2. luokka

Opetussuunnitelman tavoitteet vuosiluokka 2

Äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet vuosiluokalla 2


Vahvista
n vuorovaikutustaitojani.
Kehitän kieltäni ja mielikuvitustani.
Rohkaistun ilmaisemaan itseäni.
Ymmärrän, että ihmisten viestivät eri tavoin.


K
ehitän lukutaitoani ja luetun ymmärtämistäni.
Tutustun erilaisiin teksteihin ja laajennan sanavarastoani.
Harjoittelen tiedon etsimistä.
Luen erilaisia kirjoja ja tekstejä. 


K
erron rohkeasti kokemuksiani, mielipiteitäni ja tarinoita. 
Harjoittelen kirjoittamaan tarinoita. 
Harjoittelen oikeinkirjoitusta käsin ja tietokoneella.  


Y
mmärrän ja arvostan käyttämääni kieltä ja omaa kulttuuriani.
Kiinnostun lukuharrastuksesta.


Matematiikan tavoitteet vuosiluokalla 2

Innostun ja kiinnostun matematiikasta.
Kehitän päättely- ja ongelmanratkaisutaitojani.
Ymmärrän matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja.
Ymmärrän lukukäsitteen ja kymmenjärjestelmän periaatteen.
Lasken peruslaskutoimituksia.


Ympäristöopin tavoitteet vuosiluokalla 2

Kiinnostun ympäristöstäni ja sen merkityksestä.
Olen kiinnostunut ja suhtaudun myönteisesti ympäristöopin opiskeluun.
Toimin ympäristöä säästäen ja kunnioittaen. 

Tutkin, toimin, liikun ja retkeilen lähiympäristössäni. 
Havainnoin ja teen pieniä tutkimuksia yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen. 
Kuvailen, vertailen, luokittelen ja nimeän ympäristöoppiin kuuluvia asioita. 
Opettelen käyttämään sähkölaitteita turvallisesti. 
Opettelen käyttämään sähköisiä oppimisvälineitä. 

Harjoittelen käyttämään ympäristöopin käsitteitä.  
Osaan lukea yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja. 
Osaan kertoa ja perustella mielipiteeni. 


Uskonnon tavoitteet vuosiluokalla 2

Kiinnostun uskonnon opiskelusta ja opin tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa.
Tutustun uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin.
Tutustun uskonnon kirkkovuoden juhliin ja tapoihin.
Tutustun luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja
juhlaperinteisiin.
Rohkaistun tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiani ja tunteitani.
Opin oikeudenmukaisuutta ja toisen asemaan asettumista, sekä erilaisuuden kunnioittamista, sekä noudattamaan ihmisoikeuksia.
Opin elämän kunnioittamista, hyviä tapoja, vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.
Harjoittelen omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä.


Elämänkatsomustiedon tavoitteet vuosiluokalla 2

Kuuntelen toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua.
Rohkaistun ilmaisemaan omaa ajatteluani ja tunteitani eri tavoin
Arvostan omaa ja muiden ajattelua.
Opin tekemään kysymyksiä ja esittämään perusteltuja väitteitä.
Tunnistan kokemieni arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia.
Pohdin oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä.
Opin tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja.
Ymmärrän ihmisten yhteiselämän perusteita.
Kunnioitan ja arvostan omaa ympäristöäni ja luontoani.


Musiikin tavoitteet vuosiluokalla 2

Toimin musiikillisen ryhmän jäsenenä.
Opin luontevaa äänenkäyttöä sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä.
Koen ja hahmotan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen.
Keksin omia musiikillisia ideoita ja improvisoin, suunnittelen ja toteutan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja.
Tutustun musiikilliseen kulttuuriperintööni leikkien, laulaen ja liikkuen.
Nautin musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta.
Ymmärrän musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä.
Toimin vastuullisesti musisoinnissa.
Opin asettamaan tavoitteita ja harjoittelemaan yhteisesti.


Kuvataiteen tavoitteet vuosiluokalla 2

Havainnoin taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä.
Rohkaistun keskustelemaan havainnoistani ja ajatuksistani
Ilmaisen havaintojani ja ajatuksiani erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen kautta.
Kokeilen erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelen kuvallisia ilmaisutapoja.
Työskentelen pitkäjänteisesti yksin ja yhdessä muiden kanssa.
Käytän kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelen erilaisia kuvatyyppejä.
Tunnistan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössäni.
Teen kuvia oman elinympäristöni, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta.
Tunnistan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.
Otan kuvailmaisussani huomioon kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen.


Käsityön tavoitteet vuosiluokalla 2

Kiinnostun ja innostun käsin tekemisestä.
Ymmärrän kokonaisen käsityöprosessin ja opin esittämään omia ideoitani kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta.
Suunnittelen ja valmistan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihini.
Tutustun moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä toimin vastuuntuntoisesti ja turvallisesti.
Kehitän itsetuntoani käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta.


Liikunnan tavoitteet vuosiluokalla 2

Kokeilen rohkeasti erilaisia liikunnallisia tehtäviä.
Harjoittelen liikuntataitoja ja löydän liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
Osallistun erilaisiin leikkeihin, peleihin ja verryttelyihin oppitunneilla.
Opin motorisia perustaitoja ja sovellan niitä eri vuodenaikoihin.
Harjoittelen turvallista liikkumista ja toimin turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.
Tutustun vesiliikuntaan ja opin alkeisuimataidon.
Säätelen toimintaani ja tunneilmaisuani ryhmätilanteissa.
Osallistun erilaisiin ryhmätehtäviin ja –peleihin.
Harjoittelen noudattamaan yksinkertaisten leikkien ja pelien sääntöjä ja reilua peliä.
Otan vastuuta liikuntatuntien onnistumisesta ja vahvistan käsitystä itsestäni liikkujana.
Saan myönteisiä liikuntakokemuksia ja kokeilen oman toimintakyvyn rajoja.


Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä