ÄI3

LUKUTAIDON TEHTÄVÄ 14.5. ja 15.5.

LUKUTAIDON YO-KOE, syksy 2018
Olet tällä kurssilla tutustunut runouteen ja harjoitellut runojen ja muiden kaunokirjallisten tekstien analysointia. Nyt saat tehtäväksesi harjoitella yo-kokeeseen vastaamista. Kurssilla saamillasi taidoilla uskon sinun selviytyvän tehtävästä hienosti. Tee parhaasi! Tärkeä harjoitus! 

1. Tutustu lukutaidon yo-kokeeseen (syksy 2018). 
https://yle.fi/plus/abitreenit/2018/syksy/A_X-fi/index.html#q4
Lue vastaamiseen liittyvä ohjeistus kokeen alusta. Etsi tehtävä 4.1. ja 4.2. Tutustu aineistoihin (kuuntele rap ja lue ajatuksella tekstit). Lue tehtävänannot huolellisesti ja vastaa jompaankumpaan tehtävään (4.1 tai 4.2.) ohjeiden mukaan. Suunnittele vastauksesi ennen kirjoittamista. Muista hep (havainto-esimerkki-päätelmä). Palauta vastauksesi palautuskansioon. 

Ennen kuin vastaat, kannattaa katsoa abilähetyksestä kohta 1:10- 1:19. Videolla kyseisestä tehtävästä keskustelevat äidinkielenopettaja, abiturientti ja sensori. Kannattaa kuitenkin ennen videon katsomista huolella itse miettiä ja suunnitella, mistä aineksista kokoaisit vastauksesi ja miten itse ymmärrät runot. Näin opit tästä tehtävästä eniten ja kehityt tulkitsijana ja tekstianalyysin kirjoittajana. 
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/09/11/abitreenien-yo-koelahetys-aidinkieli-lukutaidon-koe-syksy-2018

VASTAUKSEN PALAUTUS MA 25.5. KLO 15 MENNESSÄ.

LUKUTAIDON YO-VASTAUS 4.1. TAI 4.2.

Määräaika:
Palautus ma 25.5. klo 15 mennessä.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

RUNOTEHTÄVIÄ pe 8.5.

Runotehtävät
Valitse kymmenestä tehtävästä viisi, jotka teet yksin tai parin kanssa.
Halutessasi saat tehdä enemmän tai kaikki. Merkitse selvästi, mitä tehtäviä olet tehnyt ja kenen kanssa. 

USEAMMAN RUNON TULKINTAA JA OMAN RUNON KIRJOITTAMISTA PAREITTAIN
-> s. 60 teht.1
-> s.63 teht. 3, 4 ja 5

Sivu 60
1. a. Erilaiset tulkinnat Hotakaisen runon puhujan puhuttelun kohteesta ovat
mahdollisia: joko puhuttelun kohteena on joku toinen, tai sitten runon puhuja pitää
puhuttelun itselleen. Sävy on kriittinen, jopa arvosteleva ja ikään kuin patisteleva.
Syynä on puhuteltavan ilmiselvä saamattomuus ja eräänlainen ”vätysmäisyys”.
b. V.A. Koskenniemen runossa runon minä on pateettinen, maailmaan pettynyt ja
ehkäpä jopa kyynisesti siihen suhtautuva. Itsensä hän näkee uhrina, joka on kärsinyt
koko vaikean ja raskaan elämänsä ajan. Kaikista vastoinkäymisistä huolimatta runon
minä lepoa ja rauhaa kaivatessaan toivoo rauhan ”tähden” vihdoin syttyvän ”yllensä”.
c. Runon voi nimetä monin eri tavoin, mutta koska kysymyksessä on rakkausruno ja
siinä on myös mainittu ”parveke”, voi runossa nähdä intertekstuaalisen viittauksen
Shakespearen näytelmään Romeo ja Julia, mikä puolestaan voisi toimia virikkeenä
nimetä runo kyseiseen näytelmään vihjaten.
d. Opiskelijat voivat eritellä omaa lukukokemustaan lukemattomin eri tavoin.
e. Katajavuoren runon mukaan runoudella on vahva voima eikä runoutta voi
vastustaa sen jälkeen, kun se onnistuu lumoamaan lukijansa.

s.63 teht.
3. a.−c. Runo sisältää monimutkaisia runokuvia, ja monenlaiset tulkinnat ovat
mahdollisia. Tavoitteena onkin huomata, ettei lopullisia oikeita tulkintoja edes ole
vaan tärkeintä on keskustella runon herättämistä mielikuvista, ajatuksista,
tunnelmista ja tulkinnoista.
4. Tehtävän tavoitteena on herättää keskustelua siitä, miten monenlaisia
mielleyhtymiä ja mielikuvia samasta runotekstistä voi syntyä.
5. a.−g. Tehtävän tavoitteena on leikitellä kielikuvilla.


YKSIN/PARIN KANSSA TULKITTAVAKSI 
-> s.63 teht.1 ja 2

Sivu 63
1. Hotakaisen runossa on muun muassa seuraavia metaforia, jotka luovat
puhuteltavasta säälittävän vaikutelman, koska kaikki luonnehdinnat ovat jollain
tavalla negatiivisia ja viittaavat saamattomuuteen tai vätysmäisyyteen:
”Olet hiiri leijonan korvassa. / − − keskellä teitä betoniporsas. // Sanansyöjä: mölymaha! / − −
yhdestä puusta / veistetty muovikoivu! // − − jäniksenkäpälä lottopallossa/ − − hyttysen paska
Mikkelin Minimaassa. // Kohtelias kakkosnelonen. // Tönkkötikku: rautalangasta väännetty /
rautalanka!”
2. V.A. Koskenniemen runossa ”meri” on maailman metafora ja ”pursi” runon minän
oman elämän vertauskuva.

-> s.66 teht. 1 ja 2

Sivu 66
1. a. Runo on tarina rakkauden hurmasta ja sen katoamisesta.
b. Ensimmäinen säkeistö on täynnä hurmosta ja iloa, täyttymystä ja lämpöä (”lumottu
syksy”, ”ilotulituksia”, ”pelejä ja laulua”, ”leijoja taivaan laella”), mutta toisessa
säkeistössä tunnelma on muuttunut täysin erilaiseksi: ”yöt ovat enää reikiä taivaassa,
saalislintuja”, on ”ruosteista riippulukkoa”, ”syyhyä”, ”horteista kuvastusta” ja jopa
omahyväinen Narkissos. Kolmannessa säkeistössä palataan hetkellisesti positiivisiin
tunnelmiin (”vapaata mittaa, laukkaa”, ”nousua linnapihalle”, "varhaisromantiikkaa ja
euforiaa”). Viimeisessä säkeistössä on kaikki menetetty: puhutaan talvesta, ”piikin
turruttamasta lihasta”, ”viimeisestä kirjeestä” jne.
c. Vastakkainasettelusta keskeisin on runon ensimmäisen säkeistön kaikkinainen
hurmoksellinen lumous, riemu ja elämä, jotka ovat vahva antiteesi seuraavissa
säkeistöissä paljastuvalle kaiken menetykselle, ahdistukselle ja surumielisyydelle.
d. Narkissos on antiikin ajan tarina itserakkaasta nuorukaisesta, joka ihaili
peilikuvaansa lammen pinnasta niin kauan, että muuttui narsissiksi.
e. Sonaatti oli romantiikan aikana suosittu rakkauslaulujen lajityyppi, mutta sonaatteja
on sävelletty jo 1600-luvulla. Perinteisesti sonaatti rakentuu 3−4 eri osasta, jotka ovat
sävyltään erilaisia; usein sonaatissa dramaattiset ja lyyriset jaksot vaihtelevat.
"Syyssonaatti" viittaa siis siihen, että kysymyksessä on omanlaisensa rakkauslaulu.
2. a. William Shakespearen näytelmässä Romeo ja Julia on samantapainen
parvekekohtaus; parvekkeella tosin on tyttö eli Julia, ei poika kuten Karlströmin
runossa.
b. Parvekekohtaus ja se, että runossa on nuorten rakkaus.

-> s.69 teht. 1 ja 2

Sivu 69
1. a. ”Verkon” voi tulkita ahdistavien asioiden tai väistämättömän kohtalon
vertauskuvaksi.
b. Runossa kuvataan umpikujaan ajautuneen ihmisen epätoivoista
elämäntilannetta. Ihminen ei näe ulospääsyä ahdistavasta tilanteestaan, vaikka
tiedostaakin toisenlaisen elämän mahdollisuuden ja olemassaolon.
2. a. Keltainen naakka on toisenlainen yksilö eli erilainen kuin muut, yksinäinen,
syrjäänvetäytyvä, muiden naakkojen ”narri” ja kiusaama, mutta silti itselleen
uskollinen.
b. Ympäristöstään poikkeavan yksilön osa on vaikea, elämä raskas ja kohtalo usein
kova.

PALAUTUS RUNOTEHTÄVISSÄ MA 11.5. KLO 10.

Runotehtäviä (5kpl)

Määräaika:

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

RUNOTEHTÄVIÄ to 7.5.

RUNOTEHTÄVÄT 2x75min

1. Katso runovideo (kesto 3.01). Kirjoita, mistä runo mielestäsi kertoo ja mitä ajatuksia se sinussa herätti. Mikä sinun mielestäsi on Hullun pojan tivoli? Runon lausujana videolla on runoilija Heli Laaksonen.
https://yle.triplet.io/articles/runoraati-heli-laaksonen
Palauta tekstisi kansioon.

2. Kuuntele Areenasta Heli Laaksosen haastattelu Kuusi kuvaa Heli Laaksosen elämästä (voit lähteä vaikka ulos kävelylle samaan aikaan, tallenteen kesto 44 min) https://areena.yle.fi/1-50249499
Kirjoita tallenteen kuunneltuasi henkilökuva Heli Laaksosesta. Minkälainen kuva hänestä muodostui? Mitkä asiat ja arvot ovat hänelle tärkeitä ja heijastuvat hänen teksteihinsä? Miksi hän kirjoittaa ja mistä hän kirjoittaa? Miltä sinusta itsestäsi tuntui kuunnella murretta? Olisiko kuva Heli Laaksosesta erilainen, jos hän olisi puhunut yleiskielellä? Perustele näkemyksesi. Palauta tekstisi kansioon.

Hullun pojan tivolis

Määräaika:

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Maanantain 4.5. tehtävä

Määräaika:
PALAUTA TÄHÄN KANSIOON
a. Lue s. 43-72 ja kerää kaikki lyriikan käsitteet alueelta (tummalla präntätyt). Avaa käsitteet.
b. s. 66 teht. 3 "Mä olen mies" -> intertekstuaalisuus!

MALLIVASTAUS
3.a. Runosta löytyy viittauksia muun muassa seuraaviin teksteihin:
1. säkeistö
J. Karjalainen, Mä olen mies, jolle ei koskaan tapahdu mitään
Eppu Normaali Urheiluhullu
Hassisen Kone Rappiolla on hyvä olla
Eppu Normaali Tahroja paperilla
2. säkeistö
Eino Leino, Nocturne
Eppu Normaali, Baarikärpänen
Eppu Normaali, Joka päivä ja joka ikinen yö
3. säkeistö
J. Karjalainen, Mä olen mies, jolle ei koskaan tapahdu mitään
Dingo, Levoton Tuhkimo
Dingo, Sinä ja minä
Eppu Normaali, Vuonna ’85
Dingo, Autiotalo
Eppu Normaali, Suomi-ilmiö
Kolmas Nainen, Tästä asti aikaa
4. säkeistö
Kolmas Nainen, Elämän tarkoitus
Eppu Normaali, Hipit rautaa
Maija Vilkkumaa, Älä siitä sä huoli
Ismo Alanko, Levottomat jalat
5. säkeistö
Ismo Alanko, Levottomat jalat
Eino Leino, Nocturne
b.–c. Tehtävien tavoitteena on saada tiedostamaan se, että
intertekstuaalisuus tuo usein lisämerkityksiä tekstiin mutta toisaalta
intertekstuaalisuuden havaitseminen ei välttämättä ole ehto tekstin ymmärtämiselle.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Maanantai 27.4. ja torstain 30.4. tehtävä: Lue novelli ja vastaa kysymyksiin!

Valitse novelli Canberra? Do you hear me? (s. 76) ja/tai novelli Kultaisen kolmion sydämessä (s.88), lue novelli ja vastaa novelliin liittyviin kysymyksiin. Voit tehdä yksin tai parin kanssa ja palauttaa vastaukset tänne kansioon.

Kultaisen kolmion sydämessä

Määräaika:
Palauta vastaukset tänne.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Canberra? Do you hear me?

Määräaika:
Palauta vastaukset tänne.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

LEMPILYRIIKKANI ESITTELY

OMA LEMPIRUNONI

Esittele oma lempilyriikkasi. Kirjoita/kopioi sinulle tärkeä runo tai musiikkikappale. Kerro, mistä teksti kertoo, milloin ja missä ensimmäisen kerran sen kuulit/luit ja miksi teksti on sinulle tärkeä tai mitä se sinulle merkitsee. Tekstisi näkyy vain opettajalle.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Puhdistus /To 23.4. ja pe 24.4. oppitunnit

Määräpäivä
TÄRKEÄ POHJUSTAVA TEHTÄVÄ:
Lue Jukola 3 -kirjasta s.38-41. Silmäile tehtäväsarja 1a-e s.40 ja vastaa kysymyksiin mielessäsi tai parin kanssa keskustellen. 

VARSINAINEN TEHTÄVÄ:


1. Katso Sofi Oksasen haastattelu (7min) teoksesta Puhdistus:
https://areena.yle.fi/1-3482149

2. Katso 12 minuuttia Filminurkkaus-nimistä tallennetta, johon sisältyy mm. Puhdistus-elokuvan trailer ja näyttelijähaastattelut
https://www.youtube.com/watch?v=sZWysONUev4

3. Siirry lopulta Jukola 3 -kurssivihon sivulle 42, tehtävään 2.
Lue rauhassa tekstit ja tehtävänanto. Tarkoitus on eritellä, miten samaa tapahtumaa kuvataan proosa ja draamatekstissä. Yritä löytää keinot, joilla eri tekstilajeissa kuvataan samaa tapahtumaa. Mitä eroa, mitä yhteistä? Anna esimerkkejä teksteistä havaintojesi ja päätelmiesi tueksi. Kirjoita yhtenäinen teksti, noin 2500 merkkiä, ja palauta tekstisi tänne Pedanetin kansioon.

PARVEKEKOHTAUS NYKYAIKAAN!

Määräaika:
Huom! Tämä palautuskansio on ryhmäpalautuskansio, koska tehtävänannon kannalta on tarkoituksenmukaista, että pääsette lukemaan kirjoittamianne kohtauksia ja näytelmäkatkelmia myös toisiltanne.
Jos et missään tapauksessa halua omaa tekstiäsi julkiseksi, voit palauttaa se opettajan sähköpostiin! Osoite: jaappola@edu.pomarkku.fi

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Kirjavinkkaus

Minkä kirjan voisit lukea ja vinkata muille? Vai olisiko sinulla jokin kirja, jonka olet lukenut ja jonka voisit esitellä? Kerro, jos haluat tehdä parin kanssa ja jos haluat tehdä digitehtävän (esim.trailer-tyyppinen minuutin video).

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Tutustutaan teatteriin (oppitunnit 9.4. ja 16.4.)

Teatteriesityksen analyysi

Määräaika:
Kirjoita opettajalle teksti, jossa analysoit ja tulkitset katsomaasi Veriruusut-näytelmää.

- Kerro ensin yleisesti, minkälaisesta esityksestä on kysymys, mistä esitys kertoo ja mihin aikaan ja paikkaan (konteksti) teos sijoittuu.

- Jatka yleisestä yksityiskohtaisempaan: miten esitys oli rakennettu, mihin kiinnitit huomiota? Miten perinteinen draaman kaari (Jukola 3, s.26) toteutuu näytelmässä vai toteutuuko?

- Kiinnitä huomioita näyttelijöihin, puvustukseen ja lavasteisiin, musiikkiin ja valoihin, kohtausten siirtymiin. Miten ne onnistuivat kuljettamaan tarinaa eteenpäin?

- Mitä ajatuksia esitys (sisältö, tarina, teemat) sinussa herätti? Mitä vastakkainasetteluja esityksessä on? Minkälaista symboliikkaa? Mitä esitys puhuu nykynuorelle? Mihin se ottaa kantaa?

- Voit myös kommentoida, minkälainen kuva näyttelijän työstä, teatteriyhteisöstä ja esityksen rakentumisesta syntyi. Kiiinnostaisiko sinua itseäsi työskennellä teatterialalla tai oletko ollut mukana esimerkiksi kesäteatteri-produktioissa?

- Pohdi myös sitä, miten ruudulta katsottu esitys eroaa teatterin katsomosta nähdyistä esityksistä. Mitä jää puuttumaan ja mitä tulee tilalle? Mikä säilyy samana vai säilyykö mikään?

Apunasi kirjoittaessasi voit käyttää Jukola 3 -kirjan kuvia ja kysymyksiä s.34-35. Myös Tekstiopista löytyy malli draaman ja esityksen analysointiin. Palauta teksti tänne. Sopiva pituu tekstille on 3000-5000 merkkiä. Kiinnostavaa on, mitä olet saanut irti katsomistasi tallenteista, miten pystyt muotoilemaan tekstiksi oman katsojakokemuksesi ja minkälaisia merkityksiä löydät näytelmästä.

Maanantaina 20.4. Meet klo 11.30 ja tämän tekstin palautus ennen videotunnin alkua klo 10 mennessä.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Kirje opettajalle

Määräaika:
Ohjeet Wilmassa. Jukola 3 teht.2, s.7.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.