Digitaitajat 5-6 (kevät 2024)

Digitaitajat-valinnainen

Digitaitajissa harjoittelemme yhdessä koodaamista, animointia ja muuta tuottamista käyttäen erilaisia digilaitteita ja sovelluksia. Käytössä meillä on esimerkiksi Scratch, PowerPoint, StopMotion, iMovie ja Lego-robotteja.

Tavoitteena on harjoitella erilaisten sähköisten työkalujen käyttöä, koodauksen periaatteita ja tarinankerrontaa.

Kevään 2024 valinnaisen aikataulut:

pvm klo luokka aihe
12.1. 12.30-13.15 (1) 148 aloituskerta
19.1. 12.30-13.15 (1) 148 kirjautuminen, OneDrive ja PowerPoint
26.1. 12.30-13.15 (1) 148 PowerPoint
2.2. 12.30-14.00 (2) 148 legoanimaatio 1
9.2. 12.30-14.00 (2) 148 legoanimaatio 2
16.2. koulupäivä päättyy klo 12.00 - -
23.2. talviloma - -
1.3. 12.30-13.15 (1) 148 legot ja iMovie
8.3. 12.30-14.00 (2) 148 koodaus ja Scratch 1
15.3. 12.30-14.00 (2) 148 koodaus ja Scratch 2
22.3. 12.30-14.00 (2) 148 legorobotit 1
29.3. pitkäperjantai - -
5.4. koulupäivä päättyy klo 12.00 - -
12.4. 12.30-14.00 (2) 148 legorobotit 2
19.4. 12.30-14.00 (2) 148 lopetuskerta

Viimeinen kerta: mikä oli mukavinta?

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Valitse näistä se, joka sinua kiinnostaa eniten

- legoanimaation tekeminen
- Tarvitsette iPadin, alusta, taustan, hahmoja ja sinitarraa

- Scratch-koodaus
- Scratch - Imagine, Program, Share (mit.edu)

- legorobottien koodausta

- PowerPoint-esityksen tekeminen
- Tässä kannattaa hyödyntää YouTube-tutoriaaleja.


3. Jakaudutaan ryhmiin sen mukaan, mitä haluat tällä kertaa tehdä ja käytetään aiemmin opittuja taitoja
- legoanimaatioita
- Scratch-koodausta
- legorobottien koodausta
- PowerPoint


4. Saako ryhmäsi legoanimaation laittaa peda.nettiin?


Kiitos tästä valinnaisesta!

Yhdeksäs kerta: Legorobotit

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Legorobotin perusteet
- moottorit B ja C liikuttavat renkaita ja A nosturia
- sensorit (1, 2, 3 ja 4) havaitsevat kosketuksen, värejä, valoa, etäisyyttä ja kulmia
- Koodit näyttävät samalta kuin Scratchissa. Ikävä kyllä ne ovat vain englanniksi.
- Muista aina laittaa aloituskäsky, esim. when program starts

- Motors: moottorit
- Movement: liike
- Display: näyttö eli mitä robotin ruudulla näkyy
- Sounds: äänet (muista määrittää aika!)
- Events: tapahtumat eli mikä koodin käynnistää, esim. when program starts , when distance is... (kun etäisyys on...)
- Control: esim. loopit eli toistot löytyvät tämän alta
- Sensors: väri/valo, paine/kosketus, etäisyys, kulma


3. Kiertopisteet



Viimeinen 5-6 valinnainen perjantaina 18.4. klo 13.30-15.00 148-luokassa. Mieti jo valmiiksi, mitä haluat viimeisellä kerralla tehdä:

a) legoanimaation
b) Scratch-koodausta
c) legorobotteja

Kahdeksas kerta - Scratch ja koodaustunti 2

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Miten vaihdat salasanan kotikoneella?
- portal.office.com kautta
- Asetukset -> Vaihda salasana


3. Scratch-tunnusten luominen
- Keksi ja kirjoita paperille käyttäjätunnus.
- Keksi ja kirjoita paperille salasana (ei saa sisältää nimeäsi).
- Tunnusten luomiseen tarvitaan vielä ikäsi ja sähköpostiosoitteesi (käytämme tässä koulun sähköpostiosoitetta).


4. Mene Ideat-osioon
- Lisää vaihtoehtoja saat kohdasta "Näytä kaikki oppaat"
- Valitse yksi tutoriaali, esimerkiksi tarina, jahtaamispeli, animaatio, pingpong-peli...
- Vaihda koodien kieli suomeksi kohdasta Settings -> Language
 - Ohjevideoiden kielen saat vaihdettua kohdasta CC.


5. Kun aktiivisesta työajasta on käytetty puolet, on taukojumpan aika.
- taukojumppa


6. Remiksaus
- Scratch-yhteisön parhaita puolia on se, että muiden töitä voi remiksata.
- Nyt tehtävänäsi on etsiä jonkun muun tekemä peli tai muu luomus.
- Valitse remiksaa ja kokeile, miten voit muokata peliä eteenpäin.


7. Loppukevennys


Seuraava 5-6 valinnainen perjantaina 22.3. klo 12.30-14.00 148-luokassa.
Silloin ihmettelemme yhdessä lego Mindstorms- robotteja.

Seitsemäs kerta - Movie time / koodaus ja Scratch 1

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Movie time!
- Katsotaan yhdessä, mitä olemme saaneet aikaan.
(Yhdellä ryhmällä video oli viimeistä silausta vaille valmis.)


3. Ohjelmointi eli koodaaminen on ohjeiden antamista
- Ihmiset ymmärtävät tutulla kielellä annettuja ohjeita.
- Kokeillaan koodata kaverille taukojumppa
- Valitse kuusi palikkaa ja laita ne haluamaasi järjestykseen.
- Pari suorittaa palikkojen ohjeistaman taukojumpan koodien mukaisesti.

punainen taputa kolme kertaa
sininen tee kyykkyhyppy
vihreä pyöri ympäri kolme kertaa
valkoinen kurkota kattoon
violetti tee X-hyppy
ruskea pyöritä käsiä kolme kertaa
oranssi kosketa varpaitasi
keltainen venytä kylkeä
vaaleanvihreä tee askelkyykky
musta käy kyykyssä



4. No, entäs ne tietokoneet?
- Koneillakin omat kielensä, esimerkiksi pythonjava ja C++
- Onneksi on olemassa myös ohjelmia, joissa voi käyttää valmista koodia kuvamuodossa (graafinen käyttöliittymä)
- Tällainen ohjelma on myös Scratch.
Tutustutaan Scratchissä käytettäviin koodeihin etsimällä niitä käytävältä.
- Saat parin kanssa pelialustan, jossa on viisi koodia. Etsi ne käytävältä.
Merkitse rastilla ne koodit, jotka löysit.


6. Nyt lähdetään kokeilemaan koodausta!
- Näin se toimii.
- Välissä tulee ohjevideoita, jotka voi ohittaa.


7. Luodaan Digitaitajat-pikakuvake työpöydälle.
- Kirjaudu koneelle.
- Avaa nettiselain, esimerkiksi Edge tai Chrome.
- Kirjoita osoiteriville Friitalan koulu.
- Etsi valikosta kohta Luokat - Valinnaiset - Digitaitajat
- Nappaa kiinni osoiterivin edessä olevasta lukosta ja raahaa se työpöydälle.



8. Valitse joku näistä:
- Angry Birds - Code.org (helpoin)
- Minecraft Koodaustunti - Code.org (hiukan haastavampi)
- Tanssibileet (2019) - Code.org


- Jos vieläkin tuntuu liian helpolta, voit kokeilla näitä:
Minecraft: Merellinen matka - Code.org
Minecraft: Hero's Journey - Code.org


Seuraava 5-6 valinnainen viikon päästä perjantaina 15.3. klo 12.30-14.00 luokassa 148.
Silloin käymme todenteolla Scratchin kimppuun.

Kuudes kerta - legoanimaatioiden editointi iMoviella

1. Ääni- ja musiikkitehosteiden lisääminen
  1. Nimeä animaatio (paina animaatiota pitkään aloitusnäytössä - Rename)
  2. Vie elokuvana (paina animaatiota pitkään aloitusnäytössä - Export Movie - Share - Save Video)
  3. Avaa iMovie
  4. Aloita uusi projekti - Elokuva
  5. Valitse äskeinen video ja Luo elokuva
  6. Valitse + ja Äänet
  7. Ääniraidat ja Äänitehosteet


4. Movie time!
- Vie kaikki käyttämäsi tavarat takaisin omille paikoilleen.
- Airdroppaa valmis video open laitteeseen.
Katsotaan yhdessä, mitä olemme saaneet aikaan.
- Saako sinun ryhmäsi työn laittaa näkyviin peda.nettiin?


Seuraava 5-6 valinnainen viikon päästä perjantaina 8.3. klo 12.30-14.00.
Silloin tutustumme Scratch-alustalla koodaamiseen.

Viides kerta - legoanimaatio 2

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Jatketaan animaatioiden tekemistä
- Kokoa ryhmäsi.
- Hae opettajalta oikea iPad ja storyboard.
- Rakenna kuvauspaikka samaan paikkaan kuin viimeksikin.
- Varmista, että ryhmälläsi on kaikki tarvittavat hahmot, rekvisiitta ja tausta.


4. Miten pystyt jatkamaan sujuvasti samasta kohdasta?
- Avaa animaatio StopMotion-sovelluksella.
- Mene viimeisimmän kuvan kohdalle ja paina vasemmassa laidassa olevan säätimen yläreunaa.
- Sinun pitäisi nyt nähdä viimeksi otettu kuva läpinäkyvänä.
- Asettele hahmot ja rekvisiitta tarkasti oikeille kohdilleen.
- Sitten vaan töihin!


Seuraava 5-6 valinnainen vasta hiihtoloman jälkeen perjantaina 1.3. klo 12.30-13.15 luokassa 148.
Silloin jatkamme legoanimaatiot valmiiksi ja lisäämme niihin musiikkia ja äänitehosteita iMovie-sovellusta käyttäen.

Neljäs kerta - legoanimaatio

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Jatketaan PowerPoint-esitykset valmiiksi
- tärkeintä on, että jokainen saa muutaman dian valmiiksi asti
- lisää diaan ensin teksti ja kuva ja vasta lopuksi animaatiot ja siirtymät


3. Ihastelukierros
- Laita esitystila päälle.
- Diasta toiseen siirrytään nuolinäppäimillä.
- Kierretään ihastelemassa, mitä hienoa muut ovat saaneet aikaiseksi



2. Legoanimaation tekemisen vaiheet videona




3. Legoanimaation tekemisen vaiheet tekstinä
  1. tarinan juonen ideointi (esimerkkinä punahilkka)
  2. story board eli mitä ensin näkyy, mitä sitten tapahtuu jne.
  3. kuvauspaikan rakentaminen (alustan kiinnitys, tausta paikoilleen/rakentaminen, kameran asemointi)
  4. valaistus kuntoon - tähän ei koulussa ole mahdollisuuksia)
  5. kuvaus
  6. editointi
  7. äänitehosteiden lisääminen (teemme tämän myöhemmin)

Valmis animaatio voi näyttää esimerkiksi tältä.


4. Jakaudutaan ryhmiin


5. Arvotaan hahmot ja kuvaussetit (eli taustat ja rekvisiitat)


6. Aloitetaan suunnittelu
- täyttäkää ensin pyydetyt tiedot
- miettikää tarinan juoni
- piirtäkää hahmotelma, miltä animaatio näyttää


Pidempi animaatio voi näyttää esimerkiksi tältä:



Seuraava 5-6 valinnainen viikon päästä perjantaina 9.2. klo 12.30-14.00 luokassa 148

Kolmas kerta - PowerPoint

1. Täällä on tänään...


2. Esittely
- 4-5 dian esitys, jossa kerrot itsestäsi ja asioista, joista pidät (Saa olla pidempikin!)
- mieti ensin paperille, mitkä 4 tai 5 asiaa haluat itsestäsi kertoa
- esim. lemmikki, harrastus, mistä pelistä / kirjasta / bändistä pidät, lempiruoka, matkakohde


3. Kirjaudu koneelle ja avaa Office
- Muistatko vielä, miten sinne mentiin?
- Avaa Digitaitajat-kansio.
- Luo uusi PowerPoint-esitys.
- Nimeä se "This is me"
- Valitse Muokkaus - Avaa työpöytäsovelluksessa

- Lisää - Kuvat - Etsi internetistä TAI 
- Hienoja kuvia löydät myös Unsplash ja Pixabay sivustoilta. Jos lataat kuvia sieltä, valitse
Lisää - Kuvat - Tämä laite - Ladatut tiedostot ja äsken lataamasi kuva
- Suunnittelutyökalu auttaa asettelussa.

- Uuden dian saat kohdasta Aloitus - Uusi dia TAI Lisää - Uusi dia.


5. Kun esityksessä on kaikki haluamasi tekstit ja kuvat, voit halutessasi lisätä siihen
- animaatioita eli miten kukin teksti tai kuva ilmestyy/poistuu
- siirtymiä eli miten siirrytään diasta toiseen


Seuraavalla kerralla aloitamme pienen legoanimaation tekemisen 3-4 oppilaan ryhmissä. Voit halutessasi ottaa muutamia legohahmoja mukaasi. Koulussa on ryhmille alustat ja ainakin yksi hahmo joka ryhmälle.


Seuraava 5-6 valinnainen viikon päästä perjantaina 2.2. klo 12.30-14.00 luokassa 148

Toinen kerta - kirjautuminen, OneDrive ja PowerPoint

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Kun meillä on laitteet käytössä
- niillä tehdään vain sitä, mitä on ohjeistettu
- niitä käsitellään rauhallisesti ja varoen
kun näet tämän kuvan, laitteeseen ei kosketa


3. Kirjaudutaan koneille
- ja tulostetaan tarvittaessa uusia salasanoja
- HUOM! Jos sinulle tulostetaan uusi salasana, pidä se hyvässä tallessa! Sen voi vaihtaa vasta kahden päivän kuluttua.


4. OneDrive
- kirjoita osoite riville: portal.office.com
- valitse vasemmasta yläkulmasta 9 pistettä -> OneDrive -> Omat tiedostot
- Mistä lisätään uusi tiedosto tai kansio?
- lisää Digitaitajat-kansio
- jaa kansio opelle (Kaisa Nygård)
- lisää kansioon Testi-niminen PowerPoint-esitys


5. Osaatko / kokeillaan
- vaihtaa fonttia
- suurentaa/pienentää tekstiä
- vaihtaa fontin väriä
- muokata taustaa
- lisätä kuvia
- lisätä animaatioita
- lisätä siirtymiä
tässä malli)


Seuraava 5-6 valinnainen viikon päästä
perjantaina 26.1. klo 12.30-13.15 luokassa 148. Silloin harjoittelemme lisää PowerPoint-taitoja.

Ensimmäinen kerta - aloituskerta

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Valinnaisen sisältö ja tavoitteet


3. Pieni alkukartoitus
- eli millaisesta tilanteesta lähdemme tämän ryhmän kanssa liikkeelle


4. Jos aikaa,
- Quizlet Live


Seuraava 5-6 valinnainen viikon päästä perjantaina 19.1. klo 12.30 luokassa 148.