Pakopeli: Lyseon henki. Joensuun taidemuseo Onni. Opettajan ohjeistus 2019

Valmistelut

1. Sovi pakopelipäivästä ja ajankohdasta Taidemuseon henkilökunnan kanssa.

Ota yhteys: taidemuseo@joensuu.fi 

2. Jaa tiimit. Oppilaat pelaavat peliä tiiminä. Hyvä tiiminkoko on 3-4 oppilasta. Pulmarasteja on yhteensä 8kpl, joten ryhmiä tulisi olla vähemmän. Muutoin pelissä joutuu odottelemaan vuoroaan rastille pääsyssä. Muutamia rasteja pystyy suorittamaan samanaikaisesti, mutta yleinen suositus on, että samaa aikaa rastilla voi olla vain yksi ryhmä. Resetin rasti on kolmiportainen (kolmessa huoneessa), joten tässä voi pienellä ohjauksella olla useampikin ryhmä samaan aikaan. Ohjeista myös tästä oppilaita oman harkintasi mukaan. Pelin pelaamiseen menee aikaa noin 1-1,5h. Opettaja voi vinkata viimeisiä tiimejä aktiivisemmin.


3. Pelin tarvikkeet.
- Tulosta tiimille pelivihko. Vihko löytyy tältä sivulta alhaalta tiedostona.
 Yksi pelivihko/tiimi. Lataa vihko tästä. Suositus: tulosta A5 vihkona.
- Kynä on kirjurilla tietysti tarpeen. 
- Ryhmä tarvitsee pelissä netissä olevan mobiililaitteen. Suosituksena on, että useammalla pelaajalla on laite, vaikka kaikilla. Tällöin jokainen tiimin jäsen voi avata ohjeet ja materiaalin näkyviin.

- Tiimistä yksi valitaan kirjuriksi. Kannattaa painottaa, että vihkoon kannattaa ajoittain kirjoittaa myös muistiinpanoja. Lisäksi pelivihkossa on jokaiselle rastille pieni vihje, esimerkiksi salasanan kirjainten paikat ovat valmiina (laske, monta kirjainta), kirjoitetaanko joku isolla alkukirjaimella vai onko tarve numerolle. Kirjurin tulee olla aktiivinen. Kirjuri voi olla myös tiimin johtaja, joka organisoi tiimin toimintaa. Yhteistyö on valttia!


4. Käy koululla pelin perussäännöt läpi:
- Ei juosta, käyttäydytään asiallisesti. 
- Peli ei ole nopeuskilpailu, vaan tavoitteena on läpipääsy
- Mitään peliin liittyvää esinettä ei ole varsinaisesti piilotettu, eli pelissä ei etsitä omatoimisesti vihjeitä. Mitään ei ole piilossa tauluissa, taulujen tai kalusteiden takana eikä kaappien sisällä tms. Pulmien vihjeitä joutuu kyllä etsimään, mutta kaikki on näkyvillä. Mihinkään museoesineeseen ei saa eikä pidä koskea. Vastaus löytyy lähtökohtaisesti teosten nimistä tai katsomalla teoksia itsessään.
- Mitään pulmatehtävän esinettä/laatikkoa ei saa hajottaa eikä avata, jollei ohjeet selkeästi näin kehoita. Esimerkiksi yhdellä rastilla on vihjeenä vain rasia, jossa lukee ”Avaa”.
- Peliin liittyvät asiat, esineet ja QR-koodit ovat kaikki merkitty ”Lyseon henki” tarralla.
- Painota, että rastin esineet ja asiat pitää jättää samalla tavalla kuin ne olivat rastille tullessa.

- Katsokaa mielellään jo koulussa pelin aloitusvideo. Näin ryhmät pääsevät heti pelaamaan hieman porrastetusti (aloitus, kun ryhmä valmiina, tulee opettajan puheille ja opettaja näyttää kartalta aloituspaikan).

Aloitusvideon löydät TÄSTÄ!



5. Opettajan rooli pelissä:
- Aloituksessa opettajan kannattaa lähettää tiimit matkaan ohjatusti eri rastipisteille. Käytä apuna pelikarttaa.
- Pelin aikana suorita normaalia yleisvalvontaa, että museossa ollaan asiallisesti
- Liiku rastipisteiden välillä aktiivisesti: tarkkaile ryhmiä. Jos ryhmä jää jumiin, anna ryhmälle vinkki.
- Tutustu vinkkilistaan (löytyy tämän sivun alhaalta tiedostona). Tulosta tarvittaessa! Vinkkilistasta löytyy pelin pulmatehtävät ratkaisuineen. Siihen on koottu myös kokemusten perusteella vaikeimmat pulmakohdat ja valmiita vinkkiehdotuksia.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä