Miksi Eugen Schauman teki itsemurhan?

Tämä peli suunniteltiin ITK:n yhteydessä olevaan valtakunnalliseen digitutorpäivään. Sitä käytettiin myös muutamassa muussa koulutustilaisuudessa. Aikaa pelaamiseen oli varattu kokonaisuudessaan 50 minuuttia. Opettajat siis pelasivat peliä ja pelistä pyrittiin tekemään kohderyhmälle sopivan haastava. Koska aika oli rajoitettu, osallistujat pelasivat tiimeissä ja aikaa vastaan. Tiedossa oli, että aikaa vastaan pelattuna opetuksellinen arvo vähenee selkeästi. Tämän pakopelikokemuksen tavoitteena olikin esitellä osallistujille DIY pulmia ja gadgetteja, ja toisaalta miten sisältöä ehkä voi integroida peliin.

Pelin rakenne: Avoin eli pulmia voi ratkaista missä järjestyksessä tahansa. Pulmissa oli lähtökohtaisesti ns. Kaksinkertainen rakenne, eli yhdellä pisteellä piti ratkaista kaksi erillistä pulmaa, joista toisen ratkaisemiseen tarvittiin aiheeseen liittyvää sisältötietoa (opetusosio). Näkyvillä oli jokin ”taideteos” sekä QR-koodi tai kaksi. QR-koodista aukesi lähtökohtaisesti Pedanet sivu, jossa oli vihje ja lukko tai pelkkä lukko. Toisesta QR-koodista avautui vihje, esimerkiksi wikipedian radioaakkoset -sivusto. Lukon salasana piti ratkaista ”taideteokseen” liityvällä pulmalla. Lukon takaa aukesi mainittu sisältösivu, jonka avulla avattiin seuraava lukko (myös Pedanet -sivu). Ratkaistuna selvisi osa pääkoodista. Kun kaikki pulmat oli ratkaistu, pystyi ratkaisemaan pääkoodin (eli päästä pois tilasta)

Aihe: Miksi Eugen Schauman teki itsemurhan?
Teema: Taidemuseo

Sääntövideo

Introvideo

Kun introvideo oli katsottu, pelin vetäjä laittoi ”aikapommi” -gadgetin käyntiin. Ajastus oli noin 40 minuuttia.

Pulmat. Setup ja ratkaisut.

Kosketuslaatikko

Lipputehtävä

UV-valo

Radioaakkoset

Binäärikoodi

Pääkoodi


Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä