Opetussuunnitelman tavoitteet vuosiluokalle 3
Ilmaisen mielipiteeni rakentavasti erilaisissa ympäristöissä.
Ilmaisen itseäni monipuolisesti ja luovasti erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
Rakennan myönteistä viestijäkuvaa.
Tulkitsen erilaisia tekstejä.
Sujuvoitan lukutaitoani, saan myönteisiä lukukokemuksia ja käsittelen lukemaani.
Laajennan sana- ja käsitevarastoani.
Ilmaisen kokemuksiani, ajatuksiani ja mielipiteitäni tekstin muodossa.
Harjoittelen tuottamaan kertovia, kuvaavia ja kantaa ottavia tekstejä.
Harjoittelen oikeinkirjoitusta, käsialaa ja näppäintaitoja.
Luen erilaisia tekstejä ja lastenkirjallisuutta ja saan lukuelämyksiä.
Käytän kirjastoa ja arvostan eri kulttuureja ja kieliä.
Tutustun monipuoliseen media- ja kulttuuritarjontaan.
Matematiikan tavoitteet vuosiluokalla 3
Ylläpidän innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan.
Havaitsen yhteyksiä oppimieni asioiden välillä, esimerkiksi kertolaskun ja jakolaskun yhteys.
Ymmärrän kymmenjärjestelmän.
Pyrin saavuttamaan sujuvan päässälaskutaidon.
Osaan kertotaulut 1-10 sujuvasti.
Englannin tavoitteet vuosiluokalla 3
Tunnistan englannin kielen muiden kielten joukosta ja löydän yhtäläisyyksiä ja eroja suomen ja englannin kielen välillä.
Tutustun englanninkielisten maiden kulttuureihin ja tapoihin.
Tunnistan englannin kielen ääntämis- ja kirjoitusasun eroja.
Osaan tehdä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätöitä kaikkien kanssa.
Otan vastuuta omasta ja muun ryhmän oppimisesta.
Opin merkitsemään läksyn, huolehtimaan opiskeluvälineistä ja kotitehtävistä.
Osaan käyttää sanastoja.
Harjoittelen erilaisia tapoja oppia sanoja.
Ymmärrän yksinkertaista puhetta ja tekstiä omaan elämään liittyvistä aihepiireistä.
Osaan harjoitella viestintätilanteita ja käyttää sopivia sanontoja.
Osaan käyttää vuosiluokan keskeisimpiä rakenteita.
Yritän ääntää ymmärrettävästi keskeisimmät sanat.
Ympäristöopin tavoitteet vuosiluokalla 3
Kiinnostun ympäristöstäni ja ympäristöopin opiskelusta.
Harjoittelen asettamaan omia opiskelutavoitteita sekä työskentelemään pitkäjänteisesti.
Teen pieniä tutkimuksia, havaintoja ja mittauksia eri oppimisympäristöissä ja eri välineillä.
Toimin turvallisesti ja vastuullisesti.
Harjoittelen hyvinvointitaitoja.
Liikun ja retkeilen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä.
Harjoittelen toimimaan ryhmässä monipuolisesti.
Tunnistan, ilmaisen ja harjoittelen säätelemään tunteita.
Harjoittelen käyttämään tvt-taitoja monipuolisesti ja vastuullisesti.
Tutkin luontoa, eliöitä ja elinympäristöä.
Harjoittelen toimimaan vastuullisesti ympäristöä kohtaan.
Ymmärrän ihmisen kehitystä, elintoimintoja ja rakennetta.
Harjoittelen erilaisten karttojen käyttöä.
Harjoittelen tutkimaan, kuvaamaan ja selittämään kemiallisia ilmiöitä.
Ymmärrän terveellisen elämän merkityksen.
Harjoittelen ja sovellan terveystaitoja arjessa.
Ymmärrän jokaisen ihmisen yksilöllisen kasvun.
Uskonnon tavoitteet vuosiluokalla 3
Tunnistan Raamatun kristittyjen pyhänä kirjana.
Tunnen joitakin Raamatun keskeisiä henkilöitä ja kertomuksia.
Tunnistan kristinuskon keskeisiä käsitteitä.
Tunnistan kirkkovuoden keskeisiä juhlapäiviä ja niiden merkityksiä.
Tunnistan joitakin kristillisiä symboleja.
Osaan yhdistää Raamatun opetuksia arkielämän tilanteisiin.
Opin etsimään tietoa Raamatusta.
Tunnistan Kymmenen käskyä.
Käyttäydyn asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa.
Suhtaudun myönteisesti erilaisiin uskonnollisiin näkemyksiin.
Harjoittelen mielipiteeni ilmaisemista rakentavasti.
Elämänkatsomustiedon tavoitteet vuosiluokalla 3
Kehitän eettisen ajattelun taitoja ja sovellan eettisiä periaatteita arjen tilanteisiin.
Tunnistan ja arvioin väitteitä ja niiden perusteluita.
Oivallan asioiden välisiä suhteita ja kehitän ajatteluani.
Kannan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta.
Tutustun suomalaiseen, eurooppalaiseen ja maailman kulttuuriperintöön sekä hahmmotan kulttuurista moninaisuutta ilmiönä.
Rakennan katsomuksellista ja kulttuurista yleissivistystäni.
Suunnittelen ja arvioin omaa katsomuksellista oppimistani.
Rohkaistun ilmaisemaan katsomustani ja kuuntelen muiden katsomuksellisia kannanottoja.
Opin YK:n yleismaailmalliseen ihmisoikeuksien julistukseen perustuvaa ihmisoikeusetiikkaa, erityisesti lapsen oikeuksia.
Toimin aloitteellisesti ja vastuullisesti omassa ympäristössäni.
Luon ja kehitän erilaisia liikuntamuotoja, esim. pelejä ja leikkejä.
Käytän monipuolisesti liikuntavälineitä.
Harjoittelen monipuolisia liikuntalajien taitoja pitkäjänteisesti.
Liikun monipuolisesti eri maastoissa ja eri vuodenaikoina sekä erilaisilla välineillä.
Arvioin omaa fyysistä toimintakykyäni.
Osallistun aktiivisesti fyysistä toimintakykyä vaativaan toimintaan.
Osaan liikkua vedessä uiden ja pelastautua vedestä.
Toimin asiallisesti ja turvallisesti liikuntatunneilla.
Osallistun alkulämmittelyyn ja lihashuoltoon.
Noudatan sääntöjä ja ohjeita.
Osallistun monipuolisiin ryhmätehtäviin ja –peleihin.
Kunnioitan toisia oppitunnilla ja peli- ja kilpailutilanteissa.
Toimin asiallisesti koulun liikuntatapahtumissa.
Otan vastuun omasta toiminnastani.
Arvion omaa toimintakykyäni.
Saan myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, osaamisesta ja yhteisöllisyydestä.
Käsityön tavoitteet vuosiluokalla 3
Suhtaudun myönteisesti käsillä tekemiseen.
Tunnistan käsityön tekemisen vaiheet ja osaan dokumentoida ne esim. TVT-taitoja hyödyntäen.
Opin suunnittelemaan ja valmistamaan käsityön yksin tai yhdessä.
Tunnistan käsitöihin liittyvää käsitteistöä ja materiaaleja.
Opin pitkäjänteistä ja vastuuntuntoista työskentelyä.
Osaan työskennellä turvallisesti.
Opin arvioimaan ja arvostamaan sekä omaa että toisten käsityön prosessia yksin tai yhdessä.
Opin käyttämään sekä uusia että kierrätettäviä materiaaleja tarkoituksenmukaisesti.
Kuvataiteen tavoitteet vuosiluokalla 3
Osaan tehdä havaintoja taiteesta ja ympäristöstä eri tavoin.
Opin keskustelemaan havainnoistani.
Opin ilmaisemaan havaintojani kuvallisesti esim. TVT-taitoja hyödyntäen.
Opin käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja tekniikoita kuvan tekemiseen.
Kehitän yksin ja yhdessä kuvallisen tuottamisen taitoja.
Opin tarkastelemaan kuvia eri näkökulmista.
Opin erottamaan faktan ja fiktion.
Kokeilen erilaisia kuvailmaisun tapoja, esim. eri ajat ja kulttuurit.
Opin keskustelemaan rakentavasti kuvataiteessa esiintyvistä arvoista.
Musiikin tavoitteet vuosiluokalla 3
Osallistun yhteismusisointiin soittotaitojani kehittäen ja ääntäni luontevasti käyttäen.
Osaan analysoida kuulemaani musiikkia ja ääniympäristöjä annettujen ohjeiden mukaisesti.
Osaan improvisoida ja tehdä pienimuotoisia sävellyksiä erilaisia keinoja ja teknologioita käyttäen.
Osaan ilmaista kokonaisvaltaisesti liikkuen musiikkia, kuvia, tarinoita ja tunnetiloja.
Ymmärrän musiikin merkintätapoja ja musiikkikäsitteitä.
Tiedän musiikin vaikutuksia hyvinvointiin ja osaan huolehtia musisointiympäristön turvallisuudesta.
Kehitän harjoittelemalla musiikillista osaamistani sekä osaan asettaa itselleni tavoitteita ja arvioida niiden toteutumista.