Digitaitajat 3-4 (kevät 2024)

Digitaitajat-valinnainen

Digitaitajissa harjoittelemme yhdessä koodaamista, animointia ja muuta tuottamista käyttäen erilaisia digilaitteita ja sovelluksia. Käytössä meillä on esimerkiksi Scratch, PowerPoint, StopMotion, iMovie ja Lego-robotteja.

Tavoitteena on harjoitella erilaisten sähköisten työkalujen käyttöä, koodauksen periaatteita ja tarinankerrontaa.

Kevään 2024 valinnaisen aikataulut:

pvm klo luokka aihe
8.1. 13.30-14.15 (1) 148 aloituskerta
15.1. 13.30-14.15 (1) 148 kirjautuminen ja OneDrive
22.1. 13.30-14.15 (1) 148 PowerPoint
29.1. 13.30-15.00 (2) 148 legoanimaatio 1
5.2. 13.30-15.00 (2) 148 legoanimaatio 2
12.2. koulupäivä päättyy klo 13.15 - -
19.2. talviloma - -
26.2. 13.30-14.15 (1) 148 iMovie
4.3. 13.30-15.00 (2) 148 ohjelmoinnillinen ajattelu
11.3. 13.30-15.00 (2) 148 koodaus ja Scratch 1
18.3. 13.30-15.00 (2) 148 koodaus ja Scratch 2
25.3. 13.30-15.00 (2) 148 legorobotit 1
1.4. 2. pääsiäispäivä - -
8.4. 13.30-15.00 (2) 148 lopetuskerta

Yhdeksäs eli viimeinen kerta: mikä oli mukavinta?

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Mitä olemme valinnaisessa oppineet / harjoitelleet?
- Kahoot


3. Jakaudutaan ryhmiin sen mukaan, mitä haluat tällä kertaa tehdä ja käytetään aiemmin opittuja taitoja
- PowerPoint-esityksiä
- legoanimaatioita ja videoeditointia
- Scratch-koodausta
- legorobottien koodausta


Kiitos tästä valinnaisesta!

Yhdeksäs kerta: legorobotit

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Legorobotin perusteet
- moottorit (A, B, C ja D) liikuttavat renkaita ja nosturia
- sensorit (1, 2, 3 ja 4) havaitsevat kosketuksen, värejä, valoa, etäisyyttä ja kulmia
- Koodit näyttävät samalta kuin Scratchissa. Ikävä kyllä ne ovat vain englanniksi.
- Muista aina laittaa aloituskäsky, esim. when program starts

- Motors: moottorit (jostain syystä osaa roboteista voi liikuttaa vain näillä)
- Movement: liike
- Display: näyttö eli mitä robotin ruudulla näkyy
- Sounds: äänet (muista määrittää aika!)
- Events: tapahtumat eli mikä koodin käynnistää, esim. when program starts , when distance is... (kun etäisyys on...)
- Control: esim. loopit eli toistot löytyvät tämän alta
- Sensors: väri/valo, paine/kosketus, etäisyys, kulma


3. Kiertopisteet

Viimeinen 3-4 valinnainen ensi viikon maanantaina 8.4. klo 12.30-14.00 148-luokassa. Mieti jo valmiiksi, mitä haluat viimeisellä kerralla tehdä:

a) legoanimaation
b) Scratch-koodausta
c) legorobotteja



Kahdeksas kerta - Scratch ja koodaustunti 2

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Scratch-tunnusten luominen
- Keksi ja kirjoita paperille käyttäjätunnus.
- Keksi ja kirjoita paperille salasana (ei saa sisältää nimeäsi).
- Tunnusten luomiseen tarvitaan vielä ikäsi ja sähköpostiosoitteesi (käytämme tässä koulun sähköpostiosoitetta).


3. Harjoitellaan ensin yhdessä
- Laita siksi aikaa oma koneesi kiinni.


4. Mene Ideat-osioon
- Lisää vaihtoehtoja saat kohdasta "Näytä kaikki oppaat"
- Valitse yksi tutoriaali, esimerkiksi tarina, jahtaamispeli, animaatio, pingpong-peli...
- Vaihda koodien kieli suomeksi kohdasta Settings -> Language
 - Ohjevideoiden kielen saat vaihdettua kohdasta CC.
- Videot etenevät tosi nopeasti, mutta ohjeet saa näkyviin yksi kerrallaan painamalla vihreää nuolta.


Seuraava 3-4 valinnainen maanantaina 25.3. klo 13.15-15.00 148-luokassa.
Silloin ihmettelemme yhdessä lego Mindstorms- robotteja.

Kahdeksas kerta: Scratch ja koodaustunti 1

1. Täällä on tänään


2. Ohjelmointi eli koodaaminen on ohjeiden antamista

- Kokeillaan koodata kaverille taukojumppa
- Valitse kuusi palikkaa ja laita ne haluamaasi järjestykseen.
- Pari suorittaa palikkojen ohjeistaman taukojumpan koodien mukaisesti.

punainen taputa kolme kertaa
sininen tee kyykkyhyppy
vihreä pyöri ympäri kolme kertaa
valkoinen kurkota kattoon
violetti tee X-hyppy
ruskea pyöritä käsiäsi kolme kertaa
oranssi kosketa varpaitasi
keltainen venytä kylkeä
vaaleanvihreä tee askelkyykky
musta käy kyykyssä


3. No, entäs ne tietokoneet?
- Koneillakin omat kielensä, esimerkiksi pythonjava ja C++
- Onneksi on olemassa myös ohjelmia, joissa voi käyttää valmista koodia kuvamuodossa (graafinen käyttöliittymä)
- Tällainen ohjelma on myös Scratch.

Tutustutaan Scratchissä käytettäviin koodeihin etsimällä niitä käytävältä.
- Saat parin kanssa pelialustan, jossa on viisi koodia. Etsi ne käytävältä.
Merkitse rastilla ne koodit, jotka löysit.
- Tutkitaan yhdessä, mitä koodeilla tehdään.


4. Nyt lähdetään kokeilemaan koodausta!
Näin se toimii.
Välissä tulee ohjevideoita, jotka voi ohittaa.


(Kuulokkeet kuosiin)


5. Luodaan ensin Digitaitajat-pikakuvake työpöydälle.
- Kirjaudu koneelle.
- Avaa nettiselain, esimerkiksi Edge tai Chrome.
- Kirjoita osoiteriville Friitalan koulu.
Etsi valikosta kohta Luokat - Valinnaiset - Digitaitajat
- Nappaa kiinni osoiterivin edessä olevasta lukosta ja raahaa se työpöydälle.


6. Valitse joku näistä:
Angry Birds - Code.org (helpoin)
Minecraft Koodaustunti - Code.org (hiukan haastavampi)
Tanssibileet (2019) - Code.org


- Jos vieläkin tuntuu liian helpolta, voit kokeilla näitä:
Minecraft: Merellinen matka - Code.org
Minecraft: Hero's Journey - Code.org


Seuraava 3-4 valinnainen viikon päästä maanantaina 18.3. klo 13.00-15.00 luokassa 148.
Silloin käymme todenteolla Scratchin kimppuun.

Seitsemäs kerta - legoanimaatiot valmiiksi / ohjelmoinnillinen ajattelu ja Scratch-koodeihin tutustuminen

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Jatketaan legoanimaatiot valmiiksi (aikaa puoli tuntia!)

- Kokoa ryhmäsi.
- Hae opettajalta oikea iPad ja storyboard.
- Rakenna kuvauspaikka samaan paikkaan kuin viimeksikin.
- Varmista, että ryhmälläsi on kaikki tarvittavat hahmot, rekvisiitta ja tausta.


3. Miten pystyt jatkamaan sujuvasti samasta kohdasta?
- Avaa animaatio StopMotion-sovelluksella.
- Mene viimeisimmän kuvan kohdalle ja paina vasemmassa laidassa olevan säätimen yläreunaa.
- Sinun pitäisi nyt nähdä viimeksi otettu kuva läpinäkyvänä.
- Asettele hahmot ja rekvisiitta tarkasti oikeille kohdilleen.


4. Ääni- ja musiikkitehosteiden lisääminen
  1. Nimeä animaatio (paina animaatiota pitkään aloitusnäytössä - Rename)
  2. Vie elokuvana (paina animaatiota pitkään aloitusnäytössä - Export Movie - Share - Save Video)
  3. Avaa iMovie
  4. Aloita uusi projekti - Elokuva
  5. Valitse äskeinen video ja Luo elokuva
  6. Valitse + ja Äänet
  7. Ääniraidat ja Äänitehosteet
  8. Nimeä elokuva napauttamalla aloitusvalikossa työn nimeä (Elokuvani)
  9. Valmis työ AirDropataan opelle. Jaa - >AirDrop

4. Movie time! (Klo 14.15)
- Vie kaikki käyttämäsi tavarat takaisin omille paikoilleen.
Airdroppaa valmis video open laitteeseen.
Katsotaan yhdessä, mitä olemme saaneet aikaan.
- Saako sinun ryhmäsi työn laittaa näkyviin peda.nettiin?


5. Ohjelmointi eli koodaaminen on ohjeiden antamista
- Ihmiset ymmärtävät tutulla kielellä annettuja ohjeita.
- Kokeillaan koodata kaverille loppujumppa
- Saatte neljä eri väristä palikkaa.
- Kumpikin kirjoittaa paperille omat ohjeensa, mikä liike tehdään minkäkin värisellä palikalla.
- Esimerkiksi, punainen palikka = taputa kolme kertaa, musta palikka = käy kyykyssä.
- Kun koodi on laadittu, laita palikat johonkin järjestykseen.
- Pari suorittaa palikkojen ohjeistaman taukojumpan koodien mukaisesti.


Seuraava 3-4 valinnainen loman maanantaina 11.3. klo 13.30-15.00 luokassa 148.
Silloin siirrymme koodaamaan koneilla.

Kuudes kerta - legoanimaatioiden editointi iMoviella

1. Ääni- ja musiikkitehosteiden lisääminen
  1. Nimeä animaatio (paina animaatiota pitkään aloitusnäytössä - Rename)
  2. Vie elokuvana (paina animaatiota pitkään aloitusnäytössä - Export Movie - Share - Save Video)
  3. Avaa iMovie
  4. Aloita uusi projekti - Elokuva
  5. Valitse äskeinen video ja Luo elokuva
  6. Valitse + ja Äänet
  7. Ääniraidat ja Äänitehosteet

2. Jatketaan legoanimaatiot valmiiksi

- Kokoa ryhmäsi.
- Hae opettajalta oikea iPad ja storyboard.
- Rakenna kuvauspaikka samaan paikkaan kuin viimeksikin.
- Varmista, että ryhmälläsi on kaikki tarvittavat hahmot, rekvisiitta ja tausta.


3. Miten pystyt jatkamaan sujuvasti samasta kohdasta?
- Avaa animaatio StopMotion-sovelluksella.
- Mene viimeisimmän kuvan kohdalle ja paina vasemmassa laidassa olevan säätimen yläreunaa.
- Sinun pitäisi nyt nähdä viimeksi otettu kuva läpinäkyvänä.
- Asettele hahmot ja rekvisiitta tarkasti oikeille kohdilleen.


4. Movie time!
- Vie kaikki käyttämäsi tavarat takaisin omille paikoilleen.
- Airdroppaa valmis video open laitteeseen.
Katsotaan yhdessä, mitä olemme saaneet aikaan.
- Saako sinun ryhmäsi työn laittaa näkyviin peda.nettiin?


Seuraava 3-4 valinnainen viikon päästä maanantaina 4.3. klo 13.30-15.00.
Silloin tutustumme Scratch-alustalla koodaamiseen.

Viides kerta - legoanimaatio 2

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Jatketaan animaatioiden tekemistä
- Kokoa ryhmäsi.
- Hae opettajalta oikea iPad ja storyboard.
- Rakenna kuvauspaikka samaan paikkaan kuin viimeksikin.
- Varmista, että ryhmälläsi on kaikki tarvittavat hahmot, rekvisiitta ja tausta.


4. Miten pystyt jatkamaan sujuvasti samasta kohdasta?
- Avaa animaatio StopMotion-sovelluksella.
- Mene viimeisimmän kuvan kohdalle ja paina vasemmassa laidassa olevan säätimen yläreunaa.
- Sinun pitäisi nyt nähdä viimeksi otettu kuva läpinäkyvänä.
- Asettele hahmot ja rekvisiitta tarkasti oikeille kohdilleen.
- Sitten vaan töihin!


Seuraava 3-4 valinnainen vasta hiihtoloman jälkeen maanantaina 26.2. klo 13.30-14.15 luokassa 148.
Silloin jatkamme legoanimaatiot valmiiksi ja lisäämme niihin musiikkia ja äänitehosteita iMovie-sovellusta käyttäen.

Neljäs kerta - PowerPoint-esitykset valmiiksi ja legoanimaation aloitus

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Jatketaan PowerPoint-esitykset valmiiksi
- tärkeintä on, että jokainen saa muutaman dian valmiiksi asti
- lisää diaan ensin teksti ja kuva ja vasta lopuksi animaatiot ja siirtymät


3. Ihastelukierros
- Laita esitystila päälle.
- Diasta toiseen siirrytään nuolinäppäimillä.
- Kierretään ihastelemassa, mitä hienoa muut ovat saaneet aikaiseksi



2. Legoanimaation tekemisen vaiheet videona



3. Legoanimaation tekemisen vaiheet tekstinä
  1. tarinan juonen ideointi (esimerkkinä punahilkka)
  2. story board eli mitä ensin näkyy, mitä sitten tapahtuu jne.
  3. kuvauspaikan rakentaminen (alustan kiinnitys, tausta paikoilleen/rakentaminen, kameran asemointi)
  4. valaistus kuntoon - tähän ei koulussa ole mahdollisuuksia)
  5. kuvaus
  6. editointi
  7. äänitehosteiden lisääminen (teemme tämän myöhemmin)


Valmis animaatio voi näyttää esimerkiksi tältä.


4. Jakaudutaan ryhmiin


5. Arvotaan hahmot ja kuvaussetit (eli taustat ja rekvisiitat)


(6. Aloitetaan suunnittelu
- täyttäkää ensin pyydetyt tiedot
- miettikää tarinan juoni
- piirtäkää hahmotelma, miltä animaatio näyttää


7. Kun suunnitelma on valmis, voitte aloittaa kuvaukset.)


- Kun tuntia on jäljellä noin 5 min, viedään legot, kuvaussetit, pöydät, tuolit yms. omille paikoilleen.


Seuraava 3-4 valinnainen viikon päästä maanantaina 5.2. klo 13.30-15.00 luokassa 148. Jatkamme silloin legoanimaatioiden parissa työskentelemistä.

Kolmas kerta - PowerPoint

1. Täällä on tänään...


2. Esittely
- 4-5 dian esitys, jossa kerrot itsestäsi ja asioista, joista pidät
- mieti ensin paperille, mitkä 4 tai 5 asiaa haluat itsestäsi kertoa
- esim. lemmikki, harrastus, mistä pelistä / kirjasta / bändistä pidät, lempiruoka, matkakohde
- open esimerkki.


3. PowerPointin perustoiminnot


4. Kirjaudu koneelle ja avaa Office
- Muistatko vielä, miten sinne mentiin?
- Avaa Digitaitajat-kansio.
- Luo uusi PowerPoint-esitys.
- Nimeä se "This is me"

- Lisää - Kuvat - Etsi internetistä
- Suunnittelutyökalu auttaa asettelussa.
- Kokeile erilaisia fontteja, värejä, taustoja...

- Uuden dian saat kohdasta Aloitus - Uusi dia TAI Lisää - Uusi dia.


5. Lisää animaatiot ja siirtymät vasta viimeisenä
- animaatioita eli miten kukin teksti tai kuva ilmestyy/poistuu
- siirtymiä eli miten siirrytään diasta toiseen


6. Ihastelukierros
- eli pääsemme näkemään mitä hienoa muut ovat saaneet aikaiseksi


Seuraava 3-4 valinnainen viikon päästä maanantaina 29.1. klo 13.30-15.00 luokassa 148. Aloitamme pienen legoanimaation tekemisen 3-4 oppilaan ryhmissä. Voit halutessasi ottaa muutamia legohahmoja mukaasi. Koulussa on ryhmille alustat ja ainakin muutama hahmo joka ryhmälle.

Toinen kerta - kirjautuminen ja OneDrive

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Kun meillä on laitteet käytössä
- niillä tehdään vain sitä, mitä on ohjeistettu
- niitä käsitellään rauhallisesti ja varoen
- kun näet tämän kuvan, laitteeseen ei kosketa


3. Kirjaudutaan koneille
- ja tulostetaan tarvittaessa uusia salasanoja
- HUOM! Jos sinulle tulostetaan uusi salasana, pidä se hyvässä tallessa! Sen voi vaihtaa vasta kahden päivän kuluttua.


4. OneDrive
- kirjoita osoiteriville: portal.office.com
- valitse vasemmasta yläkulmasta 9 pistettä -> OneDrive -> Omat tiedostot
- Mistä lisätään uusi tiedosto tai kansio?
- lisää Digitaitajat-kansio
- jaa kansio opelle (Kaisa Nygård)


Seuraava 3-4 valinnainen viikon päästä maanantaina 22.1. klo 13.30-14.15 luokassa 148. Silloin harjoittelemme lisää PowerPoint-taitoja.

Ensimmäinen kerta - aloituskerta

1. Täällä on tänään...
- Katsotaan, keitä on paikalla


2. Valinnaisen sisältö ja tavoitteet


3. Pieni alkukartoitus
- eli millaisesta tilanteesta lähdemme tämän ryhmän kanssa liikkeelle


Seuraava 3-4 valinnainen viikon päästä maanantaina 15.1. klo 13.30-14.15 luokassa 148.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä