Projektin aloitus

Aloitus

Projektin aluksi on oppilaille hyvä kertoa mistä on kysymys ja mitä olemme tekemässä. Kerro tästä suullisesti, näytä vaikka jokin aiheeseen liittyvä video YouTubesta.

Voit myös heijastaa eCraft2Learnin oppimisympäristö seinälle. Osoita sieltä värikoodatut osiot, jotka noudattavat viittä työskentelyn vaihetta:
1) Ideointi
2) Suunnittelu
3-4) Rakentaminen, ohjelmointi, AI:n käyttö
5) Jakaminen

Tällä pedanet -sivustolla tosin löytyy työnaloitusta varten suunniteltu ”Orientaatio” tehtäväpaketti, jonka voi tehdä oppilaiden kanssa ohjatusti. Jotta mielikuvituksen voi päästää irti, on tiedettävä edes hiukan mitä mahdollisuuksia on.

VARAUDU VASTARINTAAN! Koska tällainen työskentely on usein oppilaille täysin uutta, alkuun saatat kohdata vastarintaa, laiskottelua, toimettumuutta jne. Tämän kynnyksen ylittäminen on vaikein tehtävä. Mutta kun oppilaat ottavat työn omakseen (askartelulla on merkittävä rooli) ja oppivat sekä huomaavat, että kytkennät ja ohjelmointi alkaakin sujua, töiden tekeminen muuttuu hyvinkin omatoimiseksi ja hauskaksi. Tärkeää onkin pyrkiä luomaan rento, innostava, positiivinen ja mukava työskentelyilmapiiri!

Jos pohdit arviointia, niin matka on tärkein, ei tuotos!
Vaikka töitä tehdään tiimeissä, jokaisen matka on erilainen.