Oppilaiden työskentelyn vaiheet
Viisi vaihetta
Opiskeluprojektien työskentely jakaantuu oppilailla viiteen vaiheeseen:
Nämä vaiheet löytyvät myös eCraft2Learn oppimisympäristöstä värikoodattuina ja omiksi osioikseen eriteltyinä.
1. Ideointi (Ideation)
- Etsitään netistä tietoa ja fyysisiä havaintoja käsiteltävästä ilmiöstä. Keskustellaan muiden kanssa ilmiöstä. ECraft2Learnin oppimisympäristössä tähän on omat tarjolla omat työkalut.
2. Suunnittelu (Planning)
- Ilmiön ymmärtäminen: Mitä tietoa minulla jo on, mitä tietoa tarvitsen lisää?
- Mitä materiaaleja on tarjolla, mitä tarvitsemme?
3. Rakentaminen (Creation)
- Askartelua ja väräkkäämistä, rakentamista
- 3D-tulostusta
- interaktiiviset esineet / asiat
- Ongelmanratkaisua, käytännön toteutusta
- Yritys, erehdys, oppiminen
4. Ohjelmointi (Programming)
- Ohjelmointi tapahtuu eCraft2Learnin oppimisympäristössä (Snap4Arduino). Ohjelmointi tapahtuu visuaalisesti blokkeja siirtämällä.
Käytännössä työvaiheet menevät yleensä hieman ristiin ja työtehtävät tiimissä jakaantuvat. Osa testaa kytkentöjä ja ohjelmaa, osa rakentaa. Mutta on tärkeää, että tiimi keskustelee keskenään, sillä kytkentöjä testattessa voi selvitä asioita, jotka vaikuttavat rakentamiseen, kuten esimerkiksi: miten kiinnitän servomoottorin laitteeseen.
Nämä vaiheet löytyvät myös eCraft2Learn oppimisympäristöstä värikoodattuina ja omiksi osioikseen eriteltyinä.
1. Ideointi (Ideation)
- Etsitään netistä tietoa ja fyysisiä havaintoja käsiteltävästä ilmiöstä. Keskustellaan muiden kanssa ilmiöstä. ECraft2Learnin oppimisympäristössä tähän on omat tarjolla omat työkalut.
2. Suunnittelu (Planning)
- Ilmiön ymmärtäminen: Mitä tietoa minulla jo on, mitä tietoa tarvitsen lisää?
- Mitä materiaaleja on tarjolla, mitä tarvitsemme?
3. Rakentaminen (Creation)
- Askartelua ja väräkkäämistä, rakentamista
- 3D-tulostusta
- interaktiiviset esineet / asiat
- Ongelmanratkaisua, käytännön toteutusta
- Yritys, erehdys, oppiminen
4. Ohjelmointi (Programming)
- Ohjelmointi tapahtuu eCraft2Learnin oppimisympäristössä (Snap4Arduino). Ohjelmointi tapahtuu visuaalisesti blokkeja siirtämällä.
5. Jakaminen
- Tuotos jaetaan omalle ryhmälle, koululle, laajemmalle yleisölle (eCraft2Learn / Arduino -yhteisöille). Toisaalta jakamista tapahtuu usein työskentelyn lomassa, tiimiltä toiselle.
Käytännössä työvaiheet menevät yleensä hieman ristiin ja työtehtävät tiimissä jakaantuvat. Osa testaa kytkentöjä ja ohjelmaa, osa rakentaa. Mutta on tärkeää, että tiimi keskustelee keskenään, sillä kytkentöjä testattessa voi selvitä asioita, jotka vaikuttavat rakentamiseen, kuten esimerkiksi: miten kiinnitän servomoottorin laitteeseen.