivat olla myös desimaalilukuja, kunhan pilkun sijaan desimaalin merkiksi laitetaan piste.

Tarvittavat blokit:

Liikkuva tausta

Palauta lyhyt video omasta liikkuvasta taustasta.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

8. Haastetehtävä 6

HAASTETEHTÄVÄ 6

Oma tarina
Suunnittele ja toteuta oma tarina Scratch-hahmoin ja -taustoin.
Tarinassa tulee olla:
  • Useampi hahmo
  • Hahmojen välistä keskustelua
  • Taustojen vaihtumista tai liikkuva tausta
  • Hahmojen liikkumista liukuen tai liikeblokkien avulla. Kannattaa myös kokeilla asusteiden vaihtoa yhdessä liikkeen kanssa liikkeen elävöittämiseksi.
Huom! Käytä eri hahmoja kuin harjoittelussa käytettiin.

Minun tarinani

Videoi tarinasi ja palauta video.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Ideoi

Mihin käyttäisit animoitua tarinan kerrontaa?

Animaation voima

Ideoi lyhyesti, mihin oppiaineeseen tai oppiaineisiin voisit hyödyntää animaation tekemistä.
Pohdi, miten animaation teko tukisi oppilaan oppimista.
  • Palauta merkintä

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Palaute kurssista

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Palautetta käytetään ainoastaan koulutusten kehittämiseen.

Paljonko sinulta kului suurin piirtein aikaa kurssin suorittamiseen?






Arvioi kurssia väittämien avulla.
1 = eri mieltä, 2 = jokseenkin samaa mieltä, 3 = täysin samaa mieltä
Väite123
Kurssi oli minulle hyödyllinen
Kurssi antoi minulle uutta tietoa
Kurssi oli minusta vaikea
Minulla oli aihepiiristä (yleisesti) jo hyvin osaamista
Kurssi oli toteutettu mielenkiintoisesti
Tällaisia kursseja saisi olla enemmänkin


Yleisarvosana kurssille (0=hylätty, 4=kiitettävä)






Vapaasana, ruusut ja risut (vapaaehtoinen):

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä