Käytännön taidot ja oma tuottaminen

Käytännön taidot ja oma tuottaminen

3-6 -vuotiaat

1-2 lk

3-6 lk

7-9 lk

Koulutyössä harjoitellaan laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden käyttöä ja opetellaan niiden keskeisiä käyttö- ja toimintaperiaatteita. Samoin harjoitellaan näppäintaitoja sekä muita tekstin tuottamisen ja käsittelyn perustaitoja. Oppilaat saavat ja jakavat keskenään kokemuksia digitaalisen median parissa työskentelystä sekä ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Pelillisyyttä hyödynnetään oppimisen edistäjänä.

Oppilaat oppivat käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita sekä ymmärtämään niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. He harjaantuvat sujuvaan tekstin tuottamiseen ja käsittelyyn eri välineillä ja oppivat myös kuvan, äänen, videon ja animaation tekemistä. Oppilaita kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa. Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.

Oppilaita kannustetaan oma-aloitteiseen tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen erilaisissa oppimistehtävissä sekä eri tehtäviin sopivien työtapojen ja välineiden valintaan. Heidän käsityksensä eri laitteiden, ohjelmistojen ja palvelujen käyttö- ja toimintalogiikasta syvenee. He harjaantuvat systematisoimaan, organisoimaan ja jakamaan tiedostoja sekä valmistamaan erilaisia digitaalisia tuotoksia itsenäisesti ja yhdessä. Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja.

Ohjaus, tutustuminen ja leikinomaisuus

· Opetuksessa tutustutaan erilaisiin tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, palveluihin ja peleihin.

· Oppimisympäristöinä käytetään ulko- ja sisätiloja, lähiluontoa ja rakennettua ympäristöä. Esiopetuksessa käytetään ja sovelletaan myös tieto- ja viestintäteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Lisäksi hyödynnetään eri yhteistyökumppaneiden, kuten kirjasto-, kulttuuri- ja liikuntatoimen tarjoamia mahdollisuuksia. Lasten omia leikkikaluja, tieto- ja viestintäteknologisia laitteita ja muita välineitä voidaan käyttää huoltajien kanssa sovituilla tavoilla. Tavoitteena on, että oppimisympäristöt muodostavat lapsille kokonaisvaltaisen oppimaiseman ja kannustavat aktiiviseen, yhteisölliseen ja itsenäiseen oppimiseen.

· Lasten lukutaidon kehittymistä tuetaan järjestämällä heille mahdollisuuksia leikilliseen kirjoittamiseen ja omien tekstien tuottamiseen tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen. Lapsia innostetaan yhdessä ja omatoimisesti tunnistamaan ja tuottamaan eri tavoin kirjaimia, sanoja ja tekstejä taitojensa ja mielenkiintonsa mukaisesti heille mielekkäissä asiayhteyksissä.

· Erityisen tärkeää opetuksen liittäminen lasten kokemusmaailmaan ja heidän toimintaympäristöönsä on matemaattisten taitojen opettelussa sekä teknologia- ja ympäristökasvatusten toteuttamisessa.  Toimintaympäristöön liittyvät havainnot, kokemukset ja tiedot, niiden jäsentäminen ja kuvaaminen auttavat lapsia kehittymään ajattelijoina ja oppijoina. Kehittyvä taito nimetä asioita sekä ymmärtää ja käyttää erilaisia käsitteitä edistää lasten monilukutaitoa. Esiopetuksen tehtävänä on tukea lasten matemaattisen ajattelun kehittymistä ja kiinnostusta matematiikkaan. Tehtävänä on myös vahvistaa lasten luonnontuntemusta ja luontosuhdetta sekä tutustua arjen teknologiaan. Esiopetuksessa tutustutaan tutkivaan oppimiseen havainnoimalla ja tutkimalla ympäristöä sekä kokeilemalla ja päättelemällä. 

Taidot ja tuottaminen

o omalle tasolle sopivien tekstien tuottaminen

o tekstin muokkaaminen (aktivoiminen, kirjainkoot, kirjasinlajit)

o piirto-ohjelmiin tutustuminen

o äänen, kuvan ja videon tallentamiseen tutustuminen

o oppimispelien ja sovellusten käyttäminen opiskelussa

o ohjelmoinnin periaatteisiin tutustuminen

o Pedanettiin tutustuminen

Toimisto-ohjelmistot

· O365/Word

o tavu- ja sanasanelut

o runot ja tarinat

· PowerPoint tms

o kirjoittaminen

o kuvan liittäminen

o esitystilaan siirtyminen

Taidot ja tuottaminen 3.-4. lk

o omalle tasolle sopivien tekstien tuottaminen

o tekstin muokkaaminen (tasauksen hallinta, vasen, tasattu, keskitetty, luetteloiden laatiminen sekä kuvan liittäminen dokumenttiin)

o äänen, kuvan ja videon tallentamisen ja muokkaa- misen perusteet

o valokuvaamisen ja videokuvaamisen perusteet

o oppimispelien ja sovellusten käyttäminen opiskelussa

o visuaaliseen ohjelmointiin

tutustuminen

o yhteistuotoksia Pedanettiin

Taidot ja tuottaminen 5.-6. lk

o päätelaitteesta riippuen kansio- ja tiedostonhallinnan perusteita (tiedon järjestäminen)

o sivu- ja kappaleasetuksiin tutustuminen

o kuvankäsittelyohjelmassa leikkaaminen, kopioiminen, liittäminen, rajaaminen, koon muuttaminen, zoomaus

o äänen, kuvan ja videon tallentaminen ja muokkaaminen, pienoiselokuvan tekeminen

o pienimuotoisen esityksen laatiminen esitysgrafiikkaohjelmalla

o taulukkojen ja diagrammien luominen

o sähköinen viestintä, viestien lukeminen ja kirjoittaminen

o yhteisöllinen tiedon tuottaminen (blogit, wikit, jaetut asiakirjat jne.)

o oppilaan tuotoksen tallentaminen turvallisesti pilvipalveluun ja työnsä jakaminen toisten kanssa (opettaja, luokkakaverit)

o oman tuotoksen/ esitelmän tekeminen sähköiseen muotoon käyttäen kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja ääntä

o koulussa käytettävien sähköisten ympäristöjä myös omalla laitteella (esim. yhteiset blogit, oppimisalustat jne.)

o näppäintaitojen kehittyminen ja tutustuminen monisormijärjestelmään

o oman laitteen käyttäminen opiskelussa ja liittäminen langattomaan verkkoon ohjatusti

o visuaalisen ohjelmoinnin taitojen syventäminen

o Pedanetin oman tilan käyttö

o Wilma: tiedotteet, lukujärjestys, tuntimerkinnät, viestit, kokeet

Toimisto-ohjelmistot

· O365

o Sähköposti: viestin kirjoittaminen ja pelisäännöt

o Word, PowerPoint, Prezi, OneNote -online: aineen puhtaaksi kirjoittaminen, kuvien lisääminen ja tiedostojen jakaminen

· Tallentaminen (Onedrive, Googledrive)

· Excelkyselyt: testit kavereille

Taidot ja tuottaminen

o em. sisältöjen syventäminen ja itsenäinen soveltaminen

o oman laitteen käyttäminen opiskelussa ja liittäminen langattomaan verkkoon itsenäisesti

o tiedon tallentaminen ja siirtäminen

o tietoverkkoja ja siirrettäviä tallennusvälineitä hyväksi käyttäen tiedon tallentaminen ja jakaminen soveltuviin yhteisöpalveluihin

o sujuva kirjoittaminen ja erikoismerkkien käyttö (mm. @, “, €)

o tehokas tekstinkäsittely tyylien avulla

o tekstin ja kuvien tarkoituksenmukainen sommitteleminen

o kuvankäsittelyohjelmassa tasojen käyttäminen ja valo- ja väriasetusten muokkaaminen

o kuvan ja videon jakamismahdollisuuksien hyödyntäminen verkossa

o laajojen ja jäsenneltyjen esitysten laatiminen esitysgrafiikkaohjelmalla

o perusfunktion, kuten summa tai keskiarvo, lisääminen taulukkolaskenta-taulukkoon

o sähköpostin liitetiedostojen lähettäminen

o oman sähköpostitilin asetusten, kuten allekirjoituksen, muokkaaminen

o blogikirjoitusten etsiminen, lukeminen ja kommentoiminen

o tekstin kirjoittaminen ja muokkaaminen wikissä

o yhteiseen verkkopohjaiseen kirjoittamisprosessiin osallistuminen

o nimetyn kohteen etsiminen karttaohjelmasta ja reitin laatiminen oman sijainnin ja määränpään välille

o visuaalisen ohjelmoinnin taitojen syventäminen ja luovien sekä vaihtoehtoisten ratkaisujen etsiminen, osataan tehdä ohjelmia graafisessa tai tekstipohjaisessa ohjelmaympäristössä

Toimisto-ohjelmistot

· O365

o kappalejako

o otsikointi

o sisällysluettelo

o kuvien lisääminen

o tiedostomuotojen tarkoituksenmukainen käyttö.

· PowerPoint tms.

o havainnollisen esityksen tekeminen

o animoidut vaihdokset dioille ja sisällölle

o multimedian liittäminen

· Excel

o Taulukon syöttäminen taulukkolaskentaohjelmistoon

o Sarakkeiden ja rivien otsikointi

o Funktion syöttäminen soluun ja funktion kopiointi

o Suhteelliset soluviittaukset, puoliabsoluuttiset soluviittaukset ja absoluuttiset soluviittaukset

o Taulukosta erilaisten diagrammien laadinta (monilukutaito).

MA: Kyselytutkimusten tulosten laadinta ja esittäminen taulukkolaskentaohjelmalla.

AI: Blogit, paikallisuutiset

TAIDEAINEET: Kuvapäiväkirjat ja blogit

Projekteja

· Kahoot tai Socrative, esim. tehtäviä toisille

· SmallBasic

· 3D-tulostus

· Erilaisten leikkien ja harjoitusten avulla tuetaan lasten hienomotoristen taitojen kehittymistä sekä heidän kykyään hahmottaa tilaa ja suuntaa. Lapsia ohjataan tarkoituksenmukaiseen kynä- ja hiiriotteeseen sekä näppäimistöjen käyttöön. Kosketusnäytön käyttämistä harjoitellaan.

Näppäimistötaitojen alkeet

· Ktouch

· Näppäri

· NäppisTaituri (entinen TypingMaster)

Näppäimistötaitojen alkeet

· Ktouch

· Näppäri

· NäppisTaituri (entinen TypingMaster)

Siirtymävaiheessa näppäimistötaidot

· Ktouch

· Näppäri

· NäppisTaituri (entinen TypingMaster)

· Mahdollisuudet kokeilla ja tuottaa itse edistävät lasten luovan ajattelun ja yhteistoiminnan taitoja.

· Monipuolisten työtapojen käyttö edellyttää, että oppimisympäristöissä on riittävästi erilaisia leikkiin ja opetteluun soveltuvia materiaaleja, havainto- ja työvälineitä sekä mahdollisuuksia käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa. Toimivat oppimisympäristöt tarjoavat tilaisuuksia eriyttää lasten työskentelyä. Onnistumisen kokemuksilla ja kannustavalla palautteella tuetaan lasten myönteisen itsetunnon kehittymistä. Tavoitteena on, että lasten halu kokeilla ja opetella vahvistuu ja heille syntyy luottamus siihen, että he pystyvät oppimaan uutta.

Ohjelmoinnin opettaminen

· Monivaiheisten ohjeiden noudattaminen (esim. ohjelmoidaan kaveria liikkumaan: "ota kolme askelta eteenpäin, käänny vasempaan...)

· itse tehty lautapeli eri oppiaineisiin liittyen

· Beebot-, Bluebot -robottien ohjelmointia (Tevella)

· Nalle-ohjelmointia tietokoneella (Opinsys)

· Bee-Bot robottiohjelmointia (iPad sovellus)

· Scratch jr -ohjelmointia iPadeilla

· Koodaustunti.fi: Mä aloitan heti! -Angry Birdsin koodausta

Ohjelmoinnin opettaminen

· Scratch Jr –ohjelmointia iPadeilla

· Scratch -klubi

· Kodu

· Legorobotiikka (5.-6. –luokat)

· 3D suunnittelu ja tulostaminen (alkeet)

Ohjelmoinnin opettaminen

· Koodaustunti.fi (siirtymävaiheessa koodauksen aloittamiseen)

· Racket

· Python

FY: Voisi ohjelmoida lämpötila-asteikkojen välille muuntimen.

MA: Ohjelma, jolla voi ratkaista määritellyn funktion arvoja.

· Opetuksessa hyödynnetään muun muassa leikkejä, pelejä ja tarinoita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa. 

Tablet -laitteiden alkeet

iPad:

· BookCreator (esim. oma aapinen, Luontokirja, koulun esittelykirja jne.)

· Puppet Pals (animaatiot valmiilla hahmoilla)

· iMotion (lego-, muovailuvaha-, piirroshahmo- animaatiot)

· iMovie (elokuvat ja trailerit)

· Rop (aivojumppaa, silmä-käsiharjoitusta)

AI: Molla-aapinen, Popplet (käsitekartta), Arvaa kuva! (sanojen kirjoitus)

MA: Matikkakunkku, Hungry Fish, Meteor Math, Geoboard

Android:

· Viva -video (elokuva)

Vinkkisivusto mobiilisovelluksille:

https://sites.google.com/site/mobiilisovelluksetopetuksessa/ios-sovellukset

Tablet -laitteet

iPad:

· GarageBand (Äänimaisema, kuunnelma, soittoäänen säveltäminen)

· Animaatiot (esim. iMotion, Smoovie)

· Sarjakuvat (esim. Comic Life)

· iTunesU (monialaiset oppimiskokonaisuuden)

· omat äänikirjat (garageband, book creator)

· omat videot (iMovie)

Android:

· Viva -video (elokuva)

Vinkkisivusto mobiilisovelluksille:

https://sites.google.com/site/mobiilisovelluksetopetuksessa/ios-sovellukset

Tablet -laitteiden käyttö

iPad:

· iMovie (elokuvat ja töiden dokumentointi)

· graafiset laskimet

· Animaatiot (esim. iMotion, Smoovie)

· Sarjakuvat (esim. Comic Life)

· iTunesU (monialaiset oppimiskokonaisuuden)

· omat äänikirjat (garageband, book creator)

· iMotion (lego-, muovailuvaha-, piirroshahmo- animaatiot)

· BookCreator (Luokan opaskirja luokkaretkestä)

Android:

· Viva -video (elokuva)

Vinkkisivusto mobiilisovelluksille:

https://sites.google.com/site/mobiilisovelluksetopetuksessa/ios-sovellukset

Robotiikka

· Bee-Botit

· Blue-Botit

· Opinsysin Nalle

· Lego Mindstorms

· Picaxe

· Edison

Robotiikka

· Bee-Botit

· Blue-Botit

· InOBotit

· Opinsysin Nalle

· Lego Mindstorms

· Picaxe

· Edison

Robotiikka

· Bee-Botit

· Blue-Botit

· Opinsysin Nalle

· Lego Mindstorms

· Picaxe

· Edison

Esimerkkitoteutuksia esiopetukseen

Aparaattisaari - oppimisympäristö verkossa esikouluille. Aparaattisaari on tarinallinen oppimisympäristö, joka tukee Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2016) tavoitteita liittyen medialukutaitoon ja tieto- ja viestintäteknologian taitoihin. - Kirjastot.fi

Mediatehtäviä 4-6 -vuotaille (Mediataitokoulu)

Esimerkkitoteutuksia 1.lk

· kirjautuminen koneelle ja uloskirjautuminen

o käyttäjänimi ja salasana sekä tunnusten henkilökohtaisuus

· laitteiden ja ohjelmistojen alkeet (tablet/pc)

o tallentaminen

o oppimispelit

· omien ja yhteisten laitteiden vastuullinen käyttö

· toimiminen parin kanssa samalla laitteella

· näppäimistötaitojen alkeet (esim. Näppäri, Ktouch, TypingMaster)

· tavu- ja sanasanelut, tekstinkäsittely

· tiedonhaku: hakusana, kuvahaku ja kuvan liittäminen

· elokuvien alkeet (iMovie, oppilaiden omat kännykät (BYOD))

Huom! Yhteistyö huoltajien kanssa

· huoltajien sitouttaminen uudenlaiseen toimintakulttuuriin

· digiluvat

· BYOD-pelisäännöt

Mediakasvatuksen materiaalilinkkejä

1. luokan kirjastovierailu

Kirjaston aineistot ja luova työskentely:

- Äidinkieli ja kirjallisuus

o kirjastonhoitaja vinkkaa lukemaan innostavaa kirjallisuutta. Pidetään lukurutiineja yllä ja luetaan koulussa sekä kotona. Kirjasta elokuvaksi - luetaan tarina ja tehdään siitä elokuva tabletteja hyödyntäen ja useamman eri aineen yhdistelmänä.

- Ympäristöoppi

kirjastonhoitaja vinkkaa koululaisten lähiympäristön eläimiä ja kasveja käsitteleviä tietokirjoja, lehtiä ja muuta aiheeseen sopivaa aineistoa. Etsitään tietoa vinkatuista tiedonlähteistä ja tehdään luokalle oma luontoaiheinen lehti joko paperisena tai digitaalisena.

- Kuvataide

kuunnellaan kirjastossa tarina tai opettaja lukee koulussa. Piirretään tai maalataan tarinan aiheesta. Vaihtoehtoisesti voidaan pyytää oppilaita piirtämään ja kuvaamaan tunteita, joita tarina ja sen kuunteleminen aiheuttivat. Työt voidaan asettaa näyttelyyn kirjastoon

- Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja kirjaston aineistopaketit luokkaan:

Pyydä kirjastoa keräämään aineistoa koulussa käsiteltävästä aiheesta

Aiheina esimerkiksi: vesi ja rannat osana ekosysteemiä, Itämeri ja Perämeri, kasvit ja niiden tunnistaminen (kasvion teko) jne.

Esimerkkitoteutuksia 2.lk

· - runot ja tarinat, tekstinkäsittely

· Viestiminen luokkatovereiden kanssa opettajan valvomassa ympäristössä (WhatsAPP, luokan oma blogi)

- näppäimistötaitojen kehittäminen

(esim. Näppäri, Ktouch, TypingMaster)

- ohjelmoinnin alkeet (esim. vaiheittaiset ohjeet ilman laitteita, Beebot, Bluebot -robotit, Scratch jr)

- Animaatiot ja elokuvan alkeet (esim. iMovie, Puppet Pals, viva-video)

- Sähköisten oppimisympäristöjen alkeet:

· nettietiketti

· tiedoston jakaminen

· tekijänoikeudet

· kuvien käyttämisen säännöt

- ergonomia, liikunta ja leikki

- Esitelmä itseä kiinnostavasta aiheesta

- QR-koodit ja kuvasuunnistus

- sähköiset kirjat

Mediakasvatuksen materiaalilinkkejä

Kirjaston aineistot ja luova työskentely:

· Äidinkieli ja kirjallisuus

o -kirjastonhoitaja vinkkaa lukemaan innostavaa kirjallisuutta. Pidetään lukurutiineja yllä ja luetaan koulussa sekä kotona. (L1, L2, L4)

· Käsityö

· kirjastonhoitaja vinkkaa innostavaa kirjallisuutta, luetaan kirja joko yksin tai pareittain. Suunnitellaan ja rakennetaan miniatyyrimaailma pieneen kenkälaatikkoon. Oppilaat tuovat tarvittavat kierrätysmateriaalit kotoa. (L1, L2, L4, L5, L7).

· Englanti

· tutustutaan kirjaston englanninkieliseen aineistoon (L2)

Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja kirjaston aineistopaketit luokkaan:

· Pyydä kirjastoa keräämään aineistoa koulussa käsiteltävästä aiheesta

· Aiheina esimerkiksi: vesi ja rannat osana ekosysteemiä, Itämeri ja Perämeri, kasvit ja niiden tunnistaminen (kasvion teko)

Esimerkkitoteutuksia 3.-4.lk

Yhteistoiminnallinen 3d-taiteen tuottaminen (esim. Minecraft).

Mediakasvatuksen materiaalilinkkejä

Kirjaston aineistot ja luova työskentely:

- Äidinkieli

o kirjastonhoitaja vinkkaa kirjallisuutta, oppilaat valitsevat kirjan minkä haluavat lukea joko yksin tai yhdessä parin kanssa. Luetun pohjalta tehdään powerpoint-esitys tai digitarina muulla tavoin. Tuotokset esille koulun tai kirjaston infotelkkariin.

- Kuvataide

o osallistutaan kirjavinkkaukseen ja tehdään koulussa kolmen stripin sarjakuva luetun kirjan pohjalta. Sarjakuvat ja kirjat laitetaan esille kirjastoon. Sarjakuvan voi tehdä myös esim. Strip Designer -sovelluksella.

o kirjavinkkaus ja lukeminen kuvataiteen töiden innoittajana. Toiminnallinen tapa innostaa lapsia kirjallisuuden pariin. Tarinoiden perusteella voidaan piirtää, maalata, tehdä miniatyyrimaailmoja, paperimassatöitä tms. Työt voidaan tuoda näyttelyyn lähikirjastoon

Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja kirjaston aineistopaketit luokkaan:

· Pyydä kirjastoa keräämään aineistoa koulussa käsiteltävästä aiheesta

o Aiheina esimerkiksi: vesi ja rannat osana ekosysteemiä, Itämeri ja Perämeri, kasvit ja niiden tunnistaminen (kasvion teko)

Digitaalinen kasvio, kuvien käsittely, tuotoksen koostaminen

Kirjaston aineistot ja luova työskentely:

· Kuvataide

· kirjavinkkaus ja lukeminen kuvataiteen töiden innoittajana. Toiminnallinen tapa innostaa lapsia kirjallisuuden pariin. Tarinoiden perusteella voidaan piirtää, maalata, tehdä miniatyyrimaailmoja, paperimassatöitä tms. Työt tuodaan näyttelyyn lähikirjastoon

· tutustutaan tarkemmin taiteilijan teokseen tai tuotantoon, hyödynnetään kirjastojen aineistoja

· Musiikki

· kirjaston musiikkikokoelmat: lastenmusiikki, eri kulttuurien musiikki, taidemusiikki, populaarimusiikki, kansanmusiikki

· Vieraat kielet

· tutustutaan kirjaston monikieliseen aineistoon

Kirjaston aineistopaketit:

· Opettaja voi pyytää kirjastoa keräämään aineistoa koulussa käsiteltävästä aiheesta:

o lukukirjoja koko luokalle

o ympäristöoppi, tietokirjapaketteja. Aiheina esimerkiksi: niityt ja pientareet ekosysteeminä; paikalliset ravintokasvit ja lähiruoka; kasvit ja niiden tunnistaminen (kasvion teko)

o Digitaalinen kasvio, kuvien käsittely, tuotoksen koostaminen

Esimerkkitoteutuksia 5.-6.lk

Matkasuunnitelman laatiminen aikataulupalveluiden avulla.

Mediakasvatuksen materiaalilinkkejä

Kirjastossa tiedonhaun opetuksen aihe-esimerkkejä:

Ympäristöoppi

· Suomen tai Pohjoismaiden tai Euroopan tai muiden maanosien luonto. Kartat ja karttakirjat.

· kestävä kehitys, ilmastonmuutos

Historia

· esihistoriallinen aika ja sivilisaation synty

· Vanha aika ja antiikin perintö. Perehdytään demokratian orastukseen Kreikassa ja roomalaiseen yhteiskuntaan. Pohjolan asuttaminen aikakaudella.

· Keskiaika. Maailmankuva tuolloin ja idän ja lännen kulttuuriset erot ja yhtäläisyydet.

· Löytöretket

· Korkeakulttuuri

Yhteiskuntaoppi

· Ihmisoikeudet

· tasa-arvo

· Suomen eri kulttuurit ja vähemmistöt

Kuvataide

· länsimäisen taiteen tyylisuunnat ja eri aikakausien tunnuspiirteet. Realismi ja abstrakti eri aikakausien taiteessa.

Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja kirjaston aineistopaketit luokkaan:

· Pyydä kirjastoa keräämään aineistoa koulussa käsiteltävästä aiheesta

Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja kirjaston aineistopaketit luokkaan:

· Pyydä kirjastoa keräämään aineistoa koulussa käsiteltävästä aiheesta

o Ympäristöoppi. Aiheena esim. Suot ja metsät ekosysteeminä; ääni, valo ja ihmisen aistit; lähiavaruus, vuodenajat, päivän ja yön vaihtelu, maapallon rakenne

o Musiikki: muusikoiden elämäkerrat; kirjaston musiikkikokoelmat: lastenmusiikki, eri kulttuurien musiikki, taidemusiikki, populaarimusiikki, kansanmusiikki

o Kuvataide: taidesuunta ja tyyli ilmaisun välineenä itämaisessa tai kiinalaisessa tai modernissa länsimaisessa taiteessa; taiteilijoiden elämäkerrat; taidekirjat

o Käsityö: käsityökirjallisuus, tuunauskirjat, käsityöohjeet

o Vieraat kielet: tutustutaan kirjaston vieraskieliseen aineistoon

Kaupunginkirjaston verkkomateriaalit:

· - kaupunginkirjaston Naxos musiikinkuuntelupalvelu verkossa (klassinen & jazz)

· – e-lehdet

· – muu e-aineisto

Esimerkkitoteutuksia 8.lk

· Tilastomatemaattisten työkalujen avulla ongelman esittäminen ja ratkaisun löytäminen.

·

· Fysiikan tai kemian tutkimusaineistojen taulukoiminen (Excel, Calc, QtiPlot, yms.) ja liittäminen tutkimusselosteeseen.

·

· Elokuvan tuottaminen yhteistoiminnallisesti esimerkiksi eettisestä, kasvatuksellisesta tai historiallisesta tapahtumasta (iMovie, BYOD-kännykät, Elokuvatyökalu Windowsissa)

Digitarinat

· -kirjasto vinkkaa innostavaa kaunokirjallisuutta. Luetun pohjalta tehdään digitarinoita.

· -Digitarinat tietokirjallisuuden ja verkkolähteiden pohjalta

· - Tarinat esille koulun tai kirjaston infotelkkariin.

Kaupunginkirjaston verkkomateriaalit:

· - Naxos musiikinkuuntelupalvelu verkossa (klassinen & jazz)

· - e-lehdet

· - muu e-aineisto

·

·

Esimerkkitoteutuksia 9.lk

Oppilaita on mahdollista eriyttää verkkomateriaalien avulla.

Kotimaiset kirjailijat

· Kirjaston tiedonhaun opetus kirjailijatiedon etsimisestä

· OUTI-verkkokirjasto, kirjat ja e-aineisto, Kirjasampo ja muut verkkolähteet

· Tiedonhankinnan tulosten koostaminen ja esittäminen digitaalisessa muodossa

Kaupunginkirjaston verkkomateriaalit:

· - Naxos musiikinkuuntelupalvelu verkossa (klassinen & jazz)

· - e-lehdet

· - muu e-aineisto

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä