Seitsemäs kerta - Movie time / koodaus ja Scratch 1
1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla
2. Movie time!
- Katsotaan yhdessä, mitä olemme saaneet aikaan.
(Yhdellä ryhmällä video oli viimeistä silausta vaille valmis.)
3. Ohjelmointi eli koodaaminen on ohjeiden antamista
- Ihmiset ymmärtävät tutulla kielellä annettuja ohjeita.
- Kokeillaan koodata kaverille taukojumppa
- Valitse kuusi palikkaa ja laita ne haluamaasi järjestykseen.
- Pari suorittaa palikkojen ohjeistaman taukojumpan koodien mukaisesti.
4. No, entäs ne tietokoneet?
- Koneillakin omat kielensä, esimerkiksi python, java ja C++
- Onneksi on olemassa myös ohjelmia, joissa voi käyttää valmista koodia kuvamuodossa (graafinen käyttöliittymä)
- Tällainen ohjelma on myös Scratch.
- Tutustutaan Scratchissä käytettäviin koodeihin etsimällä niitä käytävältä.
- Saat parin kanssa pelialustan, jossa on viisi koodia. Etsi ne käytävältä.
- Merkitse rastilla ne koodit, jotka löysit.
6. Nyt lähdetään kokeilemaan koodausta!
- Näin se toimii.
- Välissä tulee ohjevideoita, jotka voi ohittaa.
7. Luodaan Digitaitajat-pikakuvake työpöydälle.
- Kirjaudu koneelle.
- Avaa nettiselain, esimerkiksi Edge tai Chrome.
- Kirjoita osoiteriville Friitalan koulu.
- Etsi valikosta kohta Luokat - Valinnaiset - Digitaitajat
- Nappaa kiinni osoiterivin edessä olevasta lukosta ja raahaa se työpöydälle.
8. Valitse joku näistä:
- Angry Birds - Code.org (helpoin)
- Minecraft Koodaustunti - Code.org (hiukan haastavampi)
- Tanssibileet (2019) - Code.org
- Jos vieläkin tuntuu liian helpolta, voit kokeilla näitä:
Minecraft: Merellinen matka - Code.org
Minecraft: Hero's Journey - Code.org
Seuraava 5-6 valinnainen viikon päästä perjantaina 15.3. klo 12.30-14.00 luokassa 148.
Silloin käymme todenteolla Scratchin kimppuun.
- Katsotaan, keitä on paikalla
2. Movie time!
- Katsotaan yhdessä, mitä olemme saaneet aikaan.
(Yhdellä ryhmällä video oli viimeistä silausta vaille valmis.)
3. Ohjelmointi eli koodaaminen on ohjeiden antamista
- Ihmiset ymmärtävät tutulla kielellä annettuja ohjeita.
- Kokeillaan koodata kaverille taukojumppa
- Valitse kuusi palikkaa ja laita ne haluamaasi järjestykseen.
- Pari suorittaa palikkojen ohjeistaman taukojumpan koodien mukaisesti.
punainen | taputa kolme kertaa |
sininen | tee kyykkyhyppy |
vihreä | pyöri ympäri kolme kertaa |
valkoinen | kurkota kattoon |
violetti | tee X-hyppy |
ruskea | pyöritä käsiä kolme kertaa |
oranssi | kosketa varpaitasi |
keltainen | venytä kylkeä |
vaaleanvihreä | tee askelkyykky |
musta | käy kyykyssä |
4. No, entäs ne tietokoneet?
- Koneillakin omat kielensä, esimerkiksi python, java ja C++
- Onneksi on olemassa myös ohjelmia, joissa voi käyttää valmista koodia kuvamuodossa (graafinen käyttöliittymä)
- Tällainen ohjelma on myös Scratch.
- Tutustutaan Scratchissä käytettäviin koodeihin etsimällä niitä käytävältä.
- Saat parin kanssa pelialustan, jossa on viisi koodia. Etsi ne käytävältä.
- Merkitse rastilla ne koodit, jotka löysit.
6. Nyt lähdetään kokeilemaan koodausta!
- Näin se toimii.
- Välissä tulee ohjevideoita, jotka voi ohittaa.
7. Luodaan Digitaitajat-pikakuvake työpöydälle.
- Kirjaudu koneelle.
- Avaa nettiselain, esimerkiksi Edge tai Chrome.
- Kirjoita osoiteriville Friitalan koulu.
- Etsi valikosta kohta Luokat - Valinnaiset - Digitaitajat
- Nappaa kiinni osoiterivin edessä olevasta lukosta ja raahaa se työpöydälle.
8. Valitse joku näistä:
- Angry Birds - Code.org (helpoin)
- Minecraft Koodaustunti - Code.org (hiukan haastavampi)
- Tanssibileet (2019) - Code.org
- Jos vieläkin tuntuu liian helpolta, voit kokeilla näitä:
Minecraft: Merellinen matka - Code.org
Minecraft: Hero's Journey - Code.org
Seuraava 5-6 valinnainen viikon päästä perjantaina 15.3. klo 12.30-14.00 luokassa 148.
Silloin käymme todenteolla Scratchin kimppuun.