4. luokka

Opetussuunnitelman tavoitteet vuosiluokalle 4

Äidinkieli ja kirjallisuuden tavoitteet vuosiluokalla 4


Rohkaistun ilmaisemaan mielipiteeni rakentavasti.
Opin huomaamaan oman viestinnän vaikutuksen.
Opin huomaamaan toisten tarpeita viestintätilanteissa.
Opin ilmaisemaan itseäni luovasti ja monipuolisesti.

Sujuvoitan lukutaitoani ja kehitän tekstin ymmärtämistä.
Tarkkailen ja arvioin lukemaani.
Laajennan sana- ja käsitevarastoani ja kehitän ajattelutaitojani.
Harjoittelen tiedonhankintaa.
Kiinnostun kirjallisuudesta.

Opin ilmaisemaan omia kokemuksiani, ajatuksiani ja mielipiteitäni tekstien avulla myös monimediaisissa ympäristöissä.
Opin käsin kirjoittamisen taitoja ja harjoittelen näppäintaitoja.
Hallitsen oikeinkirjoituksen ja tekstin rakenteet.

Kiinnostun erilaisista tekstilajeista ja lukuharrastuksesta.
Rakennan kielellistä ja kulttuurista identiteettiäni.
Opin arvostamaan eri kulttuureja ja kieliä.


Matematiikan tavoitteet vuosiluokalle 4

Ylläpidän innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan. 
Esitän päätelmiäni ja ratkaisujani monipuolisesti.
Ymmärrän erilaisten matemaattisten käsitteiden merkityksen ja osaan käyttää niitä.
Ymmärrän kymmenjärjestelmän ja pystyn laskemaan suuremmillakin lukuyksiköillä.


Englannin tavoitteet vuosiluokalla 4

Tunnistan maita, joissa puhutaan englantia ja ymmärrän, että englantia puhutaan eri tavoin eri puolella maailmaa.  
Opin lisää englanninkielisten maiden kulttuureista ja tavoista.  
Löydän yhtäläisyyksiä ja eroja suomen ja englannin kielen rakenteiden välillä.  
Tutustun äännekirjoitusmerkkeihin.
Osaan tehdä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätöitä kaikkien kanssa.  
Otan vastuuta omasta ja muun ryhmän oppimisesta.  
Harjoittelen erilaisia tapoja opiskella sanoja ja rakenteita ja osaan valita itselleni sopivia tapoja.  
Ymmärrän yksinkertaista puhetta ja tekstiä laajemmista aihepiireistä.  
Osaan harjoitella viestintätilanteita ja käyttää kulttuurisesti sopivia sanontoja.  
Osaan käyttää vuosiluokan keskeisimpiä rakenteita.  
Harjoittelen lisää ääntämistä. 



Ympäristöopin tavoitteet vuosiluokalla 4

Kiinnostun ympäristöstäni ja ympäristöopin opiskelusta.
Harjoittelen asettamaan omia opiskelutavoitteitani sekä työskentelemään pitkäjänteisesti.
Teen pieniä tutkimuksia, havaintoja ja mittauksia eri oppimisympäristöissä ja eri välineillä.
Toimin turvallisesti ja vastuullisesti.
Harjoittelen hyvinvointitaitoja.
Liikun ja retkeilen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä.
Harjoittelen toimimaan ryhmässä monipuolisesti.
Tunnistan, ilmaisen ja harjoittelen säätelemään tunteita.
Harjoittelen käyttämään tvt-taitoja monipuolisesti ja vastuullisesti.
Tutkin luontoa, eliöitä ja elinympäristöä.
Harjoittelen toimimaan vastuullisesti ympäristöä kohtaan.
Ymmärrän ihmisen kehitystä, elintoimintoja ja rakennetta.
Harjoittelen erilaisten karttojen käyttöä.
Harjoittelen tutkimaan, kuvaamaan ja selittämään kemiallisia ilmiöitä.
Ymmärrän terveellisen elämän merkityksen.
Harjoittelen ja sovellan terveystaitoja arjessa.
Ymmärrän jokaisen ihmisen yksilöllisen kasvun.


Uskonnon tavoitteet vuosiluokalle 4

Tunnistan Raamatun kristittyjen pyhänä kirjana.
Tunnen joitakin Raamatun keskeisiä henkilöitä ja kertomuksia ja Uuden testamentin kertomuksia sekä Jeesuksen opetuksia.
Tunnistan kristinuskon keskeisiä käsitteitä.
Tunnistan kirkkovuoden keskeisiä juhlapäiviä ja niiden merkityksiä.
Tunnistan joitakin kristillisiä symboleja.
Osaan yhdistää Raamatun opetuksia arkielämän tilanteisiin.
Opin etsimään tietoa Raamatusta.
Tunnistan Vuorisaarnan ja sen sisältämiä opetuksia.
Käyttäydyn asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa.
Suhtaudun myönteisesti erilaisiin uskonnollisiin näkemyksiin.
Harjoittelen mielipiteeni ilmaisemista rakentavasti.


Elämänkatsomustiedon tavoitteet vuosiluokalla 4

Kehitän eettisen ajattelun taitoja ja sovellan eettisiä periaatteita arjen tilanteisiin.
Tunnistan ja arvioin väitteitä ja niiden perusteluita.
Oivallan asioiden välisiä suhteita ja kehitän ajatteluani.
Kannan vastuuta itsestäni, toisista ihmisistä ja luonnosta.
Tutustun suomalaiseen, eurooppalaiseen ja maailman kulttuuriperintöön sekä hahmotan kulttuurista moninaisuutta ilmiönä.
Rakennan katsomuksellista ja kulttuurista yleissivistystäni.
Suunnittelen ja arvioin omaa katsomuksellista oppimistani.
Rohkaistun ilmaisemaan katsomustani ja kuuntelen muiden katsomuksellisia kannanottoja.
Opin YK:n yleismaailmalliseen ihmisoikeuksien julistukseen perustuvaa ihmisoikeusetiikkaa, erityisesti lapsen oikeuksia.
Toimin aloitteellisesti ja vastuullisesti omassa ympäristössäni.

Historian tavoitteet vuosiluokalla 4

Tutustun historiaan tiedonalana ja oppiaineena.
Tunnistan erilaisia historiallisia lähteitä ja osaan käyttää niitä.
Ymmärrän historiallisen tiedon tulkinnallisuuden.
Hahmotan erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin sekä osaan käyttää niihin liittyviä käsitteitä.
Ymmärrän ihmisen toiminnan motiiveja.
Ymmärrän erilaisia syitä ja seurauksia historian tapahtumille ja ilmiöille.
Ymmärrän muutoksen merkityksen perheen ja yhteisön historiassa.
Ymmärrän historian jatkuvuuden luonnetta. Osaan esittää muutoksille eri syitä.
Ymmärrän, että tulkinnat saattavat vaihdella lähteiden ja tarkastelutapojen mukaan.
Osaan selittää ja tulkita ihmisen toimintaa.


Liikunnan tavoitteet vuosiluokalle 4

Luon ja kehitän erilaisia liikuntamuotoja, esim. pelejä ja leikkejä.
Käytän monipuolisesti liikuntavälineitä.
Harjoittelen monipuolisia liikuntalajien taitoja pitkäjänteisesti.
Liikun monipuolisesti eri maastoissa ja eri vuodenaikoina sekä erilaisilla välineillä.
Arvioin omaa fyysistä toimintakykyäni.
Osallistun aktiivisesti fyysistä toimintakykyä vaativaan toimintaan.
Osaan liikkua vedessä uiden ja pelastautua vedestä.
Toimin asiallisesti ja turvallisesti liikuntatunneilla.
Osallistun alkulämmittelyyn ja lihashuoltoon.
Noudatan sääntöjä ja ohjeita.
Osallistun monipuolisiin ryhmätehtäviin ja –peleihin.
Kunnioitan toisia oppitunnilla ja peli- ja kilpailutilanteissa.
Toimin asiallisesti koulun liikuntatapahtumissa.
Otan vastuun omasta toiminnastani.
Arvioin omaa toimintakykyäni.
Saan myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, osaamisesta ja yhteisöllisyydestä.


Käsityön tavoitteet vuosiluokalle 4

Suhtaudun myönteisesti käsillä tekemiseen.
Tunnistan käsityön tekemisen vaiheet ja osaan dokumentoida ne esim. TVT-taitoja hyödyntäen.
Opin suunnittelemaan ja valmistamaan käsityön yksin tai yhdessä.
Tunnistan käsitöihin liittyvää käsitteistöä ja materiaaleja.
Opin pitkäjänteistä ja vastuuntuntoista työskentelyä.
Osaan työskennellä turvallisesti.
Opin arvioimaan ja arvostamaan sekä omaa että toisten käsityön prosessia yksin tai yhdessä.
Opin käyttämään sekä uusia että kierrätettäviä materiaaleja tarkoituksenmukaisesti.


Kuvataiteen tavoitteet vuosiluokalle 4

Osaan tehdä havaintoja taiteesta ja ympäristöstä eri tavoin.
Opin keskustelemaan havainnoistani.
Opin ilmaisemaan havaintoja kuvallisesti esim. TVT-taitoja hyödyntäen.
Opin käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja tekniikoita kuvan tekemiseen.
Kehitän yksin ja yhdessä kuvallisen tuottamisen taitoja.
Opin tarkastelemaan kuvia eri näkökulmista.
Opin erottamaan faktan ja fiktion.
Kokeilen erilaisia kuvailmaisun tapoja, esim. eri ajat ja kulttuurit.
Opin keskustelemaan rakentavasti kuvataiteessa esiintyvistä arvoista.


Musiikin tavoitteet vuosiluokalle 4

Osallistun yhteismusisointiin soittotaitojani kehittäen ja ääntäni luontevasti käyttäen.
Osaan analysoida kuulemaani musiikkia ja ääniympäristöjä annettujen ohjeiden mukaisesti.
Osaan improvisoida ja tehdä pienimuotoisia sävellyksiä erilaisia keinoja ja teknologioita käyttäen.
Osaan ilmaista kokonaisvaltaisesti liikkuen musiikkia, kuvia, tarinoita ja tunnetiloja.
Ymmärrän musiikin merkintätapoja ja musiikkikäsitteitä.
Tiedän musiikin vaikutuksia hyvinvointiin ja osaan huolehtia musisointiympäristön turvallisuudesta.
Kehitän harjoittelemalla musiikillista osaamistani sekä osaan asettaa itselleni tavoitteita ja arvioida niiden toteutumista.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä